בית המשפט למשפחה בפתח תקווה הורה על היפוך נטל הראיה בנוגע לבקשה לקיום צוואת מנוחה: בהחלטה שפורסמה לאחרונה הסבירה השופטת אליה נוס שאף שלרוב על המתנגד מוטלת הבאת הראיות לצורך פסילתה, הרי שבמקרה זה – שבו המבקש השתלט על רכוש המנוחה וניהל את חייה – מוצדק לסטות מהכלל.
המנוחה ערכה את הצוואה ב-2019 ואחרי מותה ב-2022 עתר הזוכה לקיים אותה. בקשתו נתקלה בהתנגדות וההליך הועבר לבית המשפט. ביוני אשתקד נקבע כי סדר הבאת הראיות יהיה כרגיל – כלומר קודם יגישו המתנגדים את תצהיריהם על מנת לנסות להפריך את תוקף הצוואה, ולאחריהם יגיש מבקש הקיום את ראיותיו במטרה להוכיח שהצוואה שרירה וקיימת.
1 צפייה בגלריה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
אלא שהמתנגדים עתרו להפוך את נטל הראיה. כלומר, שמבקש קיום הצוואה הוא זה שיגיש ראשון את ראיותיו. לטענתם, הוא בודד את המנוחה, שלט בה לאורך השנים, פעל להעברת דירתה אליו טרם מותה ויצר קשר עם עורכי הדין שערכו את הצוואה. בנסיבות אלה, טענו סברו, ניתן להצביע על קיומה של תלות כה מקיפה ויסודית עד שהנחת המוצא היא כי נשלל רצונה החופשי של המנוחה – ולכן מוצדק שמבקש הקיום הוא זה שיוכיח קודם כל שהצוואה תקפה.
עו"ד מרים שליועו"ד מרים שליושמעון איפרגן
מנגד התעקש המבקש שהצוואה משקפת את רצון המנוחה, ושהמתנגדים הם אלה שצריכים להוכיח את טענותיהם השונות בדבר השתלטותו על חייה. לשיטתו יש לפעול בהתאם להחלטה המקורית שלפיה המתנגדים יגישו ראשונים את ראיותיהם.
השופטת אליה נוס הסבירה שלפי הפסיקה, על המתנגד לצוואה בטענה להשפעה בלתי הוגנת או מעורבות פסולה מוטל נטל הבאת הראיות לכך שהיא בטלה. יחד עם זאת, בפסיקה הובהר שכאשר הנסיבות מצביעות על תלות עמוקה המעלה אפשרות שנשלל רצונו החופשי של המצווה, ייתכן שפעולה לטובתו היא תוצאה של השפעה בלתי הוגנת מצדו - אלא אם הוכח ההיפך.
יישום הפסיקה על המקרה הוביל את השופטת לקבל את בקשת המתנגדים להיפוך נטל הראיה. זאת מאחר שבתביעת לשון הרע שהגיש מבקש קיום הצוואה נקבע מפורשות שהוא השתלט על רכושה וחייה של המנוחה, ושמדובר במערכת יחסים עם פער מובהק ועמוק ביניהם.
בפסק הדין צוין אמנם שהוגש ערעור על פסק הדין ומדובר למעשה בהליך תלוי ועומד, אלא שאין בכך כדי לשנות ממסקנתה ודי באמור בו כדי לקבוע כי מתקיימות לכאורה נסיבות המצביעות על תלות מקיפה ויסודית של המנוחה במבקש, אשר יש בה כדי להביא להיפוך נטל הראיה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד מרים שליו עוסקת בירושות וצוואות • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין