שוק הטונה רותח על רקע הקריאות לחרם על סטארקיסט שמייבאת דיפלומט. ויש יצרני טונה מתחרים שנהנים מהמצב. "כולם רוצים סחורה והביקוש לטונה עלה. יש לנו מלא עבודה, גם בלי סטארקסיט, אבל אני לא עומד בכל הביקושים, כי יש לי הסכמי אספקה קודמים, שחתמתי חודש לפני כל המהומה", מספר קובי כהן, יצרן טונה תחת המותג "פילטונה" שמיוצר במפעל בבאר שבע ומייצר בנוסף מותג פרטי עבור שופרסל ורמי לוי. "בנוסף יש בתקופה הזאת עלייה של עד 10% בביקושים כי אנחנו בתשעת הימים עד תשעה באב והציבור הדתי והמסורתי לא אוכל בימים אלה בשר וצורך יותר דגים. אנחנו המותג היחיד שמייצר הכל בארץ ויש לנו בד"ץ העדה החרדית".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שוק הטונה מגלגל בשנה 548 מיליון שקל (ע"פ סטורנקסט 2021): דיפלומט עם סטארקיסט 42%, נטו עם המותגים ווילגר 9% ופסידון 9%, פילטונה 14%, וילפוד 6%, שסטוביץ עם ריו מארה 6%.
1 צפייה בגלריה
קובי כהן פילטונה
קובי כהן פילטונה
קובי כהן, יצרן פילטונה
(צילום: דרור כהן)
כהן התייחס לקריאות לחרם על דיפלומט: "אני חושב שדיפלומט טועים, הם הולכים כסאח. לדעתי היו צריכים, עם כל המהומה, להגיד אוקיי אנחנו לא מעלים, לספוג את העלייה ולהשתיק את המחאה. מה קרה? יש להם מחזור של מעל מיליארד שקל, מגוון אדיר של מוצרים, עוגיות, ג'ילט, פמפרס. הם לא תלויים רק בטונה".
מה הסיבה לדעתך שהצרכן הישראלי מעדיף את סטארקיסט, למרות שהוא יקר יותר? "הישראלים אוהבים מותגים ואת סטארקיסט הם מכירים מאז הילדות. זה מותג שעובד בישראל עשרות שנים, אבל זה רק שם, רק תווית. כולנו מביאים טונה מאותם מקורות. בעבר סטארקיסט פעלו בישראל והיו בעלי המפעל אבל הם יצאו מהארץ, מכרו לשסטוביץ את החברה, המפעל נסגר והוא מייצר בחו"ל עבור השוק המקומי. כולנו מביאים אותו דג, אותו שמן, אותו ניקיון, בלי פרורי דג. אני אומר שאנחנו לא פחות טובים".
כהן טוען שהוא מוכר טונה במחירים זולים יותר מסטארקיסט. "אנחנו בניגוד לסטארקיסט, סופגים עד סוף השנה. פה ושם יהיה גם מבצעים בקטנה אבל לא גורף כמו שנתנו לכל הרשתות".
צביקה ויליגר מויליפוד טוען שאצלו יש פחות שומן רק 3.8% לעומת 9% אצל המתחרים. "יכול להיות שהוא שם פחות שמן בקופסה, אבל התקן מחייב 8% שומן. אני יכול לשים יותר מים ולקבל פחות שומן, אבל אני עובד לפי התקן ושם 9% שמן שיותר יקר ממים".
אמרו לי שאסור לאכול יותר מפעם בשבוע טונה בגלל שיש כספית? "שקר מוחלט שמישהו הפיץ. למי שיש תקנים מתקדמים כמו ISO חייב להיות ללא כספית".