עובדות מדינ – האם הזכויות שלכן נשמרות במהלך חופשת הלידה? כדאי לכן לבדוק היטב כי לעובדת משרד החינוך אירע מקרה לא נעים, שחשף נישול מזכויות בטרם עת.
בעלה של העובדת סיפר ל-ynet: "כעובדת מדינה אשתי חברה במועדון הלקוחות 'טוב' לעובדי מדינה. בשעה טובה, נולד לנו בן לפני כחודשיים, והיא בחופשת לידה עכשיו. בשבת שעברה בגל החום הגדול, רצינו ללכת בבוקר לאקווריום בגן החיות התנ"כי לבילוי משפחתי עם בננו הבכור, בן שנתיים. כשניסינו לקנות כרטיסים דרך מועדון הלקוחות, היא גילתה שהיא חסומה. אשתי כתבה להם מייל לשירות הלקוחות – והם שלחו לה תגובה הזויה כאילו האריכה את חופשת הלידה מה שלא נכון". "כדי להשלים את האבסורד, הם לא עונים לא למייל מאז ההודעה הזו וכשהיא מנסה להתקשר אליהם, היא לא מצליחה לעבור את המענה הקולי כי כאילו כרגע היא לא חברת מועדון".
2 צפייה בגלריה
אם בחופשת הורות
אם בחופשת הורות
(צילום: Shutterstock)

במועדון טוב הסיקו שהעובדת האריכה את חופשת הלידה

במועדון טוב כתבו לעובדת שיצאה לחופשת לידה באמצע אפריל שהיא לא זכאית להטבות כי האריכה את חופשת הלידה, כשלא ברור איך הגיעו למסקנה הזאת. במועדון כתבו לה: "יולדת המאריכה את חופשת הלידה מעל ל-14 השבועות המוגדרים בחוק, אינה זכאית לשכר, ו/או לתגמולי ביטוח לאומי ולכל דבר ועניין, למעט ההגנה מפני פיטורין, דינה כדין מי שיצא לחל"ת (חופשה ללא תשלום). עובדים היוצאים לחל"ת אינם זכאים ליהנות משירותי המועדון ללא קשר לסיבת היציאה לחל"ת. מועדון טוב מאפשר לכל יולדת ליהנות משירותי מועדון טוב במהלך כל תקופת החלת המנדטורית (14 שבועות), אך אינו מאפשר שימוש בשירותי המועדון למי שבאופן מהותי מצוי בחל"ת"
גם במענה ראשוני לפניית ynet, התעקשו במועדון טוב שהעובדת האריכה את חופשת הלידה לכן היא המעמד שלה הוא כשל מי שיצאה לחל"ת. גם אם זה היה נכון: הקטנוניות פה גדולה אכן חוקי לנשל יולדות שהאריכו את חופשת הלידה מהטבות המועדון, אבל האם זה שירותי ומוסרי? לא בהכרח.
רק שפה זה הרי בכלל לא המקרה. העובדת נמצאת בתוך חופשת הלידה המנדטורית שלה, כשקרה המקרה עברו כחודשיים מהלידה וגם כעת היא נמצאת בשבוע 11 לחופשת הלידה ונחשבת לעובדת ולא לעובדת בחל"ד.
ברגע שהינו במועדון טוב את הטעות – הם כתבו לעובדת: רשימת עובדי המדינה הזכאים ליהנות משירותי מועדון טוב אינה מקבעת על-ידי המועדון אלא על-ידי המשרדים (משרדי הממשלה מ.ק) עצמם. מועדון טוב מקבל מדי חודש מהמשרדים השונים קובץ זכאים ופועל לפיו. מבחינת המועדון אין מניעה להעניק שירות לכל מי שמופיע בקובץ, ללא קשר אם אותו עובד נמצא בחופשת לידה. מבדיקתנו עולה כי עם יציאתך לחופשת לידה, חדלת להופיע בקבצי העובדים המתקבלים מהמשרד שלך ולא התקבלה שום אינדיקציה על יציאה לחופשת לידה שהיתה מאפשרת לנו לשמור על זכויותייך. לאור האמור נבקשך לפנות לגורמי הרווחה במשרד בו את עובדת".
במועדון חזרו גם ל-ynet עם אותה תשובה: הבעיה היא ברשימות שמועברות למועדון ממשרד החינוך, המעסיק שלה. היא נמחקה מהרשימות. לכן פנינו למשרד החינוך.
2 צפייה בגלריה
מועדון טוב
מועדון טוב
מועדון טוב. טוב לנשים שאינן בחופשת לידה
(צילום: מסך האפליקציה)

הטרטור נמשך: משרד החינוך מפנה לאוצר, האוצר מחזיר למשרד החינוך

גם במשרד החינוך החלו להסביר לנו שכשאישה מאריכה את חופשת הלידה שלה היא לא זכאית להטבות המועדון, שזה חוקי אך מקומם ובכל מקרה – לא קשור למקרה שלנו. כשהסברנו למשרד החינוך שזה לא המקרה, היא לא האריכה את חופשת הלידה, אלא נמצאת בעיצומה של חופשת הלידה הקבועה בחוק והיא אינה בחל"ת -נאלצו במשרד לבדוק את ההשמטה מהרשימות.
אחרי בדיקה טענו במשרד החינוך שהם ניסו להשיבה לרשימת העובדים – אך ללא הצלחה. מקור הרשימות הוא בחשב הכללי במשרד האוצר ושם התקלה. עלינו לפנות לחשב. לא ייאמן שמקום העבודה לא דואג לטפל בתקלה שפוגעת בזכויות העובדת שלו אבל – בשביל זה אנחנו כאן.
פנינו למשרד האוצר, שם נאמר לנו: "הנושא בטיפול של משרד החינוך וצפוי להיפתר בימים הקרובים".
לשאלה האם זאת היתה טעות בודדת, או שמא טעות רבתי - שמנשלת מזכויות המועדון את כל מי שיצאה לחופשת לידה – טרם נמסרה תגובה משני משרדי הממשלה.