בצל הרפורמה בחקלאות, מתנהלת בימים אלה מלחמת עולם רוויית השמצות והאשמות בין שר החקלאות עודד פורר ומנכ"לית משרדו נעמה קאופמן-פס לבין מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום אבו וילן.
המלחמה הזאת מתחילה בחקירה שמתנהלת בנציבות שירות המדינה נגד סמנכ"ל בכיר במשרד החקלאות, צביקה כהן, בעקבות תלונה שהגישה נגדו המנכ"לית קאופמן-פס, על כך שבמהלך המו"מ על הרפורמה הדליף כהן לחקלאים מתוך המשא ומתן והעביר לאבו וילן מסרונים עם מידע מתוך חדרי המו"מ כולל עצות כיצד יש לנהוג. מדובר בתלונה חריפה מאוד נגד בכיר במשרד החקלאות שמשמש לכאורה כחפרפרת של החקלאים בתוך משרד החקלאות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מנכ"לית משרד החקלאות, נעמה קאופמן-פס, שר החקלאות, עודד פורר ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום אבו וילן
מנכ"לית משרד החקלאות, נעמה קאופמן-פס, שר החקלאות, עודד פורר ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום אבו וילן
מנכ"לית משרד החקלאות, נעמה קאופמן-פס, שר החקלאות, עודד פורר ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום אבו וילן
(צילום: קובי קואנקס, ענבל מרמרי)
החקירה מתנהלת באגף המשמעת בנציבות, ועל רקע החקירה הזאת פנה ביום שלישי אבו וילן במכתב לשר החקלאות פורר ובו דרישה לפיטוריה של המנכ"לית לאלתר בגין האזנות סתר ופגיעה חמורה בפרטיות.
אבו וילן טוען כי במהלך המו"מ שהתקיים בין נציגי ארגוני החקלאים לבין משרדי החקלאות והאוצר, מנכ"לית משרד החקלאות או מי מטעמה מעובדי המשרד, עמדה מאחוריו וצילמה את מסך הטלפון הנייד שלו. "מתברר שבמקום לנהל משא ומתן בתום לב ולטובת החקלאות הישראלית, מנכ"לית משרד החקלאות עסוקה בבילוש אסור ובהאזנת סתר האסורים לפי החוק הפלילי, ומצלמת בעצמה או באמצעות שליחיה את מסך מכשיר הטלפון הנייד שלי ואף מעזה להפיץ את הצילומים לתקשורת וזאת כדי לנסות ולחסל חשבונות עם מר צביקה כהן סמנכ"ל בכיר במשרד החקלאות, שכל חטאו בעיניה הוא שהעז להעביר לנו, החקלאים נתונים מותרים!".
וילן הוסיף וכתב כי במסגרת עבודת ההתאחדות "אנחנו נמצאים בקשר יומיומי ורציף עם גורמים במשרד החקלאות, במטרה להיטיב ולקדם את החקלאות המקומית והעוסקים בה. האם ייתכן שלא יתקיימו קשרי עבודה בין אנשי משרד החקלאות ובין החקלאים?"
וילן אף טוען כי קיבל אישור משר החקלאות פורר לקבל את כל הנתונים הרלוונטיים מאנשי המקצוע במשרד החקלאות וזאת כדי שיוכלו לנהל מו"מ ענייני ורציני, וכך נהג. "צילומי מסך הטלפון הפרטי שלי הינם עבירה פלילית: האזנת סתר אסורה בניגוד לחוק ויש בכך עבירה פלילית לפי חוק הגנת הפרטיות האוסר על בילוש או התחקות... הדלפת צילום מסך הטלפון שלי על ידי פקיד ציבור הינו מעשה בריוני ונלוז מהסוג השמור למשטרים אפלים. מעבר לפליליות החמורה שבמעשה זה, לא זו הדרך להנחיל יחסי אמון בין משרד החקלאות ובין נציגות החקלאים, כאשר מנכ"לית משרד החקלאות פועלת בניגוד לחוק למען חיסול חשבונות פנים משרדי אבד האמון הבסיסי".
במקביל לפנייה לפורר פנה וילן ליועצת המשפטית לממשלה ולנציב שירות המדינה כדי שיפתחו בחקירה פלילית ומשמעתית נגד המנכ"לית. "זהו שפל חסר תקדים ביחסי משרד החקלאות איתנו. האם הכל כשר במאבק של מנכ"לית משרד החקלאות נגד חקלאי ישראל? זוהי בושה לכל אדם שמצפה מהשלטון ומנציגיו לפעול בשקיפות ובהוגנות. אני, כמי שמייצג את כלל חקלאי ישראל מתבייש כאזרח המדינה במעשי המנכ"לית וקורא לך: גלה מנהיגות, סלק את המנכ"לית מתפקידה והתנער בפומבי ממעשיה הנלוזים - שכן אם לא כן - תיראה כשותף למעשיה".

פורר: אין כוונה לפטר המנכ"לית שעושה עבודתה נאמנה

פורר לא נותר חייב, דחה את טענותיו על הסף וגיבה גיבוי מלא את המנכ"לית. הוא גם הכחיש בתוקף את טענת אבו וילן לפיה הוא אישר לו לקבל נתונים באופן ישיר ממי מעובדי המשרד. "בכל הדיונים שהתקיימו בראשותי הבהרתי לך ולחבריך שמולכם יפעל הגורם המקצועי הבכיר ביותר במשרד, קרי המנכ"לית וכל נתון שתבקשו יועבר לכם דרכה, ואכן לאורך המו"מ קיבלתם כל נתון שביקשתם ולא הוסתר מכם דבר. נדהמתי לגלות ממכתבך שלמרות הנחייתי זו, קיבלתם מגורמים במשרד נתונים ומידע במהלך המו"מ באופן שלא עבר דרך לשכת המנכ"לית".
פורר קבל על כך שלאורך כל המו"מ בוצעו הדלפות מגמתיות לתקשורת לא פעם. "נדהמתי למצוא את הדברים שנאמרו בדיונים פנימיים במשרד מרוחים על דפי העיתונים באופן מגמתי. לא זו בלבד, אלא שאף בישיבות ההנהלה העברתי להנהלת המשרד על כך שהדיונים הפנימיים מודלפים באופן שוטף, תוך שמחבלים במו"מ ופועלים בניגוד למדיניותי ולמדיניות הממשלה, מעשה שאף אסור על פי הוראת התקשי"ר".
פורר ציין כי למרות שמרבית עובדי משרד החקלאות הם אנשים מקצועיים שעושים עבודתם נאמנה, ישנם לצערו כאלה ששוכחים שתפקידם הוא לפעול למען כלל אזרחי ישראל ולא רק למען קבוצת אינטרס קטנה. "המנכ"לית עושה עבודתה נאמנה, במסירות אין קץ, בצניעות, בשקיפות ובמקצועיות. במהלך המו"מ היא ספגה עלבונות ומתקפות חסרות תקדים ברמה האישית. אין לי שום כוונה לפטרה והיא תמשיך לנהל את המשרד ולקדם את מדיניות הממשלה".
גורמים בכירים במשרד החקלאות אומרים, כי מכתבו של אבו וילן נועד להסיט אש מהסיפור האמיתי שנחקר בנציבות והוא החקירה נגד צביקה כהן הסמנכ"ל הבכיר שנחקר שהדליף מידע מתוך חדרי המו"מ לחקלאים. "שנים המשרד הזה היה משרד החקלאים ולא משרד החקלאות והיו בתוכו חפרפרות שלא דאגו לאינטרסים של הציבור אלא לאינטרסים של החקלאים. השר פורר שם לזה קץ ולכן מנסים כעת להסיט את האש למנכ"לית שפעלה כאן בצורה נאמנה ומקצועית", הוסיפו.
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "הנושא מצוי בבחינה של נציבות שירות המדינה, ואין ביכולתנו להרחיב מעבר לכך".
מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה: "הפנייה הועברה לבחינה באגף חקירות משמעת של נציבות שירות המדינה. לא ניתן למסור פרטים מעבר לכך".