הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב אישרה השבוע להפקדה תוכניות לבנייה של קרוב ל-4,000 יחידות דיור חדשות בשתי ערים מרכזיות בגוש דן. מדובר ב-4 תוכניות התחדשות עירונית ברמת גן, הכוללות 1,865 דירות; ובתוכנית התחדשות רחבת היקף בבת ים הכוללת לבדה עוד 1,711 דירות.
ברמת גן מדובר, כאמור, ב-4 תוכניות - 3 מהן מצויות לאורך דרך אבא הלל. הראשונה והגדולה ביותר שקודמה עד כה בעיר היא תוכנית מתחם המתמיד-ארלוזורוב, הממוקמת במתחם הרחובות ארלוזורוב, שפירא והמתמיד וגובלת מדרום בגבול המוניציפלי עם גבעתיים. התוכנית, שמצויה בסמוך למגדל התעסוקה עלית ובקרבת תחנת הקו האדום של הרכבת הקלה ומתחם הבורסה, משתרעת על שטח כ-18.8 דונם ומציעה עירוב שימושים של מגורים, תעסוקה, מסחר, שני מבנים לשימור, בית ספר ואשכול גנים.
4 צפייה בגלריה
תוכנית המתמיד-ארלוזורוב
תוכנית המתמיד-ארלוזורוב
תוכנית המתמיד-ארלוזורוב
(הדמיה: משה צור אדריכלים)
כיום מצויים במתחם 16 בניינים ישנים בני 3-4 קומות עם 345 דירות שיפונו לטובת 1,050 יחידות דיור ב-3 מגדלי מגורים: מגדל בן 60 קומות ברחוב שפירא שיכלול 362 דירות; מגדל בן 60 קומות בפינת הרחובות ארלוזורוב והמתמיד שיכלול 350 דירות; ומגדל בן 56 קומות ברחוב המתמיד, בסמוך לבית ספר מתוכנן, שיכלול 338 דירות.
במסגרת התוכנית, שקודמה על ידי חברת אקרו נדל"ן והוועדה המקומית ונערכה על ידי משה צור אדריכלים, פלג אדריכלים ופנינה רוזנברג אדריכלות ובינוי ערים, מתוך כלל יחידות הדיור, כ-420 דירות יהיו קטנות ו-105 דירות יהיו מיועדות להשכרה לצמיתות.
תוכנית אבא הלל-רוקח-חירות ממוקמת במתחם הרחובות אבא הלל מצפון, רוקח ממערב וחירות מדרום, ומשתרעת על שטח כולל של 3.1 דונם. כיום מצויים במתחם 2 בניינים בני 4 קומות עם 30 דירות שיפונו לטובת מגדל בן 35 קומות עם 145 דירות חדשות, מהן 30 יחידות דיור קטנות. עוד כוללת התוכנית, שקודמה על ידי חברת צליח רוטשילד ונערכה על ידי רן בלנדר אדריכלים, הקמת מבנה ציבור בן 3 קומות והקמת שביל אופניים.
4 צפייה בגלריה
תוכנית אבא הלל רוקח
תוכנית אבא הלל רוקח
תוכנית אבא הלל-רוקח
(הדמיה: בלנדר אדריכלים)
תוכנית אבא הלל-רש"י ממוקמת בשכונת הגפן, במפגש הרחובות אבא הלל, רש"י וארניה, ומשתרעת על שטח של 9.6 דונם. כיום מצויים במתחם 14 בניינים בני 3-4 קומות עם 161 דירות, שיפונו לטובת 2 מגדלים בני 45 קומות עם 467 דירות וחזית מסחרית לאורך אבא הלל ורש"י. 117 דירות יהיו קטנות ויוקצו 47 דיוריות. עוד כוללת התוכנית, שקודמה על ידי חברת אפריקה ישראל וחברת אב-גד ונערכה על ידי זית לב אדריכלים, מבנה ציבור בשטח 847 מ"ר בפינת הרחובות ארניה ורש"י ושטח ציבורי פתוח.
4 צפייה בגלריה
תוכנית אבא הלל-רש"י רמת גן זית
תוכנית אבא הלל-רש"י רמת גן זית
תוכנית אבא הלל-רש"י
(הדמיה: זית לב אדריכלים)
תוכנית אבא הלל-התקווה-חירות ממוקמת גם היא בשכונת הגפן, במתחם הרחובות אבא הלל, התקווה וחירות על שטח של 3.7 דונם. כיום מצויים במתחם 6 בניינים בני 2-3 קומות עם 72 דירות, שיפונו לטובת מגדל בן 32 קומות ובניין בן 10 קומות עם 202 דירות בסך הכול. 60 יחידות דיור יהיו קטנות. במסגרת התוכנית, שקודמה על ידי חברת רוטשטיין ונערכה על ידי טיטו אומן אדריכלים, תוקם חזית מסחרית לאורך רחוב אבא הלל.
בבת ים אושרה להפקדה תוכנית מטרו-קוממיות, הממוקמת בדרום-מערב העיר במתחם הרחובות הקוממיות בדרום, הנביאים במערב ואזור התעסוקה המתחדש בצפון ובמזרח התוכנית. באזור מתוכנן לעבור קו מטרו M3 וממוקמת בו תחנה תת קרקעית הכוללת 5 כניסות.
התוכנית מציעה התחדשות של שכונת המגורים ואזור התעשייה והפיכתם לרובע עירוני מעורב שימושים של מגורים, תעסוקה ומסחר, ומבני ציבור. כיום מצויים במתחם בנייני מגורים בני 4 קומות עם 340 דירות, שיפונו לטובת 1,711 דירות בבנייה מרקמית: בניינים בני 6 קומות ועד מגדלים בני 45 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, 600 דירות יהיו קטנות וכן יוקם מבנה בן 10 קומות לטובת דיור בהישג יד (דיור מוגן או מעונות).
4 צפייה בגלריה
תוכנית מטרו קוממיות בת ים
תוכנית מטרו קוממיות בת ים
תוכנית מטרו קוממיות בת ים
(הדמיה: HQ אדריכלים)
בנוסף, היא כוללת 250 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר ו-4,900 מ"ר עבור שטחי ציבור, מבנה בן 10 קומות לטובת דיור בהישג יד, ושטחים פתוחים כאשר המשמעותי ביניהם היא השדרה המלווה את רחוב האורגים, בסמוך ליציאות וכניסות לתחנת המטרו. כל זאת, תוך שיפור מערך התנועה והקישוריות באמצעות פתיחת צירים חדשים המשלבים בין תנועת כלי רכב והולכי רגל בדגש על פיתוח סביבת המטרו.
בוועדה המקומית מסבירים כי התוכנית, שקודמה על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועיריית בת ים ונערכה על ידי משרד האדריכלים HQ, מחולקת ל-8 מתחמים - וכל אחד יתחדש בזמנו ללא תלות ביניהם. עוד מציינים שם כי היא משלימה את רצף תוכניות ההתחדשות העירונית משני צידיו של רחוב הקוממיות, המהווה ציר לכניסה ויציאה בדרום העיר, ולאורכו ממוקמות תחנות רכבת ישראל, הקם האדום והמטרו.

"ייעודים מעורבים - מענה מיטבי לאזורי תעשייה ותיקים"

יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב, ערן ניצן, התייחס לשתי התוכניות ואמר כי "תוכניות ההתחדשות ברמת גן כוללות בינוי אינטנסיבי עם חזיתות מסחריות והקצאה נרחבת של שטחי ציבור. זאת כחלק מהמהפכה התכנונית שעוברת על מרחב הבורסה ורחוב אבא הלל, כתוצאה מפיתוח קווי הרכבת הקלה, המטרו והרכבת הכבדה. בבת ים מדובר בתוכנית חלוצית במסגרת מתחמי המטרו".
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדריכל ארז בן אליעזר, ציין כי "התוכניות ברמת גן בעלות השפעה אדירה על עתיד רחוב אבא הלל, שיהפוך מדרך מוטורית לרחוב עירוני מוטה הולכי רגל ותחבורה ציבורית עם מסחר לאורכו, ויהווה את אחד ממוקדי המשיכה העיר. מדובר ברחוב מרכזי, המחבר בין שני מוקדים: ממערב אזור התעסוקה של הבורסה וממזרח רחוב בן גוריון, שבו עתידה לעבור מערכת הסעת המונים, קניון רמת גן ואזור התעסוקה בבני ברק. התוכנית בבת ים מהווה חזון לפיתוח דרום העיר בראיית העתיד לצורך חיבור המרחב לרשת המטרו והקו האדום. ייעודים מעורבים הם המענה המיטבי לאזורי תעשייה ותיקים".
מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר, התייחס לתוכנית שקודמה על ידי הרשות בבת ים: "תוכנית מטרו קוממיות מציגה כיצד התחדשות עירונית יכולה להפוך מקבץ של מבנים ישנים באזור תעשייה למרכז השוקק של העיר, תוך הוספה של אלפי יחידות דיור ולמעלה מ-200 אלף מ"ר לשטחי תעסוקה, מסחר ומבני ציבור לטובת כלל תושבי העיר".