הגירעון בתקציב המדינה כבר גבוה בשיעור ניכר מזה שאושר בחוק התקציב לכל שנת 2024. מהנתונים שפרסם היום (ראשון) החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח יהלי רוטנברג, עולה כי הגירעון גדל בחודש מאי לשיעור שנתי של 7.2%, לעומת גירעון חזוי של 6.6% בלבד שאושר בממשלה ובכנסת במסגרת חוק התקציב.
גורם בכיר במשרד האוצר אמר ל-ynet כי הגירעון ההולך וגדל בתקציב המדינה יחייב בקרוב צעדים כמו קיצוצים כואבים בתקציב. לעומת זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו אסר להעלות מיסים השנה ולפיכך ההצעות להקדים את העלאת מס ערך מוסף (מע"מ) באחוז ל-1 ביולי, או לבטל את הנחת מס ערך מוסף על חבילות מחו"ל עד לסכום של 75 דולר - לא יבוצעו השנה.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הורה היום לראש אגף התקציבים באוצר, יוגב גרדוס, לרכז דיון תקציבי במשך יומיים רצופים אחרי חג השבועות כדי לבחון ולגבש באופן התחלתי את הצעדים והתוכניות שיהיה נכון לבצע בשנת התקציב 2025. לדיונים הוזמן גם, באופן די חריג אצל השר סמוטריץ', נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון.
מהנתונים שפרסם החשב הכללי עולה כי הגירעון עמד בחודש מאי על 10 מיליארד שקל. בעקבות חג הפסח הוסטו תשלומי מיסים מחודש אפריל למאי בהיקף מוערך של כ-4.8 מיליארד שקל. בנטרול דחיית המסים הגירעון מוערך אף ב-14.8 מיליארד שקל, זאת בהשוואה לחודש מאי אשתקד שהסתיים בגירעון של כ-4.5 מיליארד שקל בלבד.
מתחילת השנה נרשם גירעון מצטבר של 47.6 מיליארד שקל. בחישוב של 12 החודשים האחרונים, כאשר שמונה מהם היו חודשי מלחמה, הגירעון כבר מגיע ל-137.7 מיליארד שקל. בחודש מאי נרשמו הכנסות מדינה בשיעור גבוה יחסית: 44.0 מיליארד שקל, כאשר 39.2 מיליארד שקל הם בנטרול דחיית המסים. מדובר בגידול מפתיע למדי של 7.6% מול חודש מאי אשתקד, והדבר מעיד על ההתאוששות הרבה במשק בחודשים האחרונים לעומת חודשי ראשית המלחמה.
מראשית השנה מסתכמים הכנסות המדינה ב-201.6 מיליארד שקל לעומת 197.7 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד, וזהו גידול מצטבר של 2%. ברשות המסים ציינו כי מראשית השנה נרשמו הכנסות בקצב גבוה מהחזוי. מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' אמר ל-ynet כי מדובר בגידול נאה בגביית המסים, ששבה לשיעורים גבוהים יותר "מצב מעודד מאוד בימים האלה".
הוצאות הממשלה הסתכמו בחודש מאי ב-54 מיליארד שקל, ומראשית השנה הסתכמו ההוצאות כבר ב-249.3 מיליארד שקל, לעומת רק 184.7 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. זהו גידול מצטבר גבוה במיוחד בשל המלחמה של 35% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.