מחירי השכירות משתוללים. צפו באולפן ynet
(צילום: סטס קופולו)
"בעלי דירות ציניים מנצלים את זה שהביקוש עלה באיזורים מסוימים ומבקשים העלאות חריגות על אותו מוצר ללא סיבה. השוק צריך להעניש אותם, אבל לצערי כשדירה מתפנה היא נתפסת די מהר ובמחירים קרובים למה שבעל הבית מבקש פתאום". כך טען הבוקר (א') אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת השמאים, בריאיון לאולפן ynet.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
דנוס התייחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו בסוף השבוע האחרון, לפיהם שכר הדירה זינק ב-6.5% בחודש יוני בדירות שבהן הוחלף שוכר, וטען כי "זה ממוצע ארצי. צריך לזכור שהשוק לא מתנהל אותו דבר ויש באיזורי ביקוש עלייה שהיא הרבה יותר גבוהה, אפילו פי שניים".
1 צפייה בגלריה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
(צילום: ירון ברנר)
לדבריו, "מי שאמר שלפי הלמ"ס השכירות עלתה רק ב-1%-1.5% היה שר האוצר. הלמ"ס לא מחובר והוא מתקן. כשאתה בודק את סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן האחרון אתה רואה עלייה של 0.7%. זה נותן קצב שנתי של 8.4%".
משה שטיינר הוא אחד השוכרים שחווה על בשרו את אותו זינוק בשכר דירה. "אני גר בתל אביב ומשלם כרגע 6,000 שקל. החוזה שלנו הוא עד 1.9.2022 ואחריו תהייה תוספת של 1,500 שקל. אנחנו חושבים מה נעשה בשנה הבאה ובודקים אופציות אחרות".
באשר לאופציה שיעזוב את תל אביב - בה מחירי השכירות גבוהים במיוחד - אמר שטיינר כי הוא "מאוד מתלבט. אני עדיין מחפש אופציות במחיר סביר בעיר, אבל אם לא אמצא אחת כזו, אעזוב.
"תל אביב זו תוספת איכות חיים שעולה הרבה ופוגעת באיכות חיים במישורים אחרים", אמר שטיינר, אך הוסיף כי "אני עובד בתל אביב אז אני לא רוצה להתרחק מאוד ולנסוע כל הזמן. גם הזמן הוא משאב מאוד יקר, אז אני מחפש משהו קרוב".
באשר להאטה מסוימת שנדמה כי נרשמה בשוק בדיור בישראל בשבועות האחרונים, אמר דנוס כי "אנשים קונים פחות אבל משלמים את אותם מחירים גבוהים. אני מאמין שהמצב הזה יתמתן בחודשים הקרובים.
"יש פה גם אי-יציבות פוליטית גדולה שמשדרת לציבור שאין 'בעל בית'. למעשה, אנחנו בסוג של שנה אבודה שבשוק הדיור לא נראה מהלכים גדולים, כי אין מי שיעשה אותם. עד שממשלה חדשה תיכנס ותתחיל לעבוד נהיה איפשהו ברבעון הראשון של 2023.
יש איזושהי רגיעה, אבל לא הייתי בונה על ירידות מחירים חדות וכנראה שבסופה נראה עוד גל ביקושים. מדברים על המדד הכללי שעלה ל-15.9% בשנה החולפת, אבל במדד הדירות החדשות העלייה היא של יותר מ-18%. מוכרים דירות חדשות במחירים הרבה יותר גבוהים וכאן זה משהו שהממשלה צריכה להשפיע עליו".