ביטן: "נגיש הצעת חוק להשוואת המע"מ על מזון למדינות האיחוד האירופי עד גובה 8%"
(קרדיט: דוברות הכנסת)
"בשבוע הבא נגיש הצעת חוק להשוואת המע"מ על מזון למדינות האיחוד האירופי (OECD) עד גובה 8%". כך אמר היום (ב') דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה, בפתיחת דיון בנושא הדרכים למאבק ביוקר המחייה, במסגרתו טען כי יגיש גם הצעות חוק שמטרתן להגדיל את המס על רווחי הבנקים ולתת נקודות זיכוי לבעלי משכנתאות על דירה ראשונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
הפחתת המע"מ כסיוע לצרכן, במיוחד נוכח גל עליות מחירי מזון, היא פרקטיקה מקובלת באירופה. יש לציין כי בישראל שיעור המע"מ עומד על 17% והוא הגבוה ביותר בהשוואה למע"מ על מזון באירופה, שברוב מדינותיה שיעור זה נע בין 0% כדוגמת בריטניה (פרט למוצרי "מותרות" כדוגמת גלידות, ממתקים וכו') לגרמניה, שם הופחת המע"מ על המזון ל-5% כחלק מתוכנית שיקום שביצעה הממשלה לאחר משבר הקורונה. גם בספרד הורד לאחרונה המע"מ על מזון כמענה ליוקר המחיה.
1 צפייה בגלריה
דוד ביטן בוועדת הכלכלה
דוד ביטן בוועדת הכלכלה
דוד ביטן בוועדת הכלכלה
(צילום: דוברות הכנסת)
מדובר בפתרון מיידי להפחת מחיר המוצרים, אולם בישראל האוצר התנגד אליו באופן קבוע ונחרץ לכך בטענות שונות ומשונות. כך למשל, נטען כי ההטבה תגיע לכלל הצרכנים, גם לאלו שאינם נזקקים לה (על אף שגם קצבאות הילדים מגיעות בשווה לכל האזרחים, עשירים כעניים). טיעון נוסף שעלה הוא שמגזרים נוספים יבקשו הטבה במע"מ, אולם ניתן לפתור את הסוגיה באמצעות הוראת שעה או נוהל מנהלי אחר שיגביל את ההטבה רק לתחום המזון. הסיבה האמיתית להתנגדות האוצר היא ככל הנראה חוסר הרצון לאבד את הכנסות המדינה מהמע"מ על אותם מוצרים.

מנגד, ביטן מציע להוריד את המע"מ לתקופה מוגבלת, עד להתאוששות המשק, כאשר בינתיים מסתפקת הממשלה בצעדים לא פרקטיים כמו הקמת ועדות לבחינת יוקר המחיה ולבחינת הריכוזיות, פעולה שאין בה מזור מיידי לצרכן. יחד עם זאת, יש לציין כי אין ודאות שהצעת החוק של ביטן אכן תעבור.
לדברי ביטן, "זה לא תפקיד ועדת הכלכלה לעשות את המלחמה הזו ולחוקק חוקים, זה התפקיד של הממשלה, של שר האוצר, ראש הממשלה ושר הכלכלה. אנחנו עדיין לא רואים הצעות שנלחמות בבעיה עכשיו ושיכולות להפחית מחירים כרגע. זה שרוצים להילחם במונופולים זה חשוב מאוד, המלחמה ביוקר המחיה היא ארוכת טווח ומשפיעה לאט-לאט, אבל אני ביקשתי משר האוצר לעצור את עליית מחירי מוצרי החלב המפוקחים והזהרתי שאם זה לא יקרה זה יוביל לעליית מחירים גדולה, וזה מה שקרה".
עוד אמר ביטן, כי "אני מאוכזב ממשרד התחבורה שלא טיפל בעליית מחיר החנייה בתל אביב. הבנו שאת עיריית תל אביב זה לא מעניין, אז ביקשתי להכין הצעת חוק שמבטלת את ההעלאה הזו ומבטלת את החוק שמאפשר לרשויות להעלות מחיר חניה בלי הסכמה מאף אחד. בנוסף נשקול להעביר 30% מקנסות החניה לאגף התנועה במשטרה לטובת בטיחות בדרכים".

"הבנקים לא רוצים מס? שיעלו הריבית על פיקדון"

בתוך כך, ביטן אף הודיע כי יגיש הצעת חוק להעלאת המס על רווחי הבנקים שמקורם בהעלאות הריבית ולמענק הטבות לבעלי דירה ראשונה עם משכנתא. "אם הבנקים לא רוצים לשלם מס שיעניקו הטבות לצרכנים דרך הריבית. הצעת חוק נוספת תהייה בנושא הבנקים שתטפל בדרך עקיפה במי שיש לו משכנתא לדירה ראשונה של עד מיליון וחצי שקל, אותם אנשים יקבל נקודות זיכוי במס הכנסה כדי להתמודד עם עליית הריבית", אמר יו"ר הוועדה.
הצעות החוק הללו מגיעות בין היתר בעקבות רווחי העתק של הבנקים ברבעון הראשון של השנה, כאשר הגידול ברווחיות מיוחס בעיקר לפער בין הריבית שגובים הבנקים על הלוואות לבין הריבית הנמוכה שהם משלמים על הפיקדונות.
עוד עלה בדיון נושא קידום שינוי שיטת הצגת המחירים על המוצרים בסופר, כאשר משרד הכלכלה מאיץ את המעבר מתווית מחיר על המוצר לתצוגה דיגטלית על המדף. הטענה של המצודדים במעבר לדיגטלי היא שעלות הדבקת המחיר על כל מוצר מייקרת את עלותו הסופית לצרכן. אולם, במשך שנים נרשמה התנגדות עזה של צרכנים למעבר לתצוגה על המדף בטענה כי החיסכון שיושג מהפסקת הדפקת התאויות על המוצר מתגמד אל מול העובדה שמניסיונות קודמים, מחיר המוצר לא יהיה זמין כל הזמן מול עיני הצרכן ובכך לא יאפשר לו לעשות החלטות מושכלות, גם מחוץ לשטח החנות.
היו"ר ביטן סיכם את הצהרתו ואמר כי אלה יהיו ההצעות שיוגשו בשבוע הבא, והזכיר: "נתנו לאוצר צ'אנס לטפל בזה ולא טיפלו, אז אנחנו חופשיים לעשות מה שאנחנו חושבים ותמסרו לשר האוצר ולראש אגף התקציבים שיהיו עוד חוקים".