נמל המפרץ טיפל מתחילת השנה ב-12% מתעבורת אוניות המכולות המגיעות לארץ, לעומת 47% באשדוד ו-37% בנמל חיפה. נמל הדרום החדש טיפל ב-4% מ-1,195 אוניות המכולות שנפרקו בארץ מתחילת 2022. כך עולה מנתונים שהעבירה המדינה לבין הדין הארצי לעבודה.
הנתונים הועברו במסגרת הדיונים המתנהלים בטענת ההסתדרות כי המדינה הבטיחה לה שנמל המפרץ ונמל הדרום הפרטיים לא יעסקו בפריקת אוניות מטען כללי, טענה שמשרדי התחבורה והאוצר מכחישים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במאי הועברו לראשונה רציפים נוספים לשני הנמלים הפרטיים, 7 ו-8 בחיפה ו-28 באשדוד, כדי שיתחילו בפריקת אוניות המטען הכללי, המהוות כיום את עיקר הפקק בכניסה לנמלי ישראל.
נמל המפרץ היה הראשון שהחל מעשית בפעילות ובמאי פרק 7 אוניות כאלה, קצב נמוך יחסית לזה של הנמלים הוותיקים. אולם, מאז הואץ הקצב, ובקרוב לשלושה חודשים פרק הנמל 28 אוניות מטען כללי, בזמן שנמל הדרום פרק רק ארבע אוניות מסוג זה.
לפי הנתונים שהעבירה המדינה לבית המשפט, בסך הכל נפרקו בנמלי הארץ מתחילת השנה 475 אוניות מטען כללי, מהן 44% בנמל חיפה, 35% באשדוד, 14% בנמל המספנות, 6% בנמל המפרץ, ואחוז אחד בנמל הדרום.
פקק האוניות הממתינות לאישור לעגון ברציפי הנמלים בישראל, שהגיע בשנה האחרונה לשיא של כ-70 אוניות, עמד אמש על 38 אוניות, מהן המתינו 14 כדי להיכנס לנמל אשדוד, 11 לנמל חיפה, 10 לנמל המספנות בחיפה ו-3 לנמל הממגורות.
בנמל המפרץ אומרים כי ימשיכו להגדיל את כושר פריקת אוניות המטען הכללי. בשלושת החודשים שקדמו לפתיחת הרציפים הנוספים נפרקו בנמל כ-40 אלף טונות של מטען כללי תוך שימוש במקטעים פנויים ברציף המכולות. בשלושת החודשים מאז החל הנמל להפעיל את שני הרציפים הנוספים, לעומת זאת, נפרקו בו כ-160 אלף טונות של מטען כללי, וזאת למרות שאין בו ציוד קבוע לפריקת אוניות כאלה, והוא עושה שימוש בעיקר במנופים שכורים.
"מתחילת הפעילות של הרציפים החדשים בנמל אנחנו רואים שיפור משמעותי בקצב הפריקה, שכבר הגיע בחודש האחרון ליותר מ-70 אלף טון", אמרה רונית קסטרו, מנהלת רציפי המטען הכללי בנמל המפרץ. "הפתיחה של הרציפים הגיעה אלינו כסוג של הפתעה, לוקח זמן להתחיל להניע את הגלגלים ולכן אנחנו רואים את השיפור הזה בנתונים בחודשים האחרונים".