מובילאיי סוגרת את פעילות פיתוח חיישני הליידאר שמעסיקה 100 עובדים. במובילאיי, שעוסקת בפיתוח רכב אוטונומי, ינסו למצוא משרות בתוך החברה לחלק מהעובדים, אך ההערכה היא שרובם יאלצו לעזוב.
עבור מובילאיי מדובר יהיה בחסכון משמעותי בעלויות, משום שהוצאות הפיתוח של החטיבה היו אמורות להגיע ל-60 מיליון דולר וזאת ללא הכנסות כלל.
ליידאר הוא חיישן מתקדם שנמנה עם רכיבי רכב אוטונומי, אלא שעד היום מובילאיי עוד לא השלימה את הפיתוח הפנימי ומשתמשת בחיישנים של אינוויז הישראלית. זו נסחרת היום בשווי של 88 מיליון דולר בלבד, כך למעשה למובילאיי עדיף לרכוש את אינוויז במקום להמשיך לממן פיתוח פנימי שכבר שאב יותר מ-100 מיליון דולר לאורך השנים.
1 צפייה בגלריה
רתם איזק, אמנון שעשוע ואשכול נבו
רתם איזק, אמנון שעשוע ואשכול נבו
פרופ' אמנון שעשוע מייסד מובילאיי
(צילום: יואב דודקביץ)
עולם הליידארים נחשב לאחד התחומים המבטיחים עד לפני כמה שנים, אך באחרונה מחירי החיישנים האלה הוזלו משמעותית מצד אחד, ומצד שני התקדמות שחלה בתחומי ה-AI מעלה את שאלת נחיצותם.
כבר לפני כחמש שנים אלון מאסק הכריז כי מדובר ברכיב שאינו חיוני כלל ברכב אוטונומי וקיים רק כדי להבטיח יתירות. ליידאר הוא רדאר מתקדם שמאפשר גם ראייה בתנאים קשים של חושך או מזג אוויר סוער.
במובילאיי מציינים כך: "כחלק מהבחינה השוטפת של מפת הדרכים הטכנולוגית של החברה לטווח הארוך, אנו סבורים כי הדור הבא של לידאר FMCW הינו פחות חיוני למפת הדרכים של מערכות ה-eyes-off של החברה. הערכה זו מבוססת על מגוון נתונים, כולל התקדמות משמעותית ב-EyeQ6 המבוסס על תפיסת ראייה ממוחשבת, בהירות טובה יותר לגבי רמת הביצועים של טכנולוגיית רדאר הדימות (imaging radar) המפותח בחברה, והמשך ירידה, טובה מהצפוי, בעלויות יחידות לידאר time-of-flight של ספקים חיצוניים".
מובילאיי תמשיך בפיתוח הפנימי של רדאר הדימות שאמור להגיע לייצור בשנה הבאה ונמצא בעדיפות אסטרטגית מבחינתה.
מדובר בשינוי משמעותי נוסף בפעילות של מובילאיי מתחילת השנה, וזאת כחלק ממאמצי החברה להקטין את ההוצאות. בתחילת השנה היא סגרה את הפעילות הוותיקה שממנה החלה את דרכה – מערכות התראה לנהגים מפני סטיה מנתיב או התקרבות לרכב אחר.
כחלק ממהלך זה היא נפרדה מ-130 עובדים, 90 מתוכם בישראל. לאחר הקיצוץ הנוכחי, ירד מספר העובדים לכיוון של 3,500 עובדים, אם כי באתר החברה יש עדיין משרות פתוחות רבות. בסמוך להחלטת הסגירה של הפעילות הוותיקה במרץ, הודיע על עזיבתו גם ניר ארז, מייסד ומנכ"ל מוביט שנרכשה על ידי מובילאיי במיליארד דולר ב-2020.
מובילאיי סובלת מהאטה מאז סוף 2023 ובסוף השבוע האחרון ירדה לראשונה מתחת לשווי של 10 מיליארד דולר וזאת לאחר שבנוסף לאתגרים הפנימיים שלה, נפוצו הערכות כי אינטל, שעדיין מחזיקה ב-88% ממניותיה עומדת למכור אותן כדי להתגבר על קשיי הנזילות שלה.
על רקע הירידה החדה בהכנסות, שכבר תורגמה למספר הפחתות בתחזית המכירות השנתית (כך שהיא עומדת היום על כ-1.6-1.8 מיליארד דולר - מיליארד דולר פחות מהצפי המקורי), מובילאיי רושמת הפסד תפעולי משמעותי שהתקרב ל-100 מיליון דולר ברבעון האחרון.
מניית מובילאיי צללה ב-73% מתחילת השנה לשווי חברה של 9.3 מיליארד דולר.