מחירי הדירות עלו – ועמם גם הביקושים. בחודשים ינואר-אפריל השנה נרשמה עלייה של כ-10% בממוצע בביקושים לדירות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כך עולה מנתוני יד2 שהגיעו ל-ynet ו"ממון". על פי הנתונים, הביקושים לדירות גן טיפסו ב-11% בתקופה שנבדקה, הביקושים לדירות גג או פנטהאוז קפצו ב-10% והביקושים לדירות "רגילות" זינקו ב-15%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד מצביעים הנתונים על התעניינות גוברת בדירות מיוחדות מסוגים נוספים. כך למשל, בדירות טריפלקס עלו הביקושים השנה בשיעור של כ-10.4% לעומת ינואר-אפריל 2023. מנגד, הביקוש לבתים פרטיים או קוטג'ים ירד בכ-6% בתקופה שנבדקה; הביקוש לדירות דופלקס ירד ב-1.4%; וההתעניינות בבתים דו משפחתיים ירדה ב-1.3%.
1 צפייה בגלריה
דירת גן. הביקושים טיפסו ב-11%
דירת גן. הביקושים טיפסו ב-11%
דירת גן. הביקושים טיפסו ב-11%
(צילום: עידו ארז)
לדברי איילת ניצן, סמנכ"לית השיווק של יד2, "ניתוח הנתונים מבוסס על המודעות למכירה של נדל"ן למגורים המופיעות באתר, לפי כמות החיפושים בתקופה הנבדקת. לפי הממצאים, העליות בביקוש ב-4 החודשים הראשונים של השנה מגיעות לאחר תקופה קשה בשוק הנדל"ן, שהובילה לקיפאון ברבעון האחרון של שנת 2023, על רקע מלחמת חרבות ברזל. נראה כי הסיבה העיקרית לעליות בביקושים היא מבצעי מימון ופריסת תשלומים נוחה שהציעו הקבלנים".
איילת ניצןאיילת ניצןצילום: טל רביב
"בסקר שביצענו לאחרונה בקרב עשרות קבלנים שהשתתפו ביריד מכירת דירות שערכנו עלה כי כ-78% מהקבלנים הציעו מבצעי מימון ופריסת תשלומים, וכ-56% מהם הציעו הלוואות קבלן בתנאים נוחים", היא מוסיפה. "מדובר בהטבות כספיות של 50-200 אלף שקל לכל רוכש – מה שמגביר את יכולת הקנייה שלהם ומביא לעלייה בביקוש".
יותם רבינוביץ', סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת קרן נדל"ן, מציג את תמונת המצב בשטח: "בשבועות האחרונים ניכרת עלייה בהתעניינות של רוכשי הדירות, אחרי חודשי המלחמה הראשונים שהתאפיינו בקיפאון במכירות ובביקוש. אני סבור כי אלה שצריכים דירה מבינים שהתמונה הביטחונית רחוקה מלהתבהר, ומוטב להם לסגור עסקה בטרם המחירים ישובו לעלות. באשר לסוגי הנכסים, כפי שמראים הנתונים, אנו רואים בפרויקטים שלנו בתל אביב עלייה ניכרת בהתעניינות רוכשים בדירות גן, ממש כמו שראינו בתקופת הקורונה ובמשברים קודמים. הסבר אפשרי הוא הצורך במרחב חיצוני בתוך יחידת המגורים לבילוי ושהייה משותפים של כל המשפחה".
לי רום אוקנין, סמנכ"לית השיווק בחברת צרפתי שמעון, מסבירה כי "העלייה בביקושים לדירות רגילות וגם לדירות פנטהאוז באה לידי ביטוי ביתר שאת בעיקר ביישובים פריפריאליים – שם מחירי הדירות עדיין ברי השגה גם לזוגות צעירים ולא רק למשפרי דיור אמידים יחסית. אנו רואים עלייה בהתעניינות הזוגות הצעירים בפרויקטים שלנו בבאר שבע, שמושכת ביקושים מרוכשים מאזור הדרום וכל רחבי הארץ. במחיר של דירת 2-3 חדרים בגוש דן, ניתן לרכוש דירות 5 חדרים ואף יותר. כך לדוגמא פנטהאוז שנמכר החל מ-2.29 מיליון שקל. מעבר למחיר הנמוך משמעותית ביחס לנכסים בפרופיל דומה באזור המרכז, הוא בעל פוטנציאל השבחה גבוה יותר בטווח קצר, החל משלב האכלוס, שכן צפויה לו עליית ערך מהירה יותר ביחס לדירות הסטנדרטיות".
ועידת האנשים של המדינה 2024 - שוק הדיור בזמן מלחמה
(צילום: סנטרל הפקות)

"המשקיעים חזרו בגדול"

נתונים עדכניים של חברת אלדר שיווק נדל"ן מחזקים את המגמה לגבי עלייה בביקושים לדירות. בחברה ערכו ניתוח שבחן את משך הזמן שעובר מכניסת "ליד" למערכת של חברת נדל"ן ועד ביצוע עסקה בפועל וחתימת חוזה. הכוונה למשך הזמן מהרגע שרוכש מתעניין בדירה בפרויקט מסוים ונרשם אונליין כדי שסוכני המכירות ייצרו איתו קשר, ועד לרכישת הדירה בפועל. נכון למאי השנה, משך הזמן התקצר משמעותית, וזאת על רקע ההתאוששות בשוק.
על פי הניתוח, בעוד שברבעון הראשון של 2023 התארך משך הזמן בין כניסת "ליד" לביצוע "זיכרון דברים" לקראת חתימה על חוזה בכ-176% לעומת הרבעון הראשון של 2022 (מ-18 ימים בלבד ל-51 ימים בממוצע); הרי שאם בוחנים את משך הזמן בתקופה זו מול הרבעון הראשון של 2024 ניתן לראות כי משך הזמן התארך כ-59% בלבד (כ-30 ימים בממוצע). באלדר מספקים דוגמאות גאוגרפיות: ברמת גן, למשל, משך הזמן ב-2022 עמד על 19 יום בלבד. לעומת זאת, ב-2023 עמד משך הזמן על 56 יום ואילו ב-2024 על 30 יום. בהרצליה, משך הזמן ב-2022 עמד על 18 יום; ב-2023 על לא פחות מ-60 יום; וב-2024 על 39 יום. באור יהודה עמד משך הזמן ב-2022 על 21 יום; שנה לאחר מכן טיפס משך הזמן ל-58 יום; וב-2024 ירד ל-35 יום.
בנוסף, בעוד שברבעון הראשון של 2023 התארך משך זמן מביצוע "זיכרון דברים" ועד לחתימה עצמה על חוזה המכר בכ-117% לעומת התקופה המקבילה, הרי שמול הרבעון הראשון של 2024 התארך משך הזמן ב-43%. כך למשל, בחולון עמד משך הזמן ב-2022 על 26 יום; ב-2023 על 48 יום; והשנה על 32 יום. בקריית אונו עמד משך הזמן לפני שנתיים על 21 יום; אשתקד על 39 יום; וב-2024 על 23 יום. בבית שמש עמד משך הזמן מביצוע זיכרון דברים ועד לחתימה עצמה על 14 יום בלבד בשנת 2022; ב-2023 טיפס משך הזמן ל-37 יום; וב-2024 התקצר משך הזמן ל-22 יום.
רוני כהן, שותף ומנכ"ל אלדר, מסביר את הנתונים: "אם במהלך 2023 דיברנו במונחים של גידול במשך הזמן מכניסת ליד ועד ביצוע עסקה וחוזה, השתהות ברכישה ותהליך שהתארך משמעותית אל מול 2022, היום אנו עדים להתקרבות משמעותית לנתוני תחילת 2022 והתקצרות משך הזמן עד לעסקה, וזאת כחלק מההתאוששות המורגשת מאוד בשוק".
רוני כהן מנכ"ל ושותף אלדר שיווק רוני כהןצילום: איל יצהר
לדבריו, "ניתן לראות את העלייה המשמעותית ביותר בביקושים בקרב רוכשי דירה ראשונה ומשקיעים. על רקע תנאי התשלום המקלים המשקיעים חזרו לשוק, ובגדול. אנחנו פוגשים בהם בכל משרדי המכירות באזורים שונים בארץ, בדגש על גוש דן. תנאי התשלום וההבנה כי המחירים כבר עולים ועוד עתידים לעלות בעקבות עליית המע"מ, עלויות השינוע שהתייקרו וירידה ראשונה מזה 4 שנים בריבית בנק ישראל, הביאו אותם בחזרה למשרדי המכירות".
כהן מוסיף כי "גם רוכשי דירה ראשונה הפסיקו להמתין להגרלות של המדינה וחוששים לפספס אפשרות לרכוש דירה בתנאים ייחודיים לתקופה זו. הם רוצים נכס שישמר את הערך של ההון העצמי הקיים בידיהם ואף ישביח אותו. לכן, גם אם ההון העצמי שבידיהם אינו מספק לרכישת דירה למגורים באזור בו היו רוצים לגור, הם מתפשרים ורוכשים באזורים אחרים כהשקעה".
עו"ד דוד אזולאי, בעלי קבוצת דוד אזולאי, מחזק את הדברים. "אנו חווים בחודשיים האחרונים התעוררות מחודשת של לקוחות במשרדי המכירות. בחודש שעבר מכרנו בפרויקט אחד בנתניה 16 יחידות דיור בהיקף של כ-50 מיליון שקל. לקוחות שהיו בשלבים מתקדמים של חתימה, והקפיאו את ההליך עם פרוץ המלחמה, חוזרים ביתר שאת לסגור עסקאות, יחד עם זוגות צעירים ומשפחות שמבינים שהמחירים לא עוצרים וכדאי להם לקנות עכשיו ולא להמתין. אני מאמין שהמגמה הזו תמשיך לגדול ונמשיך לראות יותר ויותר עסקאות בחודשים הקרובים".