בימים אלה מתרחש מהפך דרמטי בשוק המט"ח הבינלאומי, שנוגע גם אלינו: החל מאתמול הדולר האמריקני שווה יותר מהאירו האירופי, לראשונה מזה 20 שנה, והתחזיות העדכניות היום (ג') הן שהמהפך הזה יישאר איתנו ואף יעמיק בימים הקרובים.
הבוקר האירו המשיך לצנוח מול הדולר, והגיע לשווי של 0.99 דולר. אם מסתכלים על הדולר והאירו בהשוואה לשקל, היום כבר נוצר פער של קרוב לאחוז בין המטבעות, לטובת זה האמריקני: שערו היציג של הדולר נותר יציב ביומיים האחרונים על 3.28 שקל, אולם, המטבע האירופי צנח גם היום לשפל חדש - 3.25 שקל, ועל פי החזאים והמומחים (שטועים גם לא פעם) הצניחה הזאת צפויה להימשך בקרוב.
לשם השוואה, ביולי שער האירו היה 3.52 שקלים - ירידה של כ-7%. לפני כשנה באוגוסט 2021 שערו היה 3.79 שקלים - שחיקה של 14% תוך שנה. בדצמבר 2018, לפני 5 שנים, שוויו בשקלים עמד על 4.31 שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
(צילום: Shutterstock)
האירו ספג מהלומה קשה בשבועות האחרונים, בעוד שהדולר האמריקני הלך והתחזק גם מול מטבעות אחרים. הסיבה העיקרית לחולשת האירו נעוצה במלחמה באוקראינה, שפוגעת קשה ממה ששיערו בעבר באירופה.
החרם שהטיל המערב על רוסיה חוזר כבומרנג אל מדינות אירופה, כאשר בראש הסובלות ניצבת גרמניה, שבה משבר האנרגיה מאיים לא רק להותיר 80 מיליון גרמנים ללא חימום מספיק בחודשי החורף, אלא גם לפגוע בתעשייה.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, ומומחה בתחום שוק המטבעות, הסביר היום ל-ynet כי "הדולר התחזק לרמת שיא מול האירו בעקבות החשש הגובר מההשפעה ההרסנית של האמברגו הרוסי על אספקת גז לאירופה ולגרמניה בפרט".
לדבריו, "החשש הוא שגרמניה תיאלץ להשבית חלקים משמעותיים מהתעשייה המקומית במטרה לשמור די אנרגיה בחורף לחימום הבתים והפעלת התשתיות הבסיסיות. פער התשואות שבין אגרות החוב האמריקני ל-10 שנים, המצוי מעל 3%, בעוד הריבית בגרמניה שוכנת ברמת 1.3% בלבד, תורם לביקוש הגובר להשקעה באג"ח אמריקני דולרי, על פני החזקה באירו".
פריקו אף חוזה שהאירו ימשיך להיחלש וינוע בשלב הראשון לעבר 0.96 לדולר. חזאים בגרמניה צופים אפילו ירידה חדה יותר, לכיוון של 0.90 אירו לדולר אחד.
המומחה לשווקים ולשעבר הנספח הכלכלי במדינות אירופה ובצפון אמריקה וסמנכ"ל הכלכלה והתכנון במשרד הכלכלה, מוטי איש שלום, אמר ל-ynet כי יש ארבע סיבות עיקריות למהפך בשווי הדולר והאירו:
ראשית, הריבית בארה"ב הרבה יותר גבוהה מהאירופית, מה עוד שהנגיד האמריקני, בניגוד לנגידה האירופית, מביע בפומבי את כוונתו להמשיך להעלות את הריבית אם יהיה צריך באופן מאסיבי.
שנית, הכלכלה האמריקנית יציבה יותר מזו האירופית, ואם העולם יתדרדר חלילה למיתון, ואף חמור מכך למיתון יחד עם אינפלציה, דרגות החופש של הכלכלה האמריקנית גבוהות יותר משל האירופית, שם צריך הסכמה של 27 מדינות ונגידים לכל עניין.
שלישית, לאור אי היציבות הפוליטית העולמית על רקע המלחמה המתמשכת באוקראינה והמתח בין סין לארה"ב בנושא טאיוון, משקיעים שמרנים זהירים תמיד בורחים למטבע החזק בעולם, הדולר, המחזיק 64% מהעסקאות בעולם.
הסיבה הרביעית היא שארה"ב עצמאית לחלוטין בנושא האנרגיה, בעוד שאירופה תלויה במקורות זרים, ומצבה לא מזהיר כאמור.

ובארץ, הפתעה: השקל לא התחזק אחרי העלאת הריבית

מה שהפתיע ביומיים האחרונים בישראל הוא אי-ההשפעה של העלאת הריבית על השקל, שכמעט תמיד התחזק מול הדולר אחרי שהריבית בארץ עלתה. הפעם המצב היה שונה, על אף העלאה החדה של הריבית ב-0.75%, והדבר מוסבר בכך שגם בארה"ב צפויות עוד העלאות ריבית בחודשים הקרובים.
לעומת זאת, "הגמגום" בנושא הריבית באיחוד האירופי גורם להיחלשות המטבע שם וכמובן גם מול השקל הישראלי. השקל התחזק מאוד לאחרונה גם מול הלירה שטרלינג של בריטניה, ששערה כבר מתרחק מלמטה מרף ארבעה השקלים (השער היציג שנקבע היום: 3.8638 שקל).
הריבית דוהרת - בכיר בבנק ישראל מסביר כיצד זה ישפיע עליכם
(צילום: נויל האריס)

יש לציין כי התחזקות המטבע המקומי פוגעת ביצוא הישראלי. בעבר, למשל, עשו נגידי הבנקים ביפן ובמדינות רבות אחרות כל מאמץ להחליש את המטבע המקומי כדי לסייע ליצוא.
כדי להבין כיצד שקל חזק פוגע ביצוא, ראו את הדוגמא הבאה: ב-1 ביולי השנה קיבלו היצואנים והתעשיינים הישראלים 352 שקל על כל יצוא בשווי 100 דולר ו-368 שקל על כל יצוא ב-100 אירו. היום (ג') הם קיבלו 328 שקל על 100 דולר ורק 325 שקל על כל 100 אירו. זהו הבדל עצום, שכבר גורם לרווחים מצומצמים יותר בהרבה ליצואנים ולתעשיינים.
לא פלא אפוא שהתעשיינים והיצואנים כבר דרשו מנגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, להתערב בהקדם האפשרי במסחר במטבע חוץ ולחדש את רכישת הדולרים, כדי לחזק את המטבעות הזרים מול השקל.
אולם, יש גם מרוויחים: המצב הנוכחי מסייע עד מאוד לישראלים הנופשים בשבוע האחרון של החופש הגדול בחו"ל ובעיקר בארצות שבהן משלמים באירו. הרווח של משפחה ישראלית שמבלה באירופה בימים אלה יכול להגיע למאות אם לא אלפי שקלים - חיסכון על כרטיסי טיסה, חדרי מלון, השכרת מכונית וכו'.
הרווח הזה צפוי גם למי שמזמינים עכשיו את החופשה לחגי תשרי ומשלמים כבר עתה עבור כרטיסי הטיסה, המלון והשכרת הרכב. כמובן שבכל מקרה כזה, מועד החיוב הוא זה שקובע לפי איזה שער תשלמו.
לפי החזאים ייתכן שעדיף אפילו לדחות בעוד שבועיים-שלושה קניות או רכישות משמעותיות באירו. אולם, איש אינו ערב לכך שאולי יקרה עוד מהפך, אם למשל המלחמה באוקראינה תגיע לסיומה, כי אז האירו שוב יזנק ויעלה מול הדולר ומול השקל. בכל אופן חשוב לזכור כי בכלכלה יש לצפות תמיד להפתעות.