מניית אל על המריאה בשבוע האחרון ב-16% ומתחילת השנה עלתה בלא פחות מכ-99%. זאת, לאחר שרק לפני חצי שנה זינוק שכזה בשווי המניה היה בגדר פנטזיה רטובה לחברה שעמדה כמעט על סף פשיטת רגל, עם הערת עסק חי, ושנזקתת לסיוע ממשלתי מאסיבי כדי לשרוד.
למעשה, הדוחות לרבעון השני של החברה מצביעים יותר מכל על המפנה החיובי שלה, כאשר טרפת הנסיעות של הישראלים שיפרה את ביצועיה באופן משמעותי: החברה סיימה את הרבעון השני של 2022 עם חזרה לרווח של כ-100 מיליון דולר לעומת הפסד של כ-80 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מטוס אל על
מטוס אל על
מטוס אל על
(צילום: ערן גרנות)
אולם, בשבוע שעבר קרו עוד כמה דברים שעודדו את החברה והמשקיעים: החברה, שהציבור הישראלי אוהב לשנוא ולבקר, זכתה בדירוג העולמי של אפקס לשנת 2022 בקטגוריית איכות השירות, ולפי נתוני רשות שדות התעופה כל נוסע רביעי שעבר בנתב"ג בתקופה האחרונה טס אל על. אלה מעידים על החזרת אמון הציבור בחברה, וכן חזרה של אמון המשקיעים לאור מצבה הפיננסי שהשתפר. במקביל הודיעה החברה על חידוש השקת הקו הישיר לטוקיו, שבוטל בעקבות הקורונה, וכן על פתיחת קו למלבורן, בתנאי שניתן יהיה לטוס מעל סעודיה.
בנוסף, החברה הודיעה בשבוע שעבר שתקדים את החזר ההלוואה-סיוע בסך 45 מיליון דולר שקיבלה מהמדינה בתקופת הקורונה, והייתה אמורה להחזיר רק ב-2025. הקדמת ההחזר לא רק שמצמצמת את החוב של החברה, אלא גם תורמת לאל על בכך שהיא מסירה מגבלות שהוטלו עליה בשל ההלוואה, כמו מגבלה על גובה ההוצאות של החברה. המגבלה הזאת לא אפשרה לחברה להעלות את שכר בכיריה, וכך גם הגבילה את העלאת שכר הטייסים, שהנהלת החברה הבטיחה לאחרונה כפתרון לשביתה האיטלקית ולאי ההתייצבות של הטייסים לטיסות - וזאת בדרישה להחזיר להם את מלוא שכרם שקוצץ ב-30% כתנאי של האוצר למתן הסיוע לאל על.
בנוסף, ביטולי הטיסות גרמו נזק אדיר לחברה ולאובדן הכנסות. ביטול המגבלות יאפשר את מיצוי מלוא הפוטנציאל של בוננזת התיירות הישראלית, במיוחד בחגים שלפנינו.
עוד מאירועי השבוע שעבר על החברה: אל על הודיעה על מכירת נתח ממועדון "הנוסע המתמיד" לקבוצת הביטוח הפניקס שהחליטה לממש את האופציה שהייתה בידה לרכישת 19.9% ממניות מועדון "הנוסע המתמיד" (חברת בת של אל על). כתוצאה ממימוש האופציה, צפויה אל על לרשום בדוחות הכספיים של הרבעון השלישי לשנת 2022 גידול של 63 מיליון דולר בהון העצמי שלה, שמייתר להבנתה את הצורך בהנפקה נוספת כעת, בתנאי שוק קשים יחסית, כפי שהתחייבה בעבר לאוצר.
מועדון הנוסע המתמיד מונה כשני מיליון חברים, מתוכם יותר מ-300 אלף מחזיקי כרטיס אשראי פליי קארד. תרומת המועדון להכנסות אל על מוערכת בעשרות מיליוני דולרים בשנה.
גם כאן, החשיבות של העסקה רחבה יותר ממימוש האופציה: באל על רואים בעסקה עם הפניקס מהלך אסטרטגי חשוב קודם כל היות ומדובר באחד הגופים הפיננסיים המוסדיים הגדולים במשק, ולכן האמון שהוא נותן לחברה אמור לסמן את יציבותה גם למשקיעים נוספים. בנוסף, הפניקס צפויה לסייע לאל על בפיתוח פעילויות חדשות ורווחיות בתחומי הביטוח, התיירות והארנק הדיגיטלי, במסגרת מועדון הנוסע המתמיד.

"זו טעות להשוות את המחירים שלנו ללואו-קוסט"

אך האם הבשורות הטובות מלמדות שסוף סוף תוסר הערת עסק חי מהדוחות הכספיים של החברה? ממש לא. איציק אליאב, סמנכ"ל הכספים של אל על, אמר ל-ynet כי "אמנם המומנטום חיובי, אבל אי אפשר לשכוח שהיה לנו רק רבעון אחד רווחי (הרבעון השני של 2022), וצריך עוד כמה רבעונים רווחיים כדי להוריד את הערת העסק החי. נוסף לכך, אל על עדיין צריכה לשרת חוב של למעלה משני מיליארד דולר. אנחנו חיים עדיין בעולם שברירי ועדיף לנקוט בגישה שמרנית".
יש לציין שלמרות הרוח הגבית לאל על על מצד המשקיעים, הפניקס, משרד האוצר והנוסעים, המדינה לא הסירה את כל המגבלות על החברה, ובעיקר על בעליה החדשים יחסית, משפחת רוזנברג, שעליהם נאסר לחלק דיבידנד או לבצע רכישה עצמית של מניות, כמו גם להעביר זכויות של החברה ללא אישור המדינה.
"כשנכנסתי לאל על בינואר 2021 במקביל לכניסה של משפחת רוזנברג, אמרו לי שאני משוגע", מספר אליאב. "כשהגעתי רק טיסות המטען עבדו. בשני הרבעונים האחרונים יש לנו יציבות בהכנסות ושיפור ביציבות הפיננסית. זה שהקדמנו עם הסכמי העלאת שכר לטייסים והפסקת ביטולי הטיסות לפני חברות תעופה מתחרות - תורם לנו גם בהכנסות, וגם בנגיסה בנתח השוק על חשבון חברות אחרות".
ומה לגבי המחירים הגבוהים במיוחד אצלכם? "מחירי הדלק הסילוני גבוהים", טוען אליאב. "הצרכנים עושים טעות כשמשווים אותנו למחירי לואו-קוסט. אנחנו לא אותו מוצר".