שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב הערב (שבת) להורדת הדירוג הכפולה ע"י מודי'ס, בהודעה קצרה שבה טען כי הכלכלה הישראלית חזקה והתחייב להעביר תקציב אחראי בזמן. הפעם לא האשים סמוטריץ' את הסוכנות ב"מניפסט פוליטי פסימי ומופרך", כפי שעשה אחרי החלטת הורדת הדירוג הקודמת.
"כלכלת ישראל נושאת בעול המלחמה הארוכה והיקרה בתולדות המדינה", כתב סמוטריץ'. "זו מלחמת קיום שעלינו להמשיך עד הניצחון, שיאפשר לנו שנים רבות של שקט וביטחון וצמיחה כלכלית. המשק הישראלי הוא משק חזק שגם כיום מושך השקעות".
עוד הוסיף כי "אנחנו נעביר בע"ה תקציב אחראי עם צעדי ריסון מתבקשים, ואחרי הניצחון במלחמה גם אלה שהורידו את הדירוג יחזירו אותו לרמתו האמיתית של המשק הישראלי".
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי)
למרות דבריו של סמוטריץ', בהחלטת סוכנות הדירוג דווקא הבהירו כי הם לא צופים שהדירוג יוחזר בקרוב, גם לאחר שתסתיים המלחמה, ואף הוסיפו תחזית דירוג שלילית. בדוח נכתב כי "החברה איננה מניחה עוד בתרחיש הבסיס שלה שהעימות הצבאי יסתיים בעתיד הקרוב וכי כלכלת ישראל תתאושש במהירות ובעוצמה כפי שקרה לאחר סכסוכים קודמים. לכן, עקב התמשכות והחרפת המלחמה, הדבר עשוי להוביל להורדת דירוג נוספת ועל כן התחזית השלילית".
למה ההחלטה של מודי'ס כל כך קטלנית כלפי ישראל
יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר, מסר אתמול עם פרסום ההחלטה כי "החלטת מודי'ס מוגזמת ובלתי מוצדקת. עוצמת פעולת הדירוג שננקטה לא מתיישבת עם הנתונים הפיסקליים והמאקרו-כלכליים של המשק הישראלי. ברור כי המלחמה בחזיתות השונות גובה מחירים מהמשק הישראלי, אך אין הצדקה להחלטה כזו".
במשק הורדת הדירוג הכפולה התקבלה בתדהמה. רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, מסר: "מדובר בתמרור אזהרה חמור שלא ניתן להתעלם ממנו. זה כבר משבר ממש. ניתן היה למנוע את המצב הגרוע שאנו נמצאים בו אם הממשלה הייתה נערכת מבעוד מועד עם תוכניות כלכליות המותאמות למדינה במצב מלחמה". שחר תורג'מן, נשיא לשכות המסחר: "זה מחייב את הממשלה להציג תקציב אחראי בדגש על מנועי צמיחה. לצערי הרב התוכנית שהוצגה עד כה כוללת הרבה גזירות ואפס צמיחה".
פורום ה"הייטק למען ישראל" קרא "למנות שר אוצר מקצועי, אמין ואחראי במשרה מלאה, לטיפול מסור במשבר הכלכלי הקשה. כשלונם של נתניהו וסמוטריץ' להציג תקציב בר קיימא ותכנית כלכלית אחראית, למרות אזהרות חוזרות ונשנות של מומחים וקרנות הדירוג עצמן, מצטרף לכישלונותיהם המהדהדים, שוב ושוב, לעמוד בכל מדדי ויעדי האוצר שהציבו בעצמם. חוסר האחריות הפיסקלית שבחרו לאמץ כמדיניות, יעלה לכל משפחה בישראל ביוקר - עליות מחירים, ירידה בחינוך, בבריאות וברווחה ותשלום ריבית על חובות של המדינה דורות קדימה. החלפת שר האוצר תשדר רצינות וצעד בונה אמון כלפי חברות דרוג האשראי והשווקים ותסייע למנוע ירידות דירוג נוספות ועלייה בפרמית הסיכון שאנו משלמים על החוב".
ח"כ עודד פורר, יו"ר סיעת ישראל ביתנו: "השמדת הערך שנתניהו וסמוטריץ' מבצעים לכלכלה, כשהם בוחרים שוב ושוב באינטרס הפוליטי על פני צורכי הציבור, הופכת לעוד מחדל של הממשלה הזו. תוך פחות משנתיים הצליחו השניים להפוך את הכלכלה, מהצומחות בעולם, לכושלת ונכשלת".
חברת הדירוג הבינלאומית מודי'ס הודיעה אמש (שישי) על הורדת דירוג האשראי של ישראל בשתי רמות מרמת A2 ל-Baa1, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, וצירפה להחלטה דוח חמור במיוחד על מצבה הכלכלי של ישראל ללא תגובה מתאימה ונחרצת מצד הממשלה. בנוסף השאירה את תחזית הדירוג שלילית.
מדובר במכה קשה לדירוג האשראי של ישראל, כשלראשונה אי פעם הורידה חברת הדירוג מודי'ס את דירוג האשראי של ישראל בשתי דרגות בפעם אחת - לרמה הנמוכה ביותר למעשה מאז החלה מודי'ס לדרג את ישראל ב-1995, אז דירוג האשראי של ישראל עמד על A3.
הסוכנות ציינה כי הסיבה המרכזית להחלטה להוריד את הדירוג היא המלחמה, אך הצביעה גם על היעדר מדיניות כלכלית אחראית מצד הממשלה כדי לטפל בהוצאות ההולכות וגדלות שלה. בין השאר, קבעה החברה כי הגירעון יחרוג השנה ובשנה הבאה מהיעד שקבעה הממשלה, והזכירה כי תהליך גיבוש התקציב התעכב.