הבית, שנבנה במקור בתחילת שנות ה-90', עבר שיפוץ מקיף, הכולל החלפת תשתיות ושינוי חלוקת הפנים. בבית מתגוררים זוג בשנות ה-40 לחייו עם 3 ילדים (3,7,10).
הגבר הוא עצמאי העובד בתחום הדלות והאישה מחנכת בתיכון. הזוג רכש בית שהוא חלק מדו-משפחתי אשר היה חשוך ומעוצב בצורה מאוד מיושנת.
מיקום: נאות לון בבאר-שבע.
סוג המבנה: דו-משפחתי.
גודל: מגרש בשטח של 375 מ"ר, מתוכו 145 מ"ר שטח בנוי.
דיירים: זוג ו-3 ילדים.
עיצוב פנים: מולי בן-אהרון.
סכום השיפוץ: 700 אלף שקל.
סוג השיפוץ: שיפוץ מקיף בו הוחלפו כל התשתיות: חשמל, אינסטלציה ותקשורת, וחלוקת החלל הפנימי שונתה.
משך השיפוץ: תהליך התכנון נמשך חודש, השיפוץ בפועל נמשך 5 חודשים.
"הבית נבנה לפני כ-30 שנה, ולכן הוחלט על שיפוץ יסודי ומלא הכולל החלפת תשתיות ושינוי בחלוקה הפנימית", מתארת מעצבת הפנים, מולי בן-אהרון.
"לבית לא היו תוכניות בניה מפורטת. לכן, השלב הראשון בתהליך התכנון היה לבצע מדידה מקצועית כדי לקבל פרספקטיבה רחבה ומדויקת של המבנה והתשתיות הקיימות בו".
הסגנון העיצובי מודרני מחוספס אבל נקי, בפלטת חומרים מונוכרומטיים של אפור, שחור וקוניאק. התקציב היה מוגבל והפך לאתגר בהיקף השיפוץ.
לפי מה נבחר סגנון העיצוב?
"שני בני-הזוג רצו עיצוב מודרני ולא טרנדי", מתארת בן-אהרון. "לגבר היה חשוב שיהיה מעט חספוס והאישה ביקשה לשמור על ניקיון ויזואלי. הייתה בניהם חלוקת תפקידים ברורה. היא הייתה אחראית על ניהול התקציב והוא היה אחראי לפקח על העבודות בשטח".
הבית היה חשוך עם מפתחים קטנים ותקרה נמוכה. כדי לטשטש את הגובה ולהכניס פנימה אור טבעי, המפתחים הורחבו עד גובה התקרה ואף ונוספו פתחי יציאה שגרמו להכנסת החוץ אל המרחב הפנימי.
במקור הכניסה לבית הייתה מהצד, אך שונתה לחזית הבית כדי לפתוח את החלל הציבורי וליצור בו מרחב מקסימלי הממזג בין החוץ לפנים.
כל קירות הפנים בקומת הקרקע הוסרו והחלל כולו נפתח וקיבל תכנון חדש. "המטרה הייתה ליצר זרימה נוחה ופונקציונאלית במעברים בין החללים במרחב החדש", מסבירה בן-אהרון. "המטבח מוקם כציר מרכזי המחבר בין הכניסה לבית, לגרם המדרגות וחלל המגורים".
האם נוספו שטחי אחסון לבית?
בן-אהרון: "המשפחה התגוררה תחילה, בדירת ארבעה חדרים שבה לא היו מספיק מקומות אחסון. לכן כל פרטי הנגרות בבית היו בהתאמה אישית, ליצירת כמות מקסימלית של שטחי אחסון. זאת, בשונה מארונות גנריים שלא מאפשרים ניצול מקסימלי של השטח, ולא ניתן להסוות אותם בחלל הבית".
מה היו האתגרים העיקריים בשיפוץ?
"ראשית, התקציב היה מאוד מאתגר ביחס להיקף השיפוץ", אומרת בן-אהרון. "שיפוץ יסודי ומלא כזה, הוא תהליך לוגיסטי מורכב ולכן חשוב להבין לעומק את רמת המורכבות, לתכנן בהתאם את התקציב ולתעדף את ההוצאות. החלטנו שלא לחסוך בחומרי החיפוי, הריצוף ובאלמנטים שמהווים בסיס לשיפוץ בפרט ולעיצוב בכלל".
אתגר נוסף, היה עמוד תומך שלא ניתן קונסטרוקטיבית להזיז או לבטל. בן-אהרון: "האילוץ שהתגלה כעמוד הפך לאלמנט עיצובי ופונקציונאלי, המחבר אליו בצורה הרמונית את הקורות שחוצות את חלל המטבח. הוחלט להרחיב את העמוד ולהפוך אותו לחלק אינטגרלי מהאי במטבח ובכך להגדיל את שטחי האחסון".
גם התקרה בחלל הציבורי, שגובה רק 2.60 מטר, היוותה אתגר. "בשלב ההריסות התגלו קורות באזור שהוגדר למטבח", מתארת בן-אהרון. "תחילה חשבנו להשאיר את הקורות חשופות אך בסוף החלטנו להנמיך את התקרה בעוד 10 ס"מ כדי לשתול פרופילים לתאורה ולטייח את הקורות ולהצניע אותן כדי ליצור מראה אחיד בתקרה".
כיצד נבחרה צורת המטבח?
בן-אהרון: "לזוג 3 ילדים קטנים והדרישה הייתה ליצר מרחב המאפשר נוחות ודינמיקה עם הילדים. לכן, בחרנו ליצור את המטבח משני קווים מקבילים הפונים אל מרחב המגורים ומייצרים אינטראקציה תמידית עם הילדים.
"במטבח מתקיימת מרבית הפעילות בבית. ולכן הוא מוקם כציר מרכזי המחבר בין יתר הפונקציות במרחב הציבורי".
לדבריה, "המבנה של שני קווים מקבילים מאפשר נוחות מרחבית ופונקציונאלית. הקו האחורי הוגדר לארונות הגבוהים ומלפנים האי שהוגדר כמשטח עבודה מרכזי ובו מוקמו הכיריים וכיור שירות".
האם יש קירות כוח בדירה, לפי מה נבחר המיקום שלהם, ולפי מה סגנון העיצוב שלהם?
בן-אהרון: "במרחב הציבורי החדש, נוצר מבנה מלבני התחום בשני קירות מקבילים. קיר אחד מגדיר את המטבח והקיר המקביל מגדיר את הסלון.
"בכדי ליצור חלל הרמוני ושלם המחבר בין הרצון שלו לחספוס לבין הרצון שלה לרכות וניקיון ויזואלי. בחרנו לשלב בקיר הסלון שני אריחי קרמיקה וליצר קיר בעל עומק ויזואלי".
אריח פורצלן באפקט חלודה המשווה מראה תעשייתי והאריח בגוון שחור המשווה מראה אלגנטי. בן-אהרון: "במרכז הקיר בנינו קיר גבס מקביל לקיר הקיים במטרה להשקיע בקו אפס את הטלוויזיה וכדי ליצור ניתוק ויזואלי בין שני האריחים ולשמור על מראה אחיד ונקי".
האם היו רהיטים מסוימים שנשארו מהמגורים בבית הקודם?
בן-אהרון: "התקציב היה מוגדר ולכן לא כל הריהוט הוחלף. אחרי שהגדרנו את פלטת הצבעים בחרנו את הרהיטים שהתכתבו נכון עם העיצוב והשארנו אותם. למשל, הספה בסלון ופינת האוכל".
האם שונה גודל חדרי השירותים והאמבטיה? חלק בוטלו או אוחדו?
בן-אהרון: "חדרי הרחצה הישנים פורקו לחלוטין והפונקציות בהן הוגדרו מחדש.
יחידת ההורים ממוקמת בקומה השנייה. במקור, היא הייתה מחולקת לשני חדרי שינה נפרדים ללא חדר רחצה.
"הדרישה הייתה ליצר חדר בוטיק עם חלוקה מוגדרת לאזורים בעלי פונקציות שונות. אזור שינה, חדר ארונות וחדר רחצה. זאת, בכדי ליצור זרימה וחיבור בין הפונקציות".
חדר הארונות הוגדר כחלל עובר המפריד בין אזור השינה לחדר הרחצה. בחירת החומרים ביחידת ההורים נעשתה בהמשך לדיאלוג שיצרנו בחלל הציבורי בין המראה המחוספס האורבני למראה הנקי המודרני.
כל פרטי הנגרות תוכננו בהתאמה האישית בהתאם לצרכים ולסגנון העיצוב. בן-אהרון: "בחרנו לשלב בקיר הסלון שני אריחי קרמיקה וליצר קיר בעל עומק ויזואלי. אריח פורצלן באפקט חלודה המשווה מראה תעשייתי ואריח גדול ומדוקק בגוון שחור המשווה מראה אלגנטי. במרכז הקיר בנינו קיר גבס מקביל לקיר הקיים במטרה להשקיע בקו אפס את הטלוויזיה וכדי ליצור ניתוק ויזואלי בין שני האריחים ולשמור על מראה אחיד ונקי".
הקונספט שהתגבש היה מודרני מחוספס שהוא יוניסקס
מבחינת הגוונים בחרנו במונוכרומטית הנובעת מהחומרים עצמם – אפור, שחור וחום כדי ליצור קונטרסט מאוזן בין הרצון שלו במראה מחוספס והרצון שלה במראה נקי ורך.
לריצוף החלל הציבורי נבחר אריח פורצלן באפקט בטון. בקיר הסלון, שולבו שני אריחי קרמיקה: אריח פורצלן באפקט חלודה המשווה מראה תעשייתי והאריח מדוקק בגוון שחור המשווה מראה אלגנטי.
"שולחנות הסלון נבחרו מפלטות באפקט בטון שחור הנראות כמרחפות על קונסטרוקציית הברזל", מתארת בן-אהרון. "זאת, בכדי לרכך מצד אחד את המראה איך לשמור על אלגנטית בחרנו לשלב בסלון שני פופים עשויים מעור בגוון קוניאק. כדי לתת מענה לאחסון ולאלמנטים אומנותיים התואמים את הקו העיצובי תוכננה ספרייה שחלקה התחתון סגור".
למטבח, נבחרו חזיתות בגוון גרפיט בשילוב משטחים בגוון שחור משופשף. את האילוץ הקונסטרוקטיבי – העמוד התומך במטבח – הוחלט לחפות בפורניר עץ אגוז אמריקאי בחירוץ אנכי ליצירת אשליה של גובה במרחב.
"בחירת החומרים ביחידת ההורים נעשתה בהמשך לדיאלוג שיצרנו בחלל הציבורי בין המראה המחוספס האורבני למראה הנקי המודרני", מפרטת בן-אהרון.
"חדר הרחצה חופה באריחי פורצלן גדולים באפקט טראצו. יחידת הנגרות תוכננה בקווים נקיים בגוון שחור בשילוב כיור אינטגרלי בפרופיל של 10 ס"מ".
להשלמת העיצוב בחדר הרחצה, נבחר גוף תאורה המדמה מניפה פתוחה. לרצפת החדר בחרנו אריח דמוי פרקט במבנה של פישבון.
לצורך פתיחת המעבר בחדר הארונות שולבו דלתות זכוכית שהגוף הפנימי שלהן הוא מפורניר עץ. לרצפת החדר, נבחר אריח דמוי פרקט במבנה של פישבון ומיטת פוף בגוון קוניאק. לצד המיטה שולבו שידות לא זהות עשויות ברזל, שהיעוד המקורי שלהן הוא שולחנות צד לסלון.
פורסם לראשונה: 08:02, 07.09.21