אמני ישראל יפוצו ב-300 אלף שקל על ידי חברות שהפעילו וניהלו את אולמי פביליון בירושלים. זאת בעקבות תביעה שהוגשה על ידי עמותות "אשכולות" ו"עילם".
התובעים טענו כי חברת מ.טל אירועים וכנסים, המפעילה את אולם האירועים ומנהלת אותו ביחד עם חברת מח-בליטי יזמות והשקעות, השמיעה במתחם אולם האירועים ביצועים מוגנים של אמנים ונגנים ישראלים, ונמנעה לשלם תמלוגים שנתיים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
די ג'יי
די ג'יי
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מנגד טענו הנתבעים כי שילמו עבור רישיון שקיבלו מהפדרציה לתקליטים והפי"ל. לטענתם, בהתאם לרישיון זה, הם יכולים להשתמש בכול הרפרטואר הקיים ברישיון, ללא צורך בהרשאה נוספת מהתובעים. עוד טענו כי כלל לא הפרו את זכויות המבצעים.
השופט גד ארנברג מבית משפט השלום בירושלים קבע כי הנתבעים הפרו זכויות מבצעים. "אין כל ספק כי הנתבעים השמיעו מוסיקה ישראלית במתחם האירועים פביליון. כמו כן, אין ספק כי הנתבעים ידעו על החובה לשלם תמלוגים עבור ביצועים אלו".
על כן, השופט הורה לכול הנתבעים לשלם לתובעים פיצוי בסך 300 אלף שקל. השופט קבע עוד כי "יינתן צו מניעה קבוע האוסר על הנתבעת להשמיע בפומבי יצירות מוקלטות שלתובעים זכויות בהן, או להרשות השמעה כאמור, כל עוד לא קיבלה רישיון מאת התובעת".
אורי רשטיק, מנכ"ל משותף אשכולות: "נמשיך לפעול במלוא הכוח ובכל הכלים המשפטיים העומדים לרשותנו כדי לשמור על זכויותיהם ופרנסתם של האומנים".
אדיר וישניה, מנכ"ל עילם: "יש לשלם כחוק תמלוגים המהווים מקור פרנסה משלים לציבור גדול של מוסיקאים ואמנים מבצעים".
עו"ד יוסף בן דור, בא כוח הנתבעים: "על פניו מדובר בפסק דין שגוי ולכן אין לנו ספק כי ערכאת הערעור תמצא לנכון להתערב בו. ביהמ"ש התעלם לחלוטין מעובדות רבות שעמדו לפניו וככל הנראה העדיף את האומנים ה'מסכנים' בשעה שאולמי פביליון שהפעילו עד לתקופת הקורונה את האולם במשך שנים רבות שילמו את מלוא התמלוגים המגיעים מהם לאקו"מ ולפדרציה לתקליטים וכן דאגו לפרנסתם של מאות ואלפי עובדים ובני משפחותיהם, שנים רבות. ביהמ"ש התעלם לחלוטין מהעובדה כי בשל משבר הקורונה מרשיי נאלצו לסגור את אולמי הפביליון, עובדה שהייתה חייבת לבוא לידי ביטוי גם בשאלת החיובים הכספיים".