1 צפייה בגלריה
 יריב לוין
 יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין
(צילום: EPA )
אין זה משנה אם אני בעד הרפורמה המשפטית או לאו (אני בעד, כמו רוב מוחץ בקרב הציבור וחברי כנסת). אבל לאט לכם. ליישר את העקום בכוח בלתי סביר ובמהירות לא מבוקרת יכול לגרום לשבר. מלחמת הרשויות הזו נראית כמו שתי רכבות דוהרות זו מול זו לקראת תאונה חוקתית קטלנית. וחמור מכך – מלחמת אחים, שעדיין לא החלה למעשה אך בהחלט מתקיימות בדיבור וגם במחדל, בסירוב להגיע למילואים או בסירוב למתן שירותים חיוניים.
אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ והמן הרשע ראו ש"יֶשְׁנוֹ עַם אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד" (אסתר ג, ח) ולכן חשבו שביכולתם "לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד". וכך גם היום, מי שרואים עצמם כצאצאיהם של מלך פרס והמן האגגי, מתבוננים בסיפוק על המחלוקת הפנימית שלנו, בתקוות שווא שאנחנו נחריב עצמנו.
רגע לפני שהיה מאוחר מידי, הורתה אסתר המלכה למרדכי הצדיק: "לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים" (ד, טז), ובזכות אחדותנו נצלנו. כל יתרוננו באחדותנו. התורה נמסרה למשה בסיני, בזכות היותנו "איש אחד בלב אחד". להבדיל ושלא נדע, חורבננו היה תוצאה של שנאת חינם.
דווקא עכשיו, במעבר בין תענית אסתר לחג הפורים. לך כנוס! לשבת, לדבר ולהגיע להסכמות. רגע לפני שיהיה מאוחר מדי. הליך החקיקה לא מסתיים בקריאה ראשונה. בוודאי לא החקיקה החוקתית כפי שהוצעה על ידי השר יריב לוין. גם היא מתוכננת להיחקק בקצב זוחל, המחייב ארבע קריאות, בשתי כנסות. כלומר, קריאה אחת לפחות תהא בכנסת הבאה.
בשעה טובה ומוצלחת הוקמה קואליציה יציבה ברוב שלא ידענו שנים, והסתיימה תקופה מטלטלת של בחירות רודפות בחירות. יש הרבה רפורמות לבצע, בשלל תחומים. הרפורמה במערכת המשפט מחויבת במציאות, והיא זוכה לתמיכה רחבה גם מצדם של רבים מהאופוזיציה. גם השופטים משוועים לרפורמה ולהסדרת החוקה. אפילו הנשיא ברק הצהיר כי הוא "מצר" על טעויות העבר. היש מי שחף מטעויות? היש מערכת שאינה צריכה תיקון ושיפור?
שר הביטחון יואב גלנט נגד הקריאה לסרבנות מצה"ל

פרופ' יובל אלבשן הגדיר זאת יפה: "איני מכיר משפטן רציני שאינו מודאג ממצב מערכת המשפט היום – החל מאמון הציבור שהגיע לשפל וכלה בפוליטיזציה של השפיטה". בחכמה יעשו חברי הקואליציה אם יעצרו את בליץ החקיקה ויגיעו וישבו בכל פורום עם עמיתיהם בניסיון להגיע להסכמה רחבה, ולמצער מתן תחושה של הקשבה. ונכון, אין כל עילה חוקית לעצור חקיקה במדינה דמוקרטית, כפי שאין אפשרות להורות לבית המשפט שלא לפסוק. אך זה הזמן לפעול בחכמה, ולא רק להיות צודקים.
עו"ד שחר ולנרעו"ד שחר ולנרשי שברו
בחכמה יעשו חברי האופוזיציה עת ימנעו מהתבטאויות מסוכנות, וישקיעו את זמנם במימוש חובתם הפרלמנטרית בהשתתפות עניינית בוועדת חוקה, ויתייצבו לפגישות המוצעות ללא תנאים מוקדמים. כמי שזכה לתמיכה מהשר (עוה"ד דאז) יריב לוין בהקמת תוכנית הדגל החברתית של לשכת עוה"ד, תכנית "שכר מצווה", גם כשלוין היה באופוזיציה, אני יכול להעיד שהצבעתו הייתה עניינית וערכית.
כעורך דין הנפגש מדי יום במערכת שיפוטית הקורעת תחת הנטל, כמי שזכה להקים ולעמוד כשני עשורים בראש תוכנית "שכר מצווה" ונתקל בקיפוח זכויותיהם של מי שידם אינה משגת, כמי שלקח חלק פעיל במערך המילואים הפעיל כשלושה עשורים ומכיר בחשיבות העליונה של התמיכה המשפטית שתגן על חיי חיילנו, וכחרדי שמתבונן בקיפוח התקציבי המתמשך של תינוקות של בית רבן.
אלה ועוד מעידים כי הגיעה העת והאפשרות השלטונית לתיקון מתחייב, אך זאת עלינו לעשות יחדיו בהסכמה רחבה ובהדברות המתבקשת. ובעיקר תוך שמירה מכל וכל על הזכות שניתנה לנו אחרי אלפיים שנות גלות להתקבץ שוב בארץ אבותיו. פורים שמח!
• המאמר בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד שחר ולנר עוסק בליטיגציה, יזם ועמד בראש תכנית "שכר מצווה", ממקימי ובעלי אתר "פסקדין", ויו"ר המושב השיתופי אור הגנוז • ynet הוא שותף באתר פסקדין