1 צפייה בגלריה
טלפון עם אפליקציית זום
טלפון עם אפליקציית זום
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בקריות הכריע לאחרונה בתביעת ביטול מזונות של אב לשני ילדים, שהסתיימה בתום שבע שנים של נתק שבהן כמעט לא התנהל ביניהם קשר חרף מאמצי גורמי הרווחה. השופטת שירי היימן כי לשני ההורים הייתה תרומה למצב העגום, ובנסיבות אלה אין לבטל את המזונות אלא להפחיתם לתקופה מסוימת.
בני הזוג נישאו לפני כש-17 שנה בהתאם לדין הדרוזי והתגרשו בינואר 2015. הניכור החל כבר בסמוך לגירושין, והאב הגיש בקשה לקביעת זמני שהות שבה ציין כי ילדיו מסרבים לפגוש אותו. בית המשפט קבע אז שהוא ישלם 3,200 שקל בחודש עבור שני הילדים.
אלא שהתנגדות הילדים לפגוש את אביהם המשיכה. באפריל 2016 הוא חויב במזונות בסך 3,600 שקל ובדמי טיפול בסך 500 שקל. בשנים שלאחר מכן נעשו ניסיונות לחדש את הקשר אך הילדים הביעו התנגדות חריפה.
ב-2019 הגיש האב תביעה לביטול המזונות. גם בשלב זה נעשו מאמצים לחדש את הקשר והצדדים נשלחו להדרכה הורית. בתקופה זו התקיימו מפגשים בין האב לילדים וגורמי הרווחה דיווחו על התקדמות חיובית בקשר. אך במאי 2021 הודיע האב באופן מפתיע כי הוא מעוניין להפסיק את המפגשים מאחר שלדבריו הם מכבידים על הילדים והוא לא מעוניין להזיק להם. הוא ערך איתם שיחת וידאו שבה הודיע להם כי הוא מנתק את הקשר.
במסגרת התביעה טען האב כי מכיוון שהמאמצים לשקם את הקשר לא צלחו, יש לבטל את החיוב במזונות. האם טענה מנגד שבכל פעם שהייתה התקדמות בקשר - האב טרפד את המפגשים, וכעת הוא מנסה להתעשר ממחדליו.
עו"ד יוגב בוטבולעו"ד יוגב בוטבולדורון לצטר
השופטת שירי היימן ציינה כי אף על פי שהוסבר לאב שהתחילה התקדמות ואין זה הזמן להפסיק, הוא עמד על שלו וביקש להיפרד מהילדים. זאת, אף שלא נערכה שיחת הכנה לילדים ולמרות בקשת המטפלים לערוך את הפרידה במפגש פרונטאלי שהיה אמור להתקיים שבוע שלאחר מכן.
היא כתבה שהתיאור של המטפלים באשר לתגובת הקטינים היה קורע לב: "שניהם נצפו קשובים ומופתעים, האב הביע את אהבתו להם, נפרד ועזב את הזום. בעקבות עזיבת האב, דממה שררה במסך. רגע אחרי הילדים עזבו את המקום ונכנסו לחדריהם".
השופטת הוסיפה כי כיום נראה שאין סיכוי לשיקום הקשר וכי לאב תרומה לכך שנסתם הגולל על ההליך הטיפולי, כך שאין לבטל את המזונות כליל. היא ציינה כי בשל התנהלות האם, שבעבר סיכלה מפגשים ולא שיתפה פעולה, יש הצדקה להפחתת המזונות. השופטת קבעה שבתקופה בה האם לא שיתפה פעולה (אפריל 2017 עד נובמבר 2020) המזונות יופחתו ל-2,700 שקל (הפחתה של 38,700 שקל לתקופה כולה).
נקבע שהחל מיולי 2022 הסכום יופחת ב-900 שקל לחודש במשך 43 חודשים. בתום התקופה ישובו המזונות לסכום המקורי למעט החיוב בדמי טיפול.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד סמיר זידאן • ב"כ הנתבעת: עו"ד סמיר חיר • עו"ד יוגב בוטבול עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין