המערכת הבנקאית מתגייסת לראשונה במטרה לסייע ולהקל בהליכי הקליטה של העולים החדשים שמגיעים מאזור המלחמה באוקראינה ורוסיה. איגוד הבנקים והמערכת הבנקאית הודיעו היום (ב'), בין השאר, על מהלך שנועד לפשט את הליך פתיחת החשבון בבנק.
חלק ניכר מזכאי חוק השבות שבאין לישראל כעת בחיפזון בשל המלחמה הפתאומית שפרצה באוקראינה, מגיעים ללא אשרת עולה וזאת מאחר שנאלצו לברוח מביתם ללא היערכות מוקדמת. לרוב, לפחות בכל הקשור לעולים שהגיעו עד כה, מדובר באנשים שעזבו את רכושם מאחור וברחו ללא הכנה מראש וללא כל מסמכים.
הליך פתיחת החשבון הוא אחד מהצעדים הראשונים שהעולים מתבקשים לבצע עם הגעתם לארץ והעברתם בשלב הראשון אל בתי מלון שמיועדים לקליטה ראשונית. על מנת לאפשר ביצוע הליך פתיחת חשבון בנק מתואם ופשוט מבקש איגוד הבנקים, בשם המערכת הבנקאית, להצטרף למאמץ הלאומי ולהקל על העולים.
היום הוחלט, כי כדי למנוע "טרטור" מיותר של העולים, כל אחד מהבנקים יפעיל מוקד טלפוני מיוחד בו תתאפשר קליטת פניות בשפה הרוסית. החל מיום רביעי השבוע, בכל אחד מהבנקים יהיה מספר טלפון ייעודי אליו יוכלו להתקשר העולים לאחר בחירת הבנק בו ירצו לפתוח חשבון. במספר הזה יהיה מענה ישיר או שתהיה הודעה בשפה הרוסית שתקלוט את הפנייה של העולה.
נציג דובר השפה הרוסית מטעם אותו בנק יחזור אל העולה, ויתאם ביחד עמו מועד להגעתו לסניף לצורך פתיחת החשבון החדש. כך יתבצע תהליך פשוט ביחד ובתאום עם העולה, בשפתו ובצורה נינוחה. באיגוד הבנקים סבורים כי בכך יוכלו להקל במעט על העולים.
בנוסף הכין איגוד הבנקים עבור העולה עלון הסברה בשפות הרוסית והאוקראינית, ובו השמות ומספרי הטלפון של כל הבנקים בהם תתאפשר פתיחת חשבון. בנוסף, מפורסמים בעלון המסמכים אותם מתבקש העולה להביא עמו אל הסניף לצורך הליך פתיחת החשבון. העלון יופץ בתאום עם משרד העלייה והקליטה במוקדים הרלוונטיים בהם יימצאו העולים. כל עולה יוכל לבחור את הבנק בו ירצה לפתוח חשבון ובאמצעות מספר הטלפון הייעודי שמפורסם בעלון יוכל ליצור קשר עם הבנק.
מנכ״ל איגוד הבנקים, איתן מדמון, אמר היום (ב') כי הוא מאמין שהתהליך יסייע לעולים ויקל על קליטתם. ״אנו מברכים את העולים בברכת ברוכים הבאים ובכוונתנו להצטרף למאמץ הלאומי החשוב של קליטת העלייה באמצעות יצירת תהליך פשוט מהיר ויעיל שמטרתו להקל על העולה בצומת מרכזי וקריטי בתהליך הקליטה – פתיחת חשבון הבנק. נעשה כל מאמץ כדי למנוע מהעולים בירוקרטיה מיותרת וסרבול במהלך הליך פתיחת החשבון. אני משוכנע שבחירת העולים את הבנק שבו ברצונם לפתוח חשבון, ופתיחת החשבון לאחר שיחה שתנוהל בשפה הרוסית, יקלו את תהליך הקליטה ויאפשרו להם להתחיל את תהליך העלייה ברגל ימין״.