חברי קיבוץ יזרעאל הפסידו בתוך יממה כמיליארד שקל על הנייר. זאת על רקע הצניחה של מניית חברת מיטרוניקס, יצרנית מובילה לרובוטים לניקוי בריכות שחייה שבשליטת הקיבוץ (56%), לאחר שהציגה אתמול דוחות מאכזבים. המניה ירדה היום (ד') בכ-28% בבורסה בת"א.
לפי הדוחות לרבעון הראשון של 2024, הרווח הנקי צלל ב-55% והסתכם בכ-40 מיליון שקל וההכנסות ירדו, בניגוד לציפיות, ב-13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
1 צפייה בגלריה
רובוט של מיטרוניקס
רובוט של מיטרוניקס
רובוט של מיטרוניקס
(צילום: יחצ)
מיטרוניקס הייתה ועודנה פרת המזומנים של הקיבוץ, שנחשב בזכותה לאחד העשירים בארץ. רוב תוצרתה של החברה, שנחשבת מובילה עולמית בתחומה, מיועד ליצוא.
אז מה גרם לצלילה של המניה? קודם כל ההשוואה לתוצאותיה בקורונה: ב-2021, כשהישראלים נאלצו להסתגר בבית, מכירות הרובוטים לבריכות השחייה זינקו. אז שווי החברה הגיע לשיא של 9 מיליארד שקל. בהתאם, זינק מספר העובדים שכיום עומד על 1,599, ובמקביל נוספו תשתיות שכיום לא מותאמות להיקף המכירות.
ההרעה בתוצאות החלה בשנת 2023 עם סיומה הרשמי של הקורונה. החברה טוענת כי "בום" המכירות בזמן המגפה גרם להצטיידות יתר של מפיציה בעולם, שנתקעו לאחריה עם מלאים. בנוסף דיווחה החברה כי צבר ההזמנות שלה ממשיך להתכווץ והיא נאלצה להוריד משמעותית את תחזית ההכנסות שלה מלפני חודשיים, כשבינואר האחרון עוד הייתה אופטימיות בחברה לשיפור החל מהרבעון האחרון של 2023. החברה צופה כי את 2024 תסיים בירידה של 2% עד עלייה של 4% בהכנסות, לעומת עלייה של 4%-8% מהתחזית הקודמת.
מקורב לחברה אמר כי בתקופת הקורונה החברה הוסיפה שומנים שמחייבים כעת הפעלת תוכנית קיצוצים. לאחרונה התחלף יו"ר החברה, יונתן בשיא, ביו"ר חדש מהקיבוץ, רון כהן, ששימש דירקטור בחברה.
גם הריבית הגבוהה בשווקים בהם החברה פועלת פוגעת בביקוש למוצרי הפרימיום מתוצרתה. בנוסף, התחרות מצד סין, שבעבר ייצרה רובוטים באיכות נמוכה, התגברה עם השיפור באיכות הרובוטים הסינים הזולים יותר. החברה גם טוענת כי פגעי האקלים ששיבשו את פתיחת עונת הקיץ פגעו במכירות.
לדברי מנכ"ל מיטרוניקס, שרון גולדנברג, "פספסנו בתחזית כי אנחנו חווים תנודתיות בעולמות הביקוש שלא ידענו קודם. מדובר בשוק התלוי במזג האוויר. התחזית התבססה על תחילת עונת הרחצה באמצע מאי, ובינתיים העונה לא התחילה. זה משפיע בשוק עונתי כמו שלנו. גם המלחמה משפיעה עלינו בהיבט של אספקה ושינוע סחורה ועיכוב השקת מוצרים חדשים. גם המצב הכלכלי גורם לצרכנים לחסוך בצריכה. כדי להתמודד עם אתגרים אלו נתנו ברבעון הראשון הנחות שפגעו גם הן ברווחיות. במקביל, התחרות מתגברת מצד הסינים, הם פועלים באונליין בעיקר ובאמזון תוך השקעה מאסיבית בפרסום ואנחנו מנסים להתמודד עם המצב החדש. אנחנו כבר רואים את השפעות המלחמה ואת מצב המאקרו כלכלה בעולם ולכן עדכנו תחזיות כלפי מטה".
צפו: המבנים החדשים של קיבוץ בארי הזמני בחצרים עולים לקרקע
(צילום: אלדד מרקוס כאן הפקות קיבוץ חצרים)
פורסם לראשונה: 16:42, 22.05.24