האינפלציה בבריטניה לא מפסיקה לעלות, והבוקר (רביעי) עם פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר היא עומדת על 11.1%, הגבוהה ביותר מזה 40 שנה, וזינוק משמעותי לעומת ספטמבר (10.1%). תחזיות האנליסטים דיברו על עלייה של 10.7%. הסיבות לקפיצה: מחירי הגז והאנרגיה, שהרקיעו שחקים.
"במהלך השנה האחרונה מחירי הגז טיפסו בקרוב ל-130% בזמן שמחירי האנרגיה עלו ב-66%", הסביר הכלכלן הבכיר של הלמ"ס הבריטי, גרנט פיצ'נר. "גם העלייה במחירי המזון (16.4% בחישוב שנתי לעומת 14.6% בחישוב שנעשה בחודש הקודם) דחפה למעלה את האינפלציה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
בריטניה
בריטניה
בריטניה
(צילום: gettimyages)
בנוגע למחירי המזון, שרשמו את העלייה הגדולה ביותר מאז 1977, הסבירו בלמ"ס כי "ההשפעה לזינוק הגיעה מהתייקרות בחנויות של חלב, גבינות וביצים".
שר האוצר הבריטי, ג'רמי האנט, האשים את השפעה מגפת הקורונה והמלחמה באוקראינה למצב, והזהיר כי החלטות קשות בנוגע לענייני מס והוצאות יצטרכו להילקח בחשבון. "האינפלציה הערמומית נוגסת במשכורות, בתקציבי משקי הבית ובחסכונות, תוך סיכול סיכוי לצמיחה כלכלית ארוכת טווח", הוסיף האנט.
"חובתנו לעזור לבנק המרכזי במשימתו להחזיר את האינפלציה ליעד ע"י התנהגות אחראית עם כספי המדינה. זה דורש כמה החלטות קשות, אך הכרחיות לגבי מס והוצאות בכדי לאזן את המספרים. לא יכולה להיות לנו צמיחה ארוכת טווח עם אינפלציה גבוהה. אציג מחר תוכנית להורדת החוב, לספק יציבות ולהוריד את האינפלציה תוך הגנה על האוכלוסיות הפגיעות ביותר", סיכם שר האוצר.
הבנק המרכזי בבריטניה מנסה להילחם באינפלציה כבר תקופה ארוכה, ובחודש שעבר העלה בפעם השמינית ברציפות את הריבית, הפעם ב-0.75%, העלאה החדה ביותר מאז 1989, וכעת היא עומדת על 3%. בעקבות המצב החדש-ישן, לא מן הנמנע כי בתקופה הקרובה תהיה העלאת ריבית נוספת בבריטניה.

מיליוני בריטים קיבלו אתמול מענק

רק אתמול מיליוני אזרחים בעלי הכנסה נמוכה בממלכה החלו לקבל מענק של 324 פאונד, שנועד לסייע להם להתמודד עם עליות המחירים. מדובר למעשה בחלק השני של מענק בסך 650 פאונד שמחולק באופן אוטומטי לאנשים שמקבלים קצבאות הבטחת הכנסה, דמי אבטלה ולקבוצות נוספות בעלות הכנסה נמוכה במיוחד הנזקקות לסיוע כלכלי. המענק הנוכחי צפוי להגיע לכל הזכאים עד סוף החודש.
בנוסף, חבילת הסיוע הממשלתית כוללת הנחה של 400 פאונד בחשבונות החשמל והגז לזכאים מעכשיו ועד חודש מרץ, וסיוע נוסף בסך 300 פאונד עבור חימום לחורף שיחולק ללמעלה משמונה מיליון פנסיונרים במדינה.
לפי הערכות הרשויות בבריטניה, כ-1.224 מיליון אזרחים בלונדון זכאים למענק, בנוסף ל-580 אלף זכאים בדרום-מערב המדינה, 846 אלף בדרום-מזרח, 627 אלף זכאים במזרח בריטניה, למעלה ממיליון זכאים בצפון-מערב המדינה, 689 אלף בסקוטלנד ו-309 אלף זכאים בצפון אירלנד.
מענקים מסוג זה עלולים להיות שנויים במחלוקת ולהיחשב כמהלך פוליטי בעיקרו, שכן סיוע כספי ישיר עשוי לעודד את הצריכה במדינה ובכך לסייע עוד יותר לעליות המחירים שאיתם הוא נועד להתמודד מלכתחילה.