קאמבק מפתיע: חלב טרה 3% בקרטון 1 ליטר חזר להימכר לצרכנים – בכמויות קטנות. מדובר במוצר שמחירו מפוקח על-ידי המדינה, כלומר יש לו מחיר נקוב שמעליו אסור לקמעונאים למכור את המצרך. לפני כשנתיים מחלבת טרה עברה לאריזות חלב 2 ליטר בלבד, כדי לייקר עבור הצרכנים את המוצר המוזל (שכן הם נאלצים לקנות כמות גדולה יותר ובכך לשלם יותר). כעת נראה שהיא חזרה לשווק אריזות 1 ליטר – באופן מוגבל ומצומצם.

טרה העלימה גם חלב 1%

צרכן מצא את הפריט הנעלם במכולת ביישוב חרדי, בה הוא קונה באופן קבוע. מדובר במוצר עם 3% שומן שנמכר לפי חוק הפיקוח ב-7.11 שקלים מקסימום (מחיר גבוה מכך יהיה עבירה על החוק, לפי חוק הפיקוח). טרה כבר לא מוכרת חלב 1% שומן מפוקח, שמחירו נמוך יותר: 6.70 שקלים לליטר.
2 צפייה בגלריה
חלב טרה  1 ליטר 3% שומן חזר למדפים
חלב טרה  1 ליטר 3% שומן חזר למדפים
החלב שחזר במפתיע

מבדיקה באתר השוואות המחירים CHP, חלב טרה 3% באריזת קרטון 1 ליטר נמכר כעת גם במספר סניפים של נתיב החסד, זול בגדול וגם לכאורה ב-yellow. אלה מופעים חדשים של המוצר שנעדר זמן ממושך מהשוק הצרכני. לדוגמא, כשמחפשים אותו באתר שופרסל מקבלים הודעת לפיה המוצר שהוא מצרך בסיסי שהמדינה מפקחת על מחירו - פשוט לא קיים במלאי. בגוגל יש קישור לחלב טרה 1% באתר רמי לוי – אך כשנכנסים לאתר – מגיעים למוצרים אחרים. אנחנו לא נתקלנו בחלב טרה מפוקח באריזת 1 ליטר כשנתיים, למעט בבתי קפה.
מטרה נמסר כי אכן, "עיקר המכר של טרה בחלב מפוקח הוא באריזות 2 ליטר. אריזת הליטר ממשיכה להיות חלק מהפורטפוליו של טרה ומשווקת מעת לעת גם בשוק הצרכני".

טרה העלימה מוצרים זולים בפיקוח – בכוונה

טרה הפסיקה בהדרגה למכור חלב מפוקח באריזות 1 ליטר, כפי שהפסיקה עוד קודם לכן למכור חמאה כשהיתה מוצר מפוקח ואחרי כן הפסיקה למכור אשל ושמנת – גם הם מוצרים שמחיריהם מפוקחים. היא עברה כאמור לחלב באריזות 2 ליטר שנמכר ב-14.5-10 שקלים לאריזה וחלב מועשר באריזות 1 ליטר שנמכר ב-11-8 שקלים.
בספטמבר 2022 נתגלה שטרה הפסיקה למכור חלב בשקיות שהוא מוצר משקה החלב הזול ביותר בשוק בזכות הפיקוח: מקסימום 5.76 שקלים לחלב 1% שומן ומקסימום 6.21 שקלים לליטר חלב 3% שומן.
ביולי 2023 פורסם ב-ynet שטרה מחסלת גם את חלב 1 ליטר בקרטון, המוצר השני הזול ביותר במשקאות חלב. כאמור: מחירו הוא מקסימום 6.70 שקלים לליטר חלב 1% שומן ו-7.11 שקלים לליטר חלב 3% שומן, מחיר מקסימום. נתוני סטורנקסט הראו אז שנתח השוק של המוצר של טרה ירד מ-14.1% ל-1.2%. מאז לא ראינו זכר למוצר חלב זה ברשתות השיווק הגדולות ולא במכולות. היא עברה ל-2 ליטר ובכך חיקתה מהלך של מאפיית אנג'ל. המאפייה ביקשה לייקר לחם אחיד פרוס שמחירו מפוקח וכשלא קיבלה אישור – הגדילה את משקלו מ-750 גרם ל-900 גרם ואילצה כך צרכנים לשלם יותר פר כיכר לחם, בלי שהיא עוברת על החוק.

בעידן של מחסור קבוע בחלב, טרה פונה לשוק החרדי

במקביל ובעקבות מהלכי טרה, חלב במחיר מפוקח הפך למצרך במחסור תמידי וגם היום קשה להשיגו בכל שעות היממה. לעיתים הוא חסר בבוקר, לעיתים הוא קיים בבוקר אך אוזל במהירות, וגם המשבר במחלבות רמת הגולן לא תרם לעודף היצע על המדפים. גם מחלבה זו החלה לשווק חלב מועשר וחלב 4% שומן כדי לחמוק מפיקוח ולמכור ביוקר. מחלבת יטבתה של שטראוס מוכרת מאז ומתמיד חלב לא מפוקח ומועשר (למעט באילת). מתי המדינה תתעורר ותפקח גם על חלב שמועשר בסידן וויטמין D? לא ברור.
במהלך הנוכחי שלה, טרה בעצם מטפטפת אריזות 1 ליטר חלב לשוק במחסור: תנובה פירקה לאחרונה את אחת ממכונות שקיות החלב שלה - רגע לפני החג. כאמור, שקית חלב זה מוצר החלב הזול ביותר שנצרך בעיקר במגזר החרדי והוא גם בכשרות בד"ץ העדה החרדית. כרגע תנובה חווה גם תקלות במכונה למילוי חלב באריזות ליטר וחצי שגם הוא חלב בהכשר בד"ץ. טרה, שכל החלב שלה הוא בהכשר בד"ץ מוכרת 1 ליטר למגזר החרדי – שסובל ממחסור עמוק יותר במצרך. טרה יכולה לשווק את הגודל הזה גם בחנויות נוחות משום שניתן להניח שצרכנים ממעטים לקנות שם אריזות 2 ליטר.
חשוב גם לזכור שבימים אלה, כל המחלבות מייצרות חלב ברווח יותר גדול מהרגיל, כי מחיר החלב הגולמי ירד - אך מחירי מוצרי החלב המפוקחים לא ירדו בהתאם. הסיבה היא חוב של המדינה למחלבות שמשולם רטרואקטיבית. כלומר ייצור חלב מפוקח הוא רווחי וכלכלי יותר היום.
מועצת החלב יכלה לווסת את הייצור ובשל המצב המלחמתי בו מצויה ישראל, לדרוש מהמחלבות לייצר יותר אריזות חלב מוזל. היא לא עושה זאת. כרגע בשל החגים – מצב החלב במקררים עודנו שברירי ויש נקודות מכירה שסובלות עדיין ממחסור. במקביל, נמשך המחסור בשמנת מתוקה 38% של כל המחלבות – שמחירה מפוקח כמובן.