לישראלים חזר מצב הרוח לקניות השנה: לפי נתונים ראשוניים של חברות האשראי, הצרכנים בארץ קנו השנה יותר ברוב הקטגוריות, קנו יותר באונליין ושילמו יותר - גם בגלל עליות מחירים.
"בעוד שבשנה שעברה קניתי הכי מעט אי פעם בנובמבר, השנה קניתי ללא הכרה", סיפרה ל-ynet ליאת, אם לשני ילדים. "את רוב הקניות עשיתי השנה דווקא בתחילת החודש - באתרים בחו"ל כמו עלי אקספרס, אסוס, גוד אמריקן ואמזון. קניתי גם בארץ באתרים כמו דלתא, יאנה פרוביזור, מייזון דומיאל והתבלינים של איילת ועכשיו אני בהפסקה שבועיים לקראת הסייל של זארה".
לפי חברות האשראי אכן היה בלאק פריידיי מוצלח בשוק הישראלי: לפי נתוני חברת כאל, לכלל השוק ולכל הרכישות שנערכו באותו היום, מספר הרכישות של ישראלים באונליין בבלאק פריידי צמח בכ-17% במספר תנועות האשראי מול 2022. מחזורי האשראי צמחו בכ-21%. לעומת נובמבר 2023, אז הישראלים התאבלו על אסון השביעי באוקטובר, מספר תנועות האשראי גדל בכ-25% ומחזורי הקניות צמחו בכ-57% לעומת השנה שעברה.
מנתוני חברת ישראכרט עולה כי חל גידול של כ-15% במחזור המכירות בארץ בענפי צריכה בבלאק פריידי לעומת אשתקד, וגידול של 14.1% לעומת בלאק פרידיי 2022. העסקה הממוצעת גדלה ב-9.5% לעומת 2023 וירדה ב-1% לעומת 2022.
ענף הלבשה, הנעלה ואקססוריז בארץ מציג גידול של 12% במחזור וכ-5.5% בעסקה הממוצעת לעומת אשתקד, אך ירידה של 4.3% במחזור לעומת 2022 - שנובעת גם מירידה של 3% בגובה העסקה הממוצעת.
ענף מוצרי חשמל ואלקטרוניקה מככב השנה עם גידול של כ-56% במחזור, גידול של 19% במספר העסקאות ושל כ-31% בגובה העסקה ממוצעת לעומת אשתקד. גם בהשוואה לשנת 2022 נרשם גידול של 27.5% במחזור. בענף הזה הגידול פחות מיוחס לעליות מחירים ויותר לעלייה במספר הרכישות.
לפי רשת מחסני חשמל, בבלאק פראדיי האחרון חל גידול של 22% בהיקף העסקאות בהשוואה לתקופה המקבילה לפני שנתיים. בנוסף, נרשם גידול של 28% בסכום העסקה ללקוח, כלומר הלקוחות ערכו קניות מרוכזות של יותר ממוצר אחד או קניות של מוצרים יותר יקרים כמו מסכי טלוויזיה, מכשירי סלולר ומקררים וטלפונים סלולריים ומחשבים ניידים.
הערים שבהן נרשם המחזור הגבוה ביותר הן: אילת, ראשון לציון, פתח תקוה, תל אביב וירושלים והיה גם זינוק במכירות בקריות.
המוצרים הפופולריים במכירות בלאק פריידיי ברשת עד כה היו: קורקינט חשמלי של ריידר, מצלמת אקסטרים 4k, קונסולת ps5, שואב שוטף רובוטי של דרימי, שואב שוטף אלחוטי של ביסל ומסכי 77 אינץ', שהיה הגודל הנמכר ביותר ברשת.
עלייה במכירות ריהוט ומופעי תרבות
בזכות מבצעים על ויטמינים וקוסמטיקה שניסו לתת קונטרה לאייהרב: קטגוריית פארם ובתי מרקחת הציגה גידול של כ-8% במחזור וכ-2.5% במספר עסקאות לעומת אשתקד וגידול של כ-17% במחזור לעומת 2022. זה גם תחום שהתאפיין השנה בעליות מחירים.
ענף ריהוט וציוד נלווה מציג גידול של 18% במחזור לעומת אשתקד וכ-13% לעומת 2022. לפי אריאל תובל, בעלים ומנכ"ל רשת רהיטי הילדים עצמל'ה, מיטת קומותיים טורה, שהיא מיטת הקומותיים הכי איכותית של הרשת מעץ מלא, הייתה הפריט הנמכר ביותר בבלאק פריידיי. ברשת מסרו גם שבסניפי צפון הארץ חל הזינוק הגבוה ביותר במכירות בהשוואה ל-2022.
ענף תרבות, בילוי ופנאי הציג גידול של כ-30% במחזור, כ- 19% במספר עסקאות וכ-9.5% בגודל העסקה הממוצעת לעומת אשתקד. כמו כן, נרשמה עלייה גם בהשוואה לשנת 2022 של כ-26% במחזור ושל כ-24% במספר העסקאות.
הצרכנים קונים יותר באונליין בארץ ובחו"ל
לפני נתוני חברת האשראי max, הקניות השנה של הישראלים בשופינג איי אל (ShoppingIL), יום הרווקים הסיני, בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי התאפיינו בעלייה בשיעור העסקאות האינטרנטיות על חשבון העסקאות הפיזיות, עם עלייה של כ-3% בעסקאות אונליין ל-42% למול 58% עסקאות פיזיות בחנויות השונות. כלומר הסחר בחנויות עדיין חזק אך לפי מקס הוא נחלש לעומת האונליין המתחזק.
ההוצאה הממוצעת בכרטיס בעסקת אונליין בארץ בארבעת חגי הקניות עמדה על 492 שקל, עלייה של 19% בהשוואה ל-415 שקל בשנה שעברה שיכולה לנבוע גם מעליות מחירים ולא רק מקנייה כמותית גדולה יותר.
ההוצאה הממוצעת בכרטיס בעסקת אונליין בחו"ל בארבעת חגי הקניות עמדה על 231 שקל (מתחת לרף המס של 75 דולר), בהשוואה ל-168 שקל בשנה שעברה. ככל הנראה בגלל מצב רוח קשה אשתקד.
עוד לפי מקס: בחגי הקניות השנה חל זינוק של 110% בהוצאה הממוצעת לכרטיס בעסקאות אונליין באתרי הטיסות והתיירות, שעמדה על 1,173 שקל לעומת 559 שקל בשנה שעברה, מה ששוב מעיד על עליית מחירים.
לפי ישראכרט, ענף תיירות ונופש הציג גידול של 268% במחזור לעומת אשתקד ועלייה של כ-6.5% במחזור לעומת 2022.
שגית דותן, המנכ"לית הנכנסת של Max וסמנכ"לית לקוחות פרטיים, מסבירה כי "בדומה לתקופה שאחרי הקורונה, אנו רואים עלייה בעסקאות בתחום התעופה והתיירות, מה שאנחנו מכנים 'revenge travel', תופעה של פיצוי לאחר זמן ממושך בו אנשים לא יצאו לחופשה".
שלא במפתיע, אתרי הטיסות והתיירות הפופולריים ביותר בחגי הקניות השנה היו אל על, Booking,com, Book A Flight, ישראייר, ארקיע, איסתא וחברת התעופה Emirates. בעקבות המלחמה, אלה החברות שטסות כעת מישראל ואליה.
השנה גם נרשמה עלייה בהוצאה הממוצעת בכרטיס בחגי הקניות בענף ההלבשה וההנעלה, 303 שקל לעומת 287 שקל בחגי הקניות בשנה שעבר, כך לפי מקס. האתרים המובילים מהם הישראלים הזמינו בעיקר היו Shein (אחרי שבשנה שעברה חלה ירידה משמעותית ברכישות שם עקב חרם צרכנים ישראלים), Terminal X, מועדון המותגים של קבוצת דלתא, אתר זארה ו-Asos.
לדברי עמית שגיא, סמנכ"ל שיווק דאטה ודיגיטל בישראכרט, "הנתונים על הוצאות הישראלים בחודש נובמבר בכלל ובבלאק פריידי בפרט, מצביעים על צמיחה בפעילות העסקית של המשק ועל המשך מגמת עליית המחירים, למול שנה שעברה שבה הפעילות הואטה בעקבות המלחמה שפרצה ב-7.10.
"בענף מוצרי חשמל ואלקטרוניקה נרשמה עלייה של עשרות אחוזים במחזור ביחס לשנה שעברה. כמו כן, ההוצאות על פנאי ונופש ומסעדות מסמנות את החזרה של המשק לפעילות כלכלית רחבה למול חודשי תחילת המלחמה אשתקד".
ומה קרה בעולם?
לפי מכון מאסטרקארד לכלכלה, שמודד בחנויות פיזיות ובאינטרנט, מכירות קמעונאיות, המייצגות את כל סוגי התשלומים, מכירות המסחר האלקטרוני צמחו ב-14.6% לעומת 2023. המכירות הקמעונאיות של בלאק פריידיי בארה"ב עלו ב-3.4% לעומת שנה שעברה מכירות המסחר האלקטרוני צמחו ב-14.6% לעומת 2023.
המכירות הקמעונאיות בארה"ב, (לא כולל רכב), עלו ב-3.4% השנה בהשוואה לבלאק ב-2023, אם כי יש לקחת בחשבון עליות מחירים בארה"ב.
המכירות הקמעונאיות באינטרנט עלו ב-14.6%, בעוד המכירות בחנויות פיזיות עלו ב-0.7% בלבד, בהשוואה לבלאק פריידי בשנה שעברה. תכשיטים, אלקטרוניקה ואופנה/ביגוד נותרו מגזרי המתנות המובילים לחגים.
חברת ויזה (Visa) העולמית חשפה מספרי ענק בטיפול בעסקאות חשודות בהונאה בישראל. במהלך בלאק פריידי 2024, ברשת של Visa נעשו 24.6% יותר עסקאות מאשר באותו יום בשנת 2023 רובן בחנויות אלקטרוניקה ו-11% יותר מיום שישי רגיל, אם כי ההנחות השנה נמתחו על פני חודש שלם.
השנה בישראל, נרשמה ברשת של Visa עלייה של 24.6% בהיקפי העסקאות בבלאק פריידי ושל 58% במוצרי אלקטרוניקה, בהשוואה ל-2023. מדובר בעלייה של 11% לעומת יום שישי ממוצע. לאורך כל סוף השבוע של בלאק פריידי, ההוצאות עלו ב-31.3% בהשוואה לאלו של סוף השבוע של שנה שעברה.
יחד עם זאת, בזמן שהצרכנים חיפשו מציאות, הנוכלים חיפשו הזדמנות לרווח. בבלאק פריידי השנה, הרשת של Visa חסמה באופן יזום 980.6% יותר חשדות להונאה בישראל בהשוואה לבלאק פריידי 2023. במהלך כל סוף השבוע, החשדות להונאה שנחסמו על ידי הרשת עלו ב-509.2%, בהשוואה לסוף השבוע של בלאק פריידי אשתקד.
לדברי גרי לסקי, מנכ"ל Visa בישראל, "כבכל שנה, בלאק פריידי הוא אירוע משמעותי בלו"ז הקניות של הצרכנים בישראל. זו תזכורת טובה לכך שבכל פעם שאנשים מחפשים לצרוך במיטב כספם, ישנם גם רמאים המחפשים קורבנות פוטנציאליים".