הוועדה המוניטארית של בנק ישראל הותירה היום (ב') שוב את שיעור הריבית הבסיסי בישראל על 0.1% לשנה. ריבית הפריים תישאר לכן בשיעור של 1.6% לשנה. ההערכות כעת הן שהריבית תועלה בישראל, וכנראה גם בארה"ב, רק בחודשים הראשונים של שנת 2022 - וזאת אם לא יהיו עד אז נתונים מפתיעים לרעה על התפרצות אינפלציונית.
במסגרת הודעת הריבית, עדכן בנק ישראל כי הוא יסיים את רכישות האג"ח הממשלתיות בשווקים במהלך דצמבר ובכך יסתיימו תוכניות ההתערבות בשוקי האג"ח שהוכרזו במהלך 2020.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הפעם האחרונה שבה שונה שיעור הריבית בישראל היה בעת הסגר הראשון במשבר הקורונה, כאשר הריבית הופחתה מ-0.25% ל-0.1% כדי לסייע לכלל האוכלוסייה ולעסקים. הייתה זאת גם הפעם היחידה שבה שינה בנק ישראל את הריבית מאז מינויו של פרופ' אמיר ירון לנגיד בנק ישראל בסוך שנת 2018, לפני כמעט שלוש שנים.
1 צפייה בגלריה
תמונה של פרופ' אמיר ירון
תמונה של פרופ' אמיר ירון
פרופ' אמיר ירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כעת, עם התגברות משבר הקורונה בעולם, למרות החיסונים, ולעומת זאת העלייה באינפלציה כמעט בכל המדינות - עומדת על הפרק במדינות השונות השאלה האם זאת העת להעלאת הריבית. התחזיות השונות הן שהריבית בארה"ב תעלה במהלך המחצית הראשונה של 2022 וההערכה הייתה עד לאחרונה שהריבית בישראל לא תעלה לפני שהיא תועלה על ידי הפד (הבנק המרכזי) בארה"ב.
הפעם האחרונה שבה הועלתה הריבית בישראל הייתה חודש לפני תחילת כהונתו של הפרופ' ירון כנגיד, כאשר ממלאת מקום הנגידה, ד"ר נדין בודו-טרכטנברג, העלתה בחודש כהונתה היחיד את הריבית הבסיסית בישראל משיעור של 0.1% ל-0.25%. הריבית הועלתה חודש לאחר שפרופ' קרנית פלוג, הנגידה הקודמת, פרשה בתום חמש שנות כהונתה, והנגיד החדש שמונה טרם נכנס לתפקידו.
אם תימשך העלייה באינפלציה - שכבר הגיעה ל-2.6% מאז ראשית השנה - הנובעת מחזרת המשק לפעילות מלאה, תוך כדי זינוק בהוצאות שמבצעים הישראלים לצריכה עם התאוששות המשק - העלייה בריבית בשנה הקרובה, יתכן אף שיותר מפעם אחת, תהיה קרוב לוודאי בלתי נמנעת.
עלייה בריבית בישראל תחזק עוד את השקל, בניגוד למגמות בנק ישראל להגן על היצואנים, אך עשויה למתן את הביקוש הגואה לדירות, שכבר התייקרו השנה ב-9.9% וכך להאט את עליית המחירים.
שער הדולר היציג ירד בשבועיים האחרונים עד ל-3.04 שקל (במסחר הרציף) וחייב התערבות של בנק ישראל במסחר. היום, לפני פרסום מדיניות הריבית על ידי הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, השער התייצב במהלך היום מתחת ל-3.10 שקל, אך בשל היחלשות האירו בעולם שערו ירד בעת המסחר בכמה עשיריות האחוז.