כאחד מצעדיו הראשונים כיו"ר החברה, עמיר פרץ הורה להנהלת התעשייה האווירית (תע"א) לתאם מולו את כל פעילויות השיווק של החברה למרוקו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר במהלך חריג, שכן יושבי ראש קודמים של החברה לא ביקשו לעצמם אחריות בתחום השיווק, וכשעסקו בתחום לבקשת המנכ"לים, עשו זאת באופן נקודתי ומול מקביליהם בחו"ל, יושבי ראש של חברות שלתעשייה האווירית היו שיתופי פעולה עסקיים. במקרה זה הורה פרץ שגם אנשי השיווק של החברה הכפופים למנכ"ל, יתאמו את פעילותם מולו.
1 צפייה בגלריה
עמיר פרץ
עמיר פרץ
יו"ר התעשייה האווירית, עמיר פרץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בנוסף, לא ברור מה יכולה להיות תרומתו של פרץ לפיתוח עסקיה של החברה במדינה. מרוקו מהווה כבר שנים לקוחה של התעשייה האווירית ושל תעשיות ביטחוניות אחרות מישראל. עוד לפני ששתי המדינות כוננו יחסים דיפלומטיים, ב-1995, כבר רכשו המרוקאים נשק מישראל, והתעשייה האווירית השביחה מטוסי מיג של חיל האוויר המרוקאי. בעשור שעבר רכשה מרוקו מהתע"א מטוסים ללא טייס מדגם הרון באמצעות דאסו הצרפתית ובשנה שעברה רכשה ממנה, לפי מקורות זרים, גם מל"טים מתאבדים מסוג הארופ, בעסקה על סך 22 מיליון דולר.
מרוקו רכשה מל"טים גם מבלובירד הישראלית, רכבים רובוטים מחברת רובוטים שבבעלות חלקית של אלביט ומערכות ליירוט רחפנים מתוצרת סקיילוק מקבוצת אבנון הישראלית. ב-40 מטוסי האף-16 החדשים שרוכש כעת חיל האוויר המרוקאי מארה"ב יותקנו קסדות טייס מתקדמות של אלביט.
בנובמבר האחרון אף חתם שר הביטחון, בני גנץ, בעת ביקור ברבאט עם מקבילו עבד אל-לטיף לודיי, על הסכם ביטחוני עם המרוקאים, שיקל עוד יותר על אנשי השיווק של התעשיות הביטחוניות מישראל לעשות עסקים עם המדינה וכוחות הביטחון שלה.
בני גנץ מדבר לאחר חתימת ההסכם עם שר ההגנה המרוקאי עבד אל-לטיף
(צילום: אלעד מלכה וטל עוז, משרד הביטחון)

זה לא היה המהלך החריג היחידי של פרץ. בשבוע שעבר אישרה ועדת הביקורת של דירקטוריון התע"א את בקשתו להעסיק בחברה את נהגו, למרות שיש לו קרוב משפחה שמועסק במפעל מל"מ של התע"א. מאז 2014 יש בחברה יש איסור על העסקת קרובי משפחה, שניתן להפר רק לאחר אישור ההנהלה ולאחר שהוכח כי לקרוב המשפחה יש כישורים מיוחדים שהחברה נזקקת להם. ועד עובדי התע"א ביקש לבטל את האיסור במסגרת שיחותיו עם הממונה על השכר באוצר על הסכם קיבוצי חדש, בטענה שהוא פוגע בהזדמנויות ההעסקה של קרובי העובדים בחברה.
יושבי ראש קודמים של התע"א לא העסיקו נהג במשרה מלאה וכאשר נזקקו לאחד עבור נסיעות שביצעו עבור החברה, נעזרו באחד מעובדי מחלקת התחבורה שלה. "יש בתע"א מספיק נהגים מנוסים, אין סיבה שפרץ יביא נהג מבחוץ. בגללו עוד יפטרו נהגים שעובדים בחברה", אמר אתמול (א') בכיר לשעבר בתע"א. למרות זאת, אישרה ועדת הביקורת את בקשת היו"ר.
פרץ הביא עימו לחברה גם עזית סאלם אגוז ואת שי גל, שמלווים אותו כבר שנים, למלא תפקידים בלשכתו והנהג הוא המשרה השלישית שהוא מאייש מבחוץ. יו"רים קודמים של התע"א השתמשו בדרך כלל אפילו בשירותי מזכירות של החברה.
מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: "מאז כניסת היו"ר עמיר פרץ לתפקידו, הוא עוסק בהגדלת צבר ההזמנות של החברה ולכן מעורב בתהליכי השיווק בכל ארצות היעד ברחבי העולם, ובוודאי יתרום את חלקו בבניית יעדים חדשים לטובת עתיד החברה. הפעילות נעשית בתיאום עם כל הנהלת החברה והדירקטוריון והכל נעשה בדיסקרטיות הראויה לפעילות מסוג זה".
עוד נמסר כי "עם כניסתו של פרץ לתפקיד יו"ר החברה אושרה משרתו של הנהג על ידי ראשות החברות. ועדת הביקורת של הדירקטוריון אישרה לפעול על פי הנוהל המקובל בשירות המדינה והגדירה את הנהג כמשרת אמון שמגיע עם היו"ר ומסיים את כהונתו בהתאם, כך שנוהל העסקת קרובים אינו חל עליו מכיוון שאין לחברה כל מחויבות עתידית מעבר לכך".