אחרי שהדולר הגיע השבוע לשפל של 25 שנה - 3.08 שקלים ובנק ישראל התערב במסחר, נראה כי מגמת הירידה נחלשה מעט היום (ה') ובשעות הבוקר הוא נסחר סביב 3.109 שקלים. בצהריים נקבע שערו היציג על 3.1200 שקלים. האירו לעומת זאת המשיך לרדת ושערו היציג נקבע על 3.5773 שקלים, לאחר ששערו היציג נקבע אתמול על 3.5917 שקלים. הליש"ט ירד במהלך המסחר לשפל של 28 שנה מול השקל - 4.16 שקלים, אך עלה מעט בצהריים ונקבע לבסוף על 4.1832 שקלים.
>> >> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
יורו אירו
יורו אירו
האירו נופל
(צילום: shutterstock)
בבנק ישראל לא התערבו היום במסחר, אחרי שבמהלך השבוע חזרו לרכוש מאות מיליוני דולרים. ברקע עומדת ביקורתו הנוקבת של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, שבדו"ח חמור בחודש האחרון תקף את רכישות הדולרים הבלתי פוסקות של בנק ישראל, שרק השנה הסתכמו כבר ביותר מ-30 מיליארד דולר, ואשתקד ב-21 מיליארד דולר.
המבקר קבע, כי בעוד שבבנק ישראל עצמו ציינו כי בקופת בנק ישראל אמורות להיות יתרות מטבע של כ-110 מיליארד דולר, הן הגיעו לסכומים המתקרבים לפי שניים מהנדרש. רק ביום ראשון השבוע הודיע בנק ישראל, כי היתרות כבר גבוהות מ-207 מיליארד דולר, כמעט 100 מיליארד דולר יותר מהדרוש.
2 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ומבקר המדינה, מתניהו אנגלמן
המבקר קבע כי ברכישות האין-סופיות שמבצע בנק ישראל בהתמדה הוא מסתכן "בפגיעה במוניטין של בנק ישראל בעולם", אך בד בבד ציין המבקר כי אלמלא התערבות בנק ישראל במסחר - היה הדולר מידרדר עוד.
איש לא יכול להוכיח זאת, אולם בשבועיים שקדמו לשבוע הנוכחי, אולי בהשפעת דו"ח המבקר, האט בנק ישראל את הרכישות, עד שנמנע כליל מרכישת דולרים. בתגובה שער המטבע האמריקני הידרדר עוד ועוד, יחד עם האירו, עד שהשבוע ירדו שניהם מרף שגם בנק ישראל לא יכול היה עוד לעמוד מן הצד ולא להתערב.
ברגעים הדרמטיים בהם שנראה היה שהדולר מתקרב לעבר השלושה שקלים, סוחרים בשוק המט"ח קיבלו את הרושם כי "הבנק פשוט הרים ידיים", אף כי בהודעה שפירסם בנק ישראל נאמר כי אומנם התוכנית לרכישת 30 מיליארד דולר בשוק המט"ח, שעליה הכריז הנגיד פרופ' אמיר ירון בחודש ינואר השנה, הסתיימה, אולם הבנק ימשיך במידת הצורך לרכוש דולרים כדי להגן על היצוא הישראלי.
למרות שבנק ישראל נמנע במשך ימי סוף חודש אוקטובר מלהתערב בשוק מטבע החוץ, בעת ששער הדולר קרס, רכש הבנק המרכזי של ישראל סכום לא נמוך של 1.753 מיליארד דולר בשוק המט"ח בחודש האחרון. מאז ינואר, רכש בנק ישראל בסך הכל 30.05 מיליארד דולר נכון ל-27 באוקטובר. בסך הכל גדלו יתרות מטבע החוץ של ישראל לסכום שיא בכל הזמנים, 207.473 מיליארד דולר.
עם זאת, יש לציין כי השפל של האירו, הדולר והליש"ט - שמהווים את מחוזות היצוא העיקריים של מדינת ישראל - עלול לגרום לפגיעה חמורה ביצואנים שכבר נפגעים מהמצב ומחכים שהמדינה תתערב. הדבר עשוי להביא לשורת פיטורים נרחבת בחברות המייצאות במשק הישראלי, ולכן לטענת אותן חברות עדיף למדינה לעזור להן כעת - מאשר לשלם דמי אבטלה לעובדים שמהם ייאלצו להיפרד אחר כך.
פורסם לראשונה: 10:49, 11.11.21