אמברגו טורקי? היבואנים הישראלים מחפשים פתרונות עוקפי ארדואן לסחורה שלהם שתקועה בטורקיה, בהיעדר פתרונות מיידיים וזמינים מהממשלה. החלטת נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, לאסור על סחר עם ישראל, עוררה זעזוע בקרב גורמי המסחר בשני הצדדים ואף גרמה ליבואניות ענק כמו דיפלומט להוציא הודעת אזהרה והרגעה לבורסה. לצרכנים זאת בטח לא בשורה טובה, שכן היבוא משם מהיר וזול יחסית, וכעת על היבואניות לערוך "הסתגלות" וחישוב מסלול מחדש - עם עלויות שכמובן יגולגלו לצרכנים.
לפי גורמים בענף היבוא נוצרה בהלה של ממש גם בחברות ענק, שכבר הזמינו סחורות שהוכנו עבורן והן פשוט תקועות במפעלים או בנמל. "למרות ההלם, הן בישראל והן בטורקיה קיים רצון עז למצוא פתרונות חלופיים שיאפשרו את המשך זרימת הסחורות", כך נטען. "הרי רבים כבר שילמו לספקים טורקים שהם עובדים איתם שנים רבות. הכסף שולם, ההזמנה בוצעה והיא תקועה במחסנים. רבים מהספקים הטורקים בכלל לא מעוניינים בחרם הזה". לאחרונה פורסם שייתכן שטורקיה תעניק ארכה של שלושה חודשים ליצואנים טורקיים שכבר ייצרו סחורה עבור ישראל או החלו בביצוע הזמנות, אך בטורקיה הכחישו את הדברים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הפגנה נגד ישראל באיסטנבול
הפגנה נגד ישראל באיסטנבול
הפגנה נגד ישראל באיסטנבול
(צילום: YASIN AKGUL / AFP)

הסחורה תעבור למזרח אירופה ומשם לישראל

חברת השילוח הישראלית "iShip Forwarding" מצאה פתרון עוקף אמברגו, היא יצרה מסלול לוגיסטי חדש שבו המוצרים הטורקים מועברים תחילה למדינות שלישיות, ומשם מועברים לישראל. פתרון זה מאפשר ליצרנים הטורקים להמשיך לייצר ולספק סחורות לישראל מבלי להפר את האיסור ומבלי שהם יודעים כי המוצרים מגיעים לישראל. באותה הדרך אפשר לעשות גם יצוא מישראל, ובחברה טוענים כי כבר קיימים מסלולים כאלה דרך מדינות שלישיות.
"מאחר שלא ניתנה הודעה מוקדמת על איסור הסחר, נוצרה בתעשייה בעיה אקוטית", אמר ל-ynet איתן איוון מנכ"ל iShip Forwarding". ישנן הזמנות שכבר היו גמורות ומוכנות אצל היצרנים הטורקים, ישנן גם הזמנות שתמורתן כבר שולמה והסחורה נתקעה בטורקיה, אנו בראש ובראשונה רוצים לחלץ את המשלוחים האלה", מוסיף איתן. "קיבלנו צונאמי של פניות. הייתי מזועזע כאזרח ישראלי מעוצמת הבעיה ומהגופים שפנו אלינו, חברות מובילות בתעשייה הישראלית ובקמעונאות".
בחברת השילוח סירבו לומר דרך איזה ארץ שלישית עוברים המטענים אך ל-ynet נודע כי מדובר בין היתר בבולגריה וברומניה. המעבר הזה דרך יד נוספת מעמיס עלויות נוספות על השילוח אך מבטיח, בינתיים, את המשך זרימת הסחורות.
"אכן מדובר בתהליך יקר יותר", מודה איוון, "אך הנזקים שעלולים להיגרם כתוצאה מעצירת קווי ייצור או אי עמידה בהתחייבויות - גדולים לאין שיעור. נדהמנו מכמות הפניות שהגיעה אלינו ושללא ספק משקפות מצוקה אמיתית. המצב החדש מציב אתגרים משמעותיים בפני יבואנים ישראלים, שנאלצים כעת לחפש ספקים חלופיים במדינות אחרות. תהליך איתור ספקים חדשים ומו"מ על המחיר איתם, עלול לקחת זמן רב".
עבור חלק מהספקים מדובר במוצר כולו: ייצור ואריזה שנשלחים לארץ כמוצר שלם, אבל גם כשמדובר בייצור למשל של אריזה בלבד: לא מדובר בהליך פשוט של החלפת ספק. חלק מהיבואנים טוענים שייקח להם חצי שנה לפחות למצוא ספק חלופי לאריזות, משום שנדרש זמן לאתר ספק חלופי, ליצור תבניות, גרפיקה ולערוך בקרות איכות.

לחברות ההן חלק מתאגידים יהיה קל יותר לייבא סחורות

לחלק מהחברות יהיה קל יותר משום שהן חלק מתאגידים עולמיים כמו קולגייט פלמוליב, יוניליוור ופרוקטר אנד גמבל. התאגידים האלה מוכרים מוצרים מטורקיה בישראל שהם מותגים בינלאומיים, עבורם יש להם מדינות ייצור נוספות. עבורם הבעיה לכאורה פחות אקוטית אך גם היא מצריכה משאבים והסתגלות.
בנוסף למוצרי צריכה, ביגוד והנעלה, יש יבוא ניכר מטורקיה גם של חומרי בנייה כמו מלט ופלדה וגם מוצרי חשמל וכלי רכב. לפי נתוני הלמ"ס, בשנה החולפת הסתכם יבוא הסחורות מטורקיה לישראל ב-4.61 מיליארד דולר והיצוא מישראל לטורקיה הגיע ל-1.57 מיליארד דולר.
בעקבות המלחמה ומדיניות ארדואן העוינת את ישראל, טורקיה הגבילה בשלב הראשון יצוא של 54 מוצרים ואז אסרה על יצוא בכלל לישראל ללא התראה של חצי שנה מראש - ובכך היא הפרה את הסכם אזור סחר חופשי שיש בין המדינות. ישראל אף הגישה תלונה נגד טורקיה ל-OECD.
חלק מחברות הלוגיסטיקה הגדולות, כמו פרידנזון, פתחו חדרי מצב עבור יבואנים ויצואנים כדי לסייע באיתור ספקים וחלופות למוצרים טורקיים. בלשכת הספנות טוענים שעבור יבואנים זאת גם הזדמנות למצוא שותפות סחר חדשות בים התיכון, אך לא בלי עלויות.
אמנם רוב הסחר מול טורקיה היה ימי, אך חלק מהחלופות שמחפשים יבואנים - הן באוויר. לאחרונה פורסם כי מרצון לתת מענה ליבואנים שמחפשים אחר חלופות לטורקיה, חברת Poste Air Cargo החליטה להוסיף טיסת מטען נוספת בקו מילאנו ת"א, כך שסך הכל יהיו לה שתי טיסות שבועיים בקו הזה, נוסף על קו ת"א - בוקרשט. מילאנו היא אזור תעשייה מרכזי באיטליה ולחברה יש מחסן לוגיסטי שם שמאפשר קליטת מטענים מכל אירופה.
קשה להעריך כמה זמן המסלולים העוקפים הללו יחזיקו מעמד, גם בגלל עלותם. אמנם הטורקים לא יבדקו כל מכולה, אך יוזמה דומה שקמה מול החות'ים - התמוססה כשנחשפה. בעקבות התקיפות של החות'ים בים האדום, המשלוחים הוסטו לנמל ג'אבל עלי בדובאי, שם נפרקו המכולות, הועמסו על משאיות והועברו דרך ערב הסעודית וירדן למעבר הגבול נהר הירדן ליד בית שאן. ברגע שהפתרון הזה פורסם בארץ - הוא רץ ברשתות הערביות ומאז לא היה עם מי לדבר במדינות ההובלה. היוזמה גוועה. היוזמה הנוכחית שונה, משום שהיא לא מול מדינות ערביות, אך ייתכן שגם בטורקיה ינסו לטרפד את המהלך.
השלכות סגירת הסחר עם טורקיה על הנדל"ן: ריאיון עם עו"ד יעקב אטרקצ'י ועמית גוטליב
(צילום: ליאור שרון)