ישיבת מליאת מועצת העיר ת"א-יפו שתתקיים ביום שלישי הבא, תתמקד בסוגיית החלופה לתוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים, או בשמה תמ"א 38, שתוקפה אמור להסתיים בסוף חודש אוגוסט הקרוב.
לפי הדראפט שהועבר לחברי הוועדה המקומית, העירייה לא תצליח לקדם במועד את תוכנית תא/5555, "התוכנית הכוללת להתחדשות עירונית של ת"א", שנועדה לתת מענה עירוני שווה ערך לתמ"א. עם זאת, וכך מודגש בכתוב, ניתן יהיה לקדם חיזוק ומיגון של מבנים, בדרכים חוקיות אחרות.
1 צפייה בגלריה
הריסת מבנה ברחוב בלוך בתל אביב במסגרת תמ"א 38/2
הריסת מבנה ברחוב בלוך בתל אביב במסגרת תמ"א 38/2
הריסת מבנה ברחוב בלוך בתל אביב במסגרת תמ"א 38/2
(ינאי אלפסי)
נקודת המוצא לחוסר המוטיבציה של עיריית ת"א-יפו להארכת תמ"א 38 היא ההכרה של מהנדס העיר, שבסופו של דבר שותף לה גם מינהל התכנון, בבעייתיות של תמ"א 38. מתוך הדראפט שהועבר לחברי מועצת העיר: "תמ"א 38 הוכיחה לאורך 19 שנות תחולתה כי היא לא מימשה את מטרתה במקומות הנדרשים לכך ביותר, שכן, הלכה למעשה בליבתה עוסקת התמ"א בהגדלת היקף יחידות הדיור באזורי הביקוש. מתוכנית לחיזוק מבנים הפכה התמ"א לתוכנית להתחדשות עירונית, ולדרך הוספת יח"ד וזכויות בנייה ללא הליך תכנוני סדור".
יש להבהיר כי מהלך הכנת תוכנית מקומית להתחדשות עירונית תואם את כוונת מינהל התכנון. כשהמועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה בישיבתה בחודש אפריל 2023 את הארכת תמ"א 38, הכוונה היתה לאפשר לעוד ערים להכין תוכניות לפי סעיף 23 לתמ"א, המאפשר לרשויות המקומיות לקדם ולאשר תוכניות שקובעות את הכללים למימוש ההתחדשות ברחבי העיר, כך שכל רשות תוכל להגדיר לעצמה את תנאי ההתחדשות העירונית בתחומה, בכלל זה שטחי הבנייה, מספר יחידות דיור, גובה הבנייה ועוד. המועד המקורי לההארכה היה חודש פברואר 2024, אך בגלל המלחמה, נתקבלה ההחלטה להארכה של עוד חצי שנה.
כך או כך, בעיריית ת"א יפו, אכן מקדמים תוכנית התחדשות מקומית, אך אישורה יארך מעבר למועד המתוכנן. ע"פ הצפי בחודש ספטמבר 2024 יתחיל תהליך שיתוף ציבור והוועדה המחוזית תדון בתוכנית בסוף השנה. מתוך דברי הרקע לדיון בתוכנית תא/5555, שנערך ביוני 2023: "התוכנית מיועדת לתת מענה יעיל להתחדשות תוך שימת דגש על איכות החיים העירונית עם הפנים לתושב, לצד הגידול באוכלוסייה וטיפול במרחב הציבורי, ושטחי ציבור הנדרשים. התוכנית תשתמש בהתחדשות המגרש הבודד על מנת לטפל במרחב הציבורי להרחבת המדרכות ושבילי האופניים, גינות קדמיות ורצועות נטיעה משמעותיות וזאת באמצעות שינוי קווי הבניין, קביעת זיקות הנאה למעבר ושהייה, הקצאת שטחים למסחר ולשטחי ציבור כשמטרתה העיקרית של הכנת התוכנית הכוללת הינה לקבוע באופן ברור ונגיש את היקף הזכויות המרבי שניתן לאשר בעת הוצאת היתרי בנייה מכוח התוכנית הכוללת, הן במסלול של הריסה ובנייה מחדש והן במסלול של עיבוי וחיזוק".
הדראפט שהועבר לחברי מועצת העיר לקראת הישיבה בשבוע הבא מציין באופן ברור ביותר שישנם מנגנונים חלופיים שיאפשרו יצירת פתרונות מיגון גם בחודשים הספורים שיארכו עד אישורה של תוכנית תא/5555: "בכל הנוגע לחשיבות שבחיזוק ומיגון מבנים בעת הזו, נזכיר כי חוק התכנון והבנייה מתיר חיזוק ומיגון באמצעות הוצאת היתר בנייה, וזאת ללא תלות בתמ"א 38, או בכל תוכנית אחרת להתחדשות עירונית. כמו כן, תמ"א 40/א/1/1 ותיקוני החוק והתקנות האחרונים מאפשרים הוצאת היתרי בניה עבור מרחב מיגון דירתי באופן מקל וברשות רישוי".
מהנדס העיר ת"א מבקש להדגיש: "למען הזהירות ולמען הסר כל ספק ומתן ודאות לשוק, מומלץ שהוועדה המקומית תבהיר בהחלטה את עמדתה, לפיה היא אינה מעוניינת בהארכת תוקף תמ"א 38 בתחומה מעבר ליום 30.8.24 וזאת, ובהמשך לעמדת הרשויות המקומיות זה שנים, שנזקי התמ"א עולים בהרבה על תועלתה".
מיטל להבי סגנית ראש העיר לתחבורה וקהילה גאה סבורה שיש צורך להאריך את התמ"א: "תמ"א 38 מאפשרת מיגון לאנשים שאין ביכולתם להקים ממ"ד ללא התמריץ הכלכלי שהיא נותנת. ירי הטילים על העורף מוכיח את הצורך בכיפת הגנה לאזרחים בביתם וזה ממש לא הזמן להפסיק את התמ"א. מעבר לכך, יש אזורים בעיר, כמו בדרום ובמזרח, שבהם אחוז המיגון פחות מ-70%, ואין דרך לייצר מיגון ציבורי. לכן, נדרשת רציפות תכנונית לכוחות כדי לאפשר השוק ולתושבים לבצע מיגון".