1 צפייה בגלריה
איש עסקים עורך דין חליפה עניבה עו"ד
איש עסקים עורך דין חליפה עניבה עו"ד
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית הדין לעבודה בתל אביב הורה לאחרונה על מינוי מומחה רפואי שייבחן את הקשר בין מסרון שקיבל מנכ"ל בחברה העוסקת בייבוא מצברים באמצע פגישה עסקית, לבין שבץ מוחי שבו לקה כמה דקות לאחר מכן. ביטוח לאומי טען שהמנכ"ל ממילא היה נתון למתח ולחצים מתוקף תפקידו, אבל השופטת אסנת רובוביץ-ברכש קבעה שההודעה היוותה אירוע חריג ודרמטי בפני עצמו.
התובע הוא מנכ"ל החברה, ששיווקה באופן בלעדי מצברים המיוצרים בחברה בגרמניה. ביולי 2016 הוא עודכן כי הגרמנים חתמו על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת "שנפ" בישראל - המתחרה העיקרית שלו. כשהבין שהמשמעות היא אובדן הבלעדיות מהיצרן ואפשרות ממשית להתרסקות כלכלית של החברה, הוא החל לפעול בכמה מישורים בניסיון להציל אותה ולמצוא פתרונות אלטרנטיביים.
בדצמבר 2017 נודע לו כי בעל התפקיד בחברת הזרה שהיה האחראי העיקרי לשיתוף הפעולה החדש עם שנפ, עתיד לסיים את תפקידו. הדבר עורר אצלו אופטימיות ותקווה שהדבר יוביל לסיום ההתקשרות עם שנפ.
אבל ימים ספורים לאחר מכן, במהלך פגישת עסקים בטורקיה, הוא קיבל הודעת טקסט שבישרה לו כי אותו בעל תפקיד לא יעזוב את החברה הזרה. המנכ"ל השיב כי מדובר ב"בשורה רעה מאוד". דקות לאחר מכן הוא התמוטט והובהל לבית חולים מקומי ומשם הוטס לישראל להמשך טיפול רפואי.
במהלך 2018 נדחתה פנייתו לביטוח לאומי לתשלום דמי פגיעה. בעקבות כך הוא הגיש תביעה לבית המשפט וטען שהודעת הטקסט שקיבל מהווה "אירוע חריג" שהוביל לשבץ המוחי, שכן התקווה שלו התנפצה בפתאומיות ולכן מדובר בתאונת עבודה.
עו"ד יהונתן מרסיאנועו"ד יהונתן מרסיאנו
ביטוח לאומי טען מנגד כי המנכ"ל היה שרוי בלחצים במשך תקופה ממושכת במסגרת תפקידו ועקב יחסי המסחר החדשים בין החברה הזרה לשנפ, ולא מדובר באירוע מיוחד.
השופטת רובוביץ-ברכש הסבירה שעל מנת להכיר בשבץ המוחי כתאונת עבודה יש להוכיח שהתרחש אירוע חריג, פיזי או נפשי, בסמוך לכך. מעדויות המנכ"ל ונציגי החברה שהיו עימו בפגישת בטורקיה היא התרשמה כי קבלת המסרון היוותה אירוע דרמטי, שכן התובע חש אכזבה גדולה ותקוותו לסיום ההתקשרות והחזרת הבלעדיות לחברה שלו התנפצה לרסיסים.
בנוסף, סמיכות הזמנים בין קבלת ההודעה לבין ההתמוטטות - עניין של דקות בודדות - תומכת במסקנה שיש קשר בין הדברים. השופטת הסבירה כי אמנם המנכ"ל היה מצוי בתקופה לחוצה מאז הידיעה על ההתקשרות בין החברה לשנפ, אך היא שוכנעה שהמסרון שקיבל מהווה אירוע נפרד, מוגדר בזמן וחריג.
מהתרוממות נפש שחש התובע נוכח האפשרות שההתקשרות עם שנפ תסתיים, הוא חווה נפילה גדולה עם קבלת המסרון שניפץ את תקוותיו. לאור המסקנה שמדובר באירוע חריג הוחלט על מינוי מומחה רפואי שייבחן את הקשר הסיבתי בינו לבין האוטם המוחי שאירע.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד מאיר אבירם ועו"ד איילה בלעיש • ב"כ הנתבע: עו"ד גלי בסון • עו"ד יהונתן מרסיאנו עוסק בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין