בשיתוף מכללות אורט

צפו בראיון עם אבי וקס, מראשוני ההנדסאים בישראל

בזמן שאבי וקס סיים את מסלול הלימודים ב-1964 באורט, עוד לא היה אישור רשמי במדינה לתואר הנדסאי ובמחזור שלו היו רק שבעה מסיימים. "התייחסו אלינו כטכנאים והיינו רשומים באיגוד הטכנאים", הוא נזכר בראיון מ"יום ההנדסאי" ברשת מכללות אורט, בה הכול התחיל. רק ב-6.6.1966 הכירה ועדת הגג להכשרת הנדסאים וטכנאים בהנדסאי כתואר בישראל, ווקס קיבל את התעודה עצמה רק ארבע שנים מתום לימודיו והפך לאחד מראשוני ההנדסאים בארץ. אם לא היה מקבל את ההכשרה כהנדסאי, ספק אם היינו זוכים בפיתוח החשוב שהוא עומד מאחוריו בישראל – המזגן המיני מרכזי, המצאה חשובה ודאי בימי הקיץ.
"הייתי בסיור בארה"ב", הוא נזכר, "וראיתי שם פתרון שעושים בבתים למערכות מיזוג עצמאיות, ועלה לי רעיון: בכל בית יש בוידעם, בוא נכניס את המזגן לתור בוידעם וכך פיתחנו את המערכת המיני מרכזית, ויצאתי עם קטלוג שקראתי לו מערכות מיני מרכזיות - ומכאן השם". למרות הפיתוח החשוב כהנדסאי וקס מצטנע: "כבר מזמן הפסקתי להיות גאה בזה, כי זה כבר לא שלי. שחררתי אותו, והיות ולא רשמתי טריידמק ולא שום פטנטים - אז זה נחלת הכלל".

2 צפייה בגלריה
אבי וקס, מראשוני ההנדסאים בישראל בראיון עם אלכסנדרה לוקש ב"יום ההנדסאי"
אבי וקס, מראשוני ההנדסאים בישראל בראיון עם אלכסנדרה לוקש ב"יום ההנדסאי"
אבי וקס, מראשוני ההנדסאים בישראל. "ההנדסאים הם השלד של החברה"
(ירון שרון)

בקריירה שעשה הספיק ההנדסאי הוותיק להיות יזם ובעלים של כמה חברות, אבל תחילת הדרך לא היתה קלה. "כשהשתחררתי מהצבא היה מיתון עצום בארץ ולא הייתה עבודה בכלל. התחלתי לעבוד כעוזר טכנאי בחברת 'חירות'. יום אחד הגיע לבקר באתר שעבדתי בו, עם הארגז כלים, המורה שלי מאורט, שהיה אחראי על כל הנושא הזה בארץ, ואמר לי: 'אברהם, מה אתה עושה כאן?', אמרתי לו: 'אני עוזר של זה', והוא אמר לי: 'אתה הנדסאי, איך אתה עוזר?' עניתי: 'זה מה שהצלחתי להשיג'. הוא ביקש שמחר בבוקר אתייצב אצלו במשרד וסידר לי ג'וב אצלו, כך הפכתי לפקח של מערכות מיזוג אוויר".
בחלוף הזמן והקריירה הקים וקס חברה למיזוג אוויר. "בחברה שלי ההנדסאים היו השלד של החברה, האנשים שהחזיקו גם בתכנון וגם בביצוע בשטח ובניהול פרויקטים", הוא מספר. "לימים, אחרי שמכרתי את החברה, אחד ההנדסאים האלה הפך להיות מנהל, ועד היום הוא בתפקיד".

2 צפייה בגלריה
תלמידי  י"ג בהקאתון ביום ההנדסאי באורט
תלמידי  י"ג בהקאתון ביום ההנדסאי באורט
דור ההמשך ב"יום ההנדסאי" במכללות אורט
(ירון שרון)

כשההנדסאי הוותיק נשאל אם היה צריך להתחיל עכשיו הכול מהתחלה אם היה עושה את אותה הדרך הוא לא מהסס: "הייתי בוחר באותה הדרך, כי בפועל הלימודים שלי כהנדסאי, בתחום של מיזוג אוויר, זה היה הבסיס לכל העסקים שלי. ניצלתי את הידע שלי כהנדסאי מאורט גם תוך כדי הלימודים ועבדתי כבר במקצוע תוך כדי הלימודים. רק בזכות זה שהייתי הנדסאי, היה לי ידע יותר מאשר לכל מהנדס מתחיל בוודאי, ואפילו עם ניסיון".
כשווקס מסתכל על דור העתיד של ההנדסאים כיום ועל הביקוש הגבוה בשוק למקצוע הוא מתמלא בגאווה. "אלו בעצם האנשים שהטכנולוגיה נשענת עליהם. הם יהיו האנשים שיניעו את התעשייה. הרבה יותר מכל אלה שחושבים שמניעים אותה, זה ההנדסאי שעושה את העבודה בשטח ויש להם עתיד גדול".