תל אביב יקרה לזרים, אבל קצת פחות מהשנה שעברה. לפי דירוג יוקר המחיה לשנת 2023 של חברת הייעוץ ECA International, שמסייעת לחברות ועובדים לבצע רילוקיישן, העיר הישראלית מדורגת במקום השמיני בעולם עבור עובדים מחו"ל שמגיעים לעבוד בה, ירידה של שני מקומות מהדירוג בשנה שעברה.
בפסגה נמצאת ניו יורק, שעקפה את הונג קונג, שדורגה ראשונה ב-2022. הסיבה המרכזית לכך היא מחירי השכירות שהרקיעו שחקים בתפוח הגדול, לצד התחזקות הדולר והאינפלציה הגבוהה בארצות הברית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
תל אביב קו רקיע
תל אביב קו רקיע
תל אביב
(צילום: shutterstock)
ECA International דירגה 207 ערים שונות ב-120 מדינות ברחבי העולם באמצעות ניתוח של עלות מוצרי צריכה ושירותים, תוך התחשבות בעלויות השכירות באיזורים המאוכלסים בדרך כלל על ידי תושבי חוץ.
מי שעשתה את הקפיצה המשמעותיות ביותר בצמרת היא סינגפור, שדורגה במקום ה-13 ב-2022, וכעת היא חמישית. מדובר בהפתעה, שכן שאר הערים האסייתיות ירדו משמעותית בדירוג בעקבות שיעורי אינפלציה נמוכים יחסית. הקפיצה של סינגפור "נבעה בעיקר מהתייקרות משמעותית בעלויות הלינה בעיר", אמר המנהל האיזורי של אסיה ב-ECA International, לי קווין. הביקוש הגדול לבתים להשכרה, בחלקו בעקבות היציאה המוקדמת של סינגפור ממגפת הקורונה, בהשוואה לערים אחרות באסיה, לא זכה במקביל לגידול בהיצע מקומות הלינה.
מבין מאות הערים שנבדקו, איסטנבול רשמה את הקפיצה הגדולה ביותר - לא פחות מ-95 מקומות - היא מדורגת במקום ה-108, זאת על רק העלייה בשיעור האינפלציה השנתי שלה שעומד על 80%.
עוד ממצאים מעניינים: דמי השכירות בדובאי התייקרו בכמעט שליש לעומת 2022 בעקבות הזרם הרוסי שהגיע לנסיכות לאור המלחמה מול אוקראינה. כמו כן, בזמן שרוב הערים באירופה עלו בדירוג, דווקא אלה מהמדינות הסקנדינביות ירדו, כמו גם הצרפתיות, מאחר שקצב האינפלציה השנתי אצלן היה איטי יותר.
כל הערים בארה"ב זינקו בדירוג על רקע התחזקות הדולר והאינפלציה הגבוהה. כך למשל, סן פרנסיסקו דורגה במקום השביעי אחרי שב-2022 דורגה במקום ה-11.