איל וולדמן, מבכירי ההייטק בישראל: מאות מיליוני דולרים בדרך החוצה מישראל
(צילום: שמוליק דודפור)
הלחץ על ממשלת ישראל מצד גורמים כלכליים בארץ ובעולם נמשך בעקבות הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט, כשהיום (חמישי) הודיעו חברת הטכנולוגיה פאפאיה גלובל וקרנות ההון סיכון דיסרפטיב ודיסרפטיב AI על הוצאת הכספים שלהם מהמדינה.
איש העסקים וההייטקיסט איל וולדמן, שייסד את חברת מלאנוקס, שנמכרה בזמנו בלמעלה מ-7 מיליארד דולר ל-NVIDIA, וכיום הוא יו"ר חברת השקעות פרטית שבבעלותו, התייחס בשיחה עם אולפן ynet למצב שנוצר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
איל וולדמן
איל וולדמן
איל וולדמן
(צילום: AFP)
"המשמעות של הוצאת הכספים מהמדינה היא מאוד לא טובה", אמר וולדמן. "כבר היום אתה רואה שיש חוסר אדיר של דולרים במדינה, אתה רואה שהבנקים נותנים ריביות מאוד גבוהות על פיקדון בדולרים של אפילו מעל 6%, שזה מאוד משמעותי. אני חושב שהדולרים יצאו וייצאו עשרות ומאות מיליוני דולרים מהבנקים בישראל לבנקים בארה"ב זה יהיה עוד יותר גרוע. יהיה מחסור יותר גדול וזה ישפיע גם על יחס שקל-דולר, ואנחנו נהיה בבעיה גדולה, גם במערכת הבנקאות הישראלית וגם בכלכלה".
איך זה משפיע על התעסוקה, התעשייה, על הכלכלה? "אם הבנקים היום יש להם חוסר בדולרים והם נותנים ריבית של 6%, ברגע שיהיה חיסרון גדול יותר של דולרים, הריבית תעלה ל-7%. זה אומר שהבנקים ייקחו עוד יותר כסף למי שיחזיק פה דולרים. זה גם יכול להשפיע יותר על הנושא של יחס שקל-דולר מהבחינה שהשקל ייחלש והדולר יתחזק. יש לזה משמעויות מאוד גדולות לאזרח הפשוט ולפגוע במעמד החלש דווקא".
כל זה בגלל הרפורמה במשפט ו/או הממשלה החדשה? "כן ברור. אתה רוצה להוציא את הכסף לפני שאי אפשר יהיה להוציא את הכסף. אתה רוצה להיות בין הראשונים שמוציאים את הכסף כדי שלא יהיה מצב שהממשלה תחליט לחסום הוצאה של כספים מישראל החוצה, או למשל שיהיה לך את הכסף ויטילו עלייך עוד מיסים או שאנשים יצטרכו לא להאמין או להאמין פחות במערכת המשפט בישראל. זה בעיות שגורמות לכך שאנשים מאמינים פחות במערכת הישראלית, שהיא פחות יציבה והולכים להחנות את הכסף במקומות שהם מרגישים שמערכת המשפט היא טובה ויציבה ואין להם שם סיכונים גדולים".
יש כאלה שאומרים שדווקא המהלכים של papaya וקרנות הסיכון האחרות, הם שגורמים לישראל למצב הבעייתי מול העולם. "זה בכלל אבסורד. אני לא מבין איך אפשר להגיד דבר כזה. הדברים נובעים בגלל מהלכים של הממשלה של מה שהולך לקרות, ולכן אנשים מודיעים שהם מפחדים שהכסף בארץ יהיה פחות בטוח, ושיהיה הרבה פחות קל להגן עליו ושיהיה הרבה פחות משמעותי. זה בכלל לא הגון לחלוטין".
2 צפייה בגלריה
עינת גז, טל ברנח מייסד דיסרפטיב
עינת גז, טל ברנח מייסד דיסרפטיב
עינת גז מנכ"לית פאפאיה גלובל וטל ברנח מייסד דיסרפטיב
(צילום: אוראל כהן)
כלומר לא סומכים על הממשלה? "תשמע, כשאתה נמצא במדינה שבה מערכת המשפט היא מערכת מוחלשת והיא לא יכולה לתת לך סעד משפטי מבחינה פיננסית, אתה בבעיה. אתה לא רוצה להיות שם ואתה לא רוצה להחנות את הכסף שלך היום ברוסיה. כל מי שהיה ברוסיה ניסה להוציא את הכסף מרוסיה. אם בארץ נתחיל לפחד שהמערכת המשפטית לא יכולה להגן עלייך, אתה תוציא את הכסף".
אבל יש מדינות כמו הונגריה, טורקיה וגם רוסיה, שאנשים השקיעו שם מיליארדים ועד היום יש להם כסף. כלומר, הם לא חוששים למרות שהמצב שם הרבה יותר חמור מבחינה דמוקרטית. "אני חושב שברוסיה רוב האנשים החכמים ממזמן הוציאו את הכסף. מי שלא יכול להוציא את הכסף הוא בבעיה שם. אני חושב שאתה טועה. אנשים מוציאים את הכסף ממדינות לא יציבות ורוצים לשים את הכסף במקום בטוח".
אתה מעלה בדעתך שהממשלה תימנע ממך, איל וולדמן, להוציא את הכסף שלך מהבנק? "כרגע אני מקווה שלא, אבל אתה יודע אם בעתיד תהיה נהירה של דולרים החוצה, הממשלה יכולה להגיד דברים מסוימים. אני לא חושב שזה מה שיקרה, אבל אתה יודע".
כלומר אתה עצמך באותה קבוצה של אנשים שאומרים לעצמם אני לא אוציא את הכסף שלי מפה כי אני ישראלי גאה, גולנצ'יק, אבל עדיין לא סומך על מה שקורה כאן? "הכסף שלי מפוזר בעולם כבר מראש. אם אחליט להוציא אותו זאת כבר שאלה אישית שלי, אבל הכסף שלי כבר מפוזר בעולם".