בשיתוף אתר "המקצוענים"
נמאס לכם שתופסים או חוסמים לכם את החנייה הפרטית? בצדק. מחסום חשמלי הוא פתרון שיכול להתאים לחניות בודדות או לכניסה לחניון עמוס מבקרים. הנה כל מה שכדאי לבדוק לפני, כולל על אילו תוספות לא כדאי לוותר בהתקנה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מחסום זרוע חשמלי או שער חשמלי?

לרוב, בכניסה לבתים פרטיים נהוג להתקין שער חשמלי, ולא מחסום. הסיבה: שער נפתח ונסגר בצורה איטית ומסורבלת יותר מאשר מחסום. בנוסף, הוא לא מאפשר כניסה של הולכי רגל, וחוסם לא רק את כניסת כלי הרכב.
לעומתו, מחסום זרוע חשמלי תופס פחות מקום, התקנתו קלה ומהירה יותר, הוא דינאמי יותר ומאפשר פתיחות וסגירות מרובות בצורה מהירה ונוחה יותר מדי יום.
לכן, הוא יותר בשימוש כשער כניסה לחניון של בניין, לצורך שמירת חנייה בתוך מגרש או בניין וכן לצורך חסימת אפשרות חנייה על מדרכה, בכניסה לשטחי חנייה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיצד בנוי מחסום זרוע חשמלי?

מחסום בנוי מתיבה מלבנית, המהווה את הבסיס של המחסום. בתוכה, יש לוח פיקוד ומנוע מובנה שפועל באמצעות גלגל שיניים.
אל הבסיס מחוברת זרוע אלומיניום בעזרת קפיצים. זו, מתרוממת ברגע שניתנת למנוע פקודה מלוח הפיקוד של המחסום, ולאחר מכן יורד לכיוון עמוד נוסף, המהווה מעין תופסן לזרוע המחסום.

מהם סוגי המחסומים הנפוצים בשוק?

הסוג הסטנדרטי: זהו הסוג הפופולרי ביותר, שכולל זרוע אלומיניום שנפתחת בזווית של 90 מעלות. היא קלה יחסית, ולכן מתאימה מאוד לסגירה של צרים קטנים יחסית, עד בינוניים.
הסוג המתקפל: עבור כניסות בעלות תקרה נמוכה יחסית, נהוג להתקין זרוע מתקפלת בעיקר בחניונים תת-קרקעיים. זו, נפתחת ונסגרת בעזרת מפרק ייעודי.
זרוע מסיבית: זרוע זו אמנם עשויה ממתכת, אך היא עגולה וחלולה. זהו מחסום חזק במיוחד, שמתאים לסגירת פתחים רחבים יחסית.
זרוע וילון: זרוע זו אמורה למשוך תשומת לב רבה יותר, בשל צורכי התרעה גבוהים. באזורים סואנים יחסית, ליד פסי רכבת או מכל סיבה אחרת שבה רוצים שהמחסום יבלוט יותר כמו שער, ופחות כמו זרוע מעודנת, בוחרים באפשרות זו.

מהן התוספות שלא כדאי לוותר עליהן?

ישנם שני רכיבים מאוד מומלצים מטעמי בטיחות. אמנם מתקינים רבים יכללו אותם כחלק מהמחסום ללא תשלום נוסף, אך גם אם הם מתומחרים בנפרד, חשוב מאוד לכלול אותם בהזמנת העבודה.
רכיב אחד הוא נורית אזהרה שתפקידה להזהיר הולכי רגל מפני ירידת המחסום.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הרכיב השני, הוא עינית אלקטרונית. זו, כוללת חיישנים שמונעים מהמחסום להיסגר אם המעבר תחתיו אינו פנוי.
בכך, נמנעת גרימת נזק לכלי רכב, וחשוב מכך, לעוברי אורח שממהרים לעבור תחת המחסום לפני שהוא נסגר. זהו לא רכיב זניח בכלל, והוא בהחלט יכול להציל חיים ולמנוע נזק פיזי.

מהן אפשרויות הפתיחה של מחסום הזרוע החשמלי?

באמצעות סלולרי: תשכחו מהשלט הרחוק, כיום אחת המערכות הנפוצות ביותר לפתיחת מחסום זרוע חשמליים היא מערכת סלולרית. מתקינים בקר של סים קארד, שמאפשר למשתמשים הקבועים בו (דיירים או עובדים) לפתוח את המחסום באמצעות שיחת טלפון או באמצעות האפליקציה.
מערכת זו, לרוב לא תחייב אתכם להתקשר עצמאית עם חברה שמתמחה במערכות אוטומטיות, שכן לרוב תוכלו לרעוש אותה דרך הטכנאי שיתקין את המחסום ואת הממשק עצמו.
באמצעות קורא כרטיסים מגנטי: קורא כרטיסים הוא פתרון מעט פחות נוח, שכן הוא מחייב אתכם להחזיק כרטיס מגנטי (קצת כמו השלט הרחוק), ולכן לרוב הוא בשימוש בחניוני עובדים ולא בחניוני מגורים.
באמצעות מצלמה שסורקת את לוחיות הרישוי: זוהי אחת המערכות הנוחות ביותר, שכן היא מבוססת על קריאת לוחיות רישוי של כלי הרכב המורשים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
זו, אינה מצריכה שימוש בשלט רחוק, בכרטיס מגנטי או במכשיר סלולרי. החיסרון הוא, שכשמגיעים אורחים לבניין, יותר מורכב לפתוח עבורם את המחסום.
כמה אמורה לעלות התקנה של מחסום זרוע חשמלי?
טווח המחירים נע בין 4 אלף שקל ל-6 אלף שקל, בהתאם לסוג המחסום והאביזרים הנלווים שתרצו להתקין.
מחיר המחסום עצמו, יעלה כ-4 אלף ומעלה עבור הסוג הסטנדרטי, כ-5 אלף שקל עבור הסוג המתקפל או המעוגל המאסיבי ובין 5 ל-6 אלף שקל עבור מחסום מסוג וילון.
מחיר זה אינו כולל את עלות ההתקנה עצמה, אך כולל זרוע באורך של עד 6 מטר, עמוד נוסף לקיבוע המוט, התקנה של חיישנים ו-2 שלטי הפעלה מרחוק.