ריאיון פוליטי ח"כ ישראל כץ הליכוד
(צילום: חגי דקל)

בצל מצב התחלואה והגישה של משרד האוצר שנמנע מהבטחת פיצויים נוספים לעסקים שטוענים שהם נפגעים מההגבלות הנוכחיות, שר האוצר לשעבר, ח"כ ישראל כץ, תקף את המדיניות של הממשלה באולפן ynet ואמר כי "האשימו אותי שנתתי יותר מדי לעסקים? אני גאה בזה".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדברי כץ, "לא נתת יותר מידי, נתתי מה שמגיע לעסקים. אתה יודע שבשנת 2020, עם כל הרעש, נסגרו פחות עסקים עכשיו משנת 2019 בזכות הסיוע שנתנו. ברגע שהחיסונים עבדו והשפיעו הכל נפתח וכולם חזרו.
1 צפייה בגלריה
ישראל כץ בריאיון באולפן
ישראל כץ בריאיון באולפן
ח"כ ישראל כץ
(צילום: משה מזרחי)
"ליברמן הולך עם הגישה של הפקידים שהם בעלי גישה מצרה, מצמצמת. מדוע? כי מטבע הדברים הם רגילים לעבוד מול גופים חזקים. הם שומרי הקופה והם צריכים לדאוג שהגופים האלה יקבלו כמה שפחות. אני אמרתי להם: 'תשמעו, תחליפו דיסקט, אנחנו לא הולכים לנצח את העם'.
"אני עשיתי רפורמות מול הוועדים בנמלים ובתעופה וברכבות, חסרות תקדים וניצחתי את החזקים, לא את החלשים. אתה מקבל כוח, אתה שר אוצר? אתה האיש הכי חזק במדינה אחרי ראש הממשלה, ובמקרה הזה יותר אפילו מראש הממשלה של הממשלה הנוכחית. יש עליך אחריות. אתה לא יכול להגיד 'אני רואה את הלונה גל פתוח, אני רואה את המסעדות פתוחות'. זו גישה פרימיטיבית.
"יש נתונים, אתה קובע קריטריונים, וכל אחד עובר את המסננת, האמן לי שבודקים אותו, ואם הוא נפגע ב-25% תן לו את הכסף, את הסיוע. זה מה שארה"ב עושה, זה מה שאנחנו עשינו וצויינו לשבח על הדבר".
הייתי אומר שקל לך לדבר עכשיו כי אתה לא שם. "אני עשיתי את זה. היינו מספר אחד בעולם בבריאות, מספר אחת בכלכלה".
ובמקום שר האוצר היום, היית אומר לעסקים: "בואו אלי לקבל סיוע, יש כסף"? "חד משמעית. אני מהרגע שנכנסתי במאי 2020 פתחתי במסע של הידברות עם המוחים, היו מאות אלפים ברחובות, היו אוהלים, הייתה להם מנהיגות. בכל מקום הזמנתי אותם אלי, שמעתי אותם. ואתה יודע מה גיליתי? שברוב הדברים הם צדקו. עכשיו הקריטריונים, הכריזו על סכומים אבל הקריטריונים היו כאלה שלא אפשרו להם לקבל ושיניתי את זה גם תוך כדי עימותים עם האוצר והכיוון השתנה לחלוטין. אנשים קיבלו סיוע".

"החיסון השלישי ניתן באיחור"

בנוגע להתמודדות הממשלה עם הגל הרביעי בפן הבריאותי, אומר כץ כי "נתניהו נקט בגישה מחמירה בנושא הרפואה, אבל המחמירה במקרה הזה הייתה ריאלית. הוא בדק, ואני פניתי כשר האוצר למשרד הבריאות לפני שחתמתנו על הצ'קים, והחלטנו להזמין 36 מיליון חיסונים להמשך השנה. היה את הוויכוח הפוליטי בממשלה עם גנץ ובסוף אני מצאתי מקור תקציבי, בלי הממשלה, 1.7 מיליארד שקלים ששילמנו והזמנו 15 מיליון חיסונים. בנט נכנס והיה צריך לבקש מיד להביא אותם. בסוף זה היה באיחור.
"אנחנו רכשנו מתוך הנחה שצריך כל חצי שנה, ואם היו עושים את זה בזמן אז התחלואה הייתה יותר נמוכה. עכשיו בא שר האוצר שהוא שותף לניהול, ואפילו לא הולך לקבינט הקורונה. אני ישבתי שעות עם אנשי האוצר לפני הדיון בקבינט, בתוך הדיון בקבינט.
"עכשיו הוא בא וקובע קביעות שמנוגדות להמלצות שניתנו על ידי מערכת הבריאות ויושמו ואומר 'אני לא אשלם כסף'. על סמך מה אתה אומר שלא תשלם כסף? על סמך מה אתה יכול לפגוע בבעלי האולמות ובאנשי האומנות וכל הדברים שכבר נפגעו ופיצינו ועובדי הבמה וכל הדברים. אלו אמירות פרימיטיביות, חסרות כל בסיס.
"זו בדיחה. יש קריטריונים, אנשי רשות המיסים יודעים לבדוק אותם בצורה יותר מידי מחמירה. אגב גם בתי החולים הציבוריים בתקופתי לא שבתו. בתוך הקורונה הם לא שבתו כי ידעתי לבוא לשבת איתם ולרכוש את אמונם".
ליברמן אומר שבזכותו האבטלה יורדת כי עשה צעדים לביטול החל"ת. "סתם שטויות כל ההכרזות האלה. הוא לא ביטל את החל"ת, אני קבעתי חל"ת עד סוף חודש יוני, כי מראש הנחתי שאנחנו נצטרך לקבל את החיסונים ורק זה יפתור את המשבר. אחרי זה גיבשתי כבר תוכנית של יציאה מדורגת. הוא שינה בה כמה דברים, למשל שלנשים בהיריון לא יתנו".
כלומר כל מה שקורה עכשיו זו תוצאה של המדיניות שאתה הטווות. "לגמרי, הרי התקציב שלהם אפילו לא עבר. נגיד שהוא יעבור בנובמבר אז הוא ישפיע ברבעון הראשון של שנה הבאה. כל מה שקורה עכשיו זו תוצאה של מדיניות נכונה שלי, מצד אחד סיוע, מצד שני שמירה על המסגרות. דירוג האשראי נשאר גבוה למנגינת ליבם של כל מיני מותחי ביקורת וחוזי שחורות, וליברמן קיבל משק במצב מצוין והוא לא צריך להעלות מיסים.
"אגב, כל העלאת המיסים היא מיותרת, דיברנו על זה כבר, אמרתי כאן 'מס עבאס' ודברים אחרים, לא צריך לעשות את זה. אתה יודע מה? שייסע לחו"ל ולא ייגע בכלום, הכל יעבוד מצוין. עכשיו, מה שעושים כאן, שמתנכלים לאותם אנשים שאני הוצאתי מהרחובות ורוקנתי את הרחובות, זה לא סוציאליזם. אני קפיטליסט, אני בעד כלכלה חופשית עם רגישות חברתית".

"נתניהו נותן יתרון לליכוד כראש האופוזיציה"

על האפשרות שיחליף את נתניהו כראש הליכוד, אומר כץ "אני יודע לנהל את המדינה, אני צברתי עשרות שנות ניסיון, אני לא מתלונן ברמה האישית, הייתי 12 שנים עכשיו שר ברציפות בתפקידים הכי בכירים -תחבורה, מודיעין, שר החוץ, שר האוצר בתקופה מאתגרת, פעם הייתי אפילו שר החקלאות. אין לי בעיה ברמה האישית, זה החיים הפוליטיים. אני הצעתי גם לנתניהו לפני סוף המנדט לאפשר למישהו אחר בליכוד להוביל, אם הוא כבר הציע לגנץ, לבנט, לגדעון".
הוא לא הסכים. "נכון".
אז למה אתם נותנים לו להמשיך לשלוט במפלגה? "אנחנו פועלים באופן ריאלי, פוליטיקה זה לא לקום בבוקר ולעשות כאן כל מיני מחאות. אני רואה כאן תהליך שבהמשכו אני אהיה ראש הליכוד, ומי שיהיה ראש הליכוד יהיה גם ראש הממשלה.
"כרגע נתניהו נחוש והוא נותן יתרון לליכוד מבחינת הבולטות והנוכחות כראש אופוזיציה. כשנתניהו ראש האופוזיציה, אז הליכוד מאוד בולט, ואנחנו נראה את הדברים כפי שהם ימשיכו.
"תראה, נתניהו נבחר כדין, מה שהצעתי אז כרגע הוא לא רלוונטי וכרגע הוא יו"ר האופוזיציה. כרגע אנחנו צריכים לשלב כוחות. מי שמפיל את עצמו זו ממשלה, לא אנחנו מפילים ממשלה. יש שם קרעים די גדולים".