פחות מיממה אחרי ששר האוצר הציג את עיקרי עקרונות התקציב המתגבש לתקציב המדינה לשנת 2025, מתרבים הארגונים והפוליטיקאים שמודיעים על התנגדות תקיפה לחלק מהצעדים, וארגוני הנכים אף מאיימים כבר לחזור להפגין ולחסום כבישים.
עיקר ההתנגדות נובעת מהכוונה להקפיא את הקצבאות, והעובדה ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא הסכים להגיד במסיבת העיתונאים שהתקיימה אתמול שיהיו מגזרים שיוחרגו מההקפאה כמו נכים, בעלי מוגבלויות בדרגות גבוהות, קצבאות הילדים, הזקנה ועוד.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי)
במפלגות החרדיות כבר הביעו התנגדות להקפאה שמשמעותה למעשה קיצוץ בקצבאות הילדים. כמו כן, הודיע יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, שהוא גם יו"ר סיעת דגל התורה, ח"כ משה גפני, כי כל עוד לא יוסדר עניין תקצוב החינוך החרדי הוא לא יצביע בעד פריצת תקציב המדינה לשנה הנוכחית שנועד כדי לאפשר את המשך מימון המפונים, החלטה שהממשלה אישרה בשבוע שעבר.
בנוסף, הודיעו בסיעות החרדיות כי אם לא יימצא פתרון מוסכם והוגן לעניין גיוס החרדים לצה"ל חברי הכנסת יצביעו נגד תקציב המדינה ובכך לא יאפשרו את אישורו, מהלך ממנו חושש ראש הממשלה, שכן פירושו הוא נפילת הממשלה אם התקציב לא יאושר סופית עד ל-31 במרץ הקרוב.
שר העבודה יואב בן צור, מש"ס, הודיע בעקבות דברי שר האוצר כי יתנגד בתקיפות לפגיעה בשכבות החלשות במסגרת תקציב המדינה הבא: "כשר הממונה על הביטוח לאומי, דעתי היא ברורה ונחרצת. הקפאת הקצבאות הוא מהלך שגוי ולא מוסרי ואני אתנגד לו בתוקף. יש פתרונות רבים להתמודד עם ההוצאות הכבדות של המלחמה". עוד הוסיף מאוחר יותר כי בכוונתו גם להתנגד להקפאת שכר המינימום, אם זו תיכלל בצעדים: "הנושא נתון לשיקול דעתי בלבד ובכוונתי לחתום על העלאת שכר המינימום ב-1/4/2025".
בהסתדרות כבר הודיעו שיתנגדו להקפאת השכר במגזר הציבורי, ומצפים שהממשלה תסגור משרדי ממשלה ותבטל כספים קואליציוניים כמבוא להידברות מהצד שלה על ויתורים כלשהם.
לביא נאור, דובר פדרציית ארגוני הנכים, איים היום בשיחה עם ynet כי "לאור החשש ששר האוצר מתכוון להקפיא את כלל קצבאות הנכות, תשובתנו תהיה יציאה מחודשת למחאה, שתגרום שוב לחסימות כבישים, רכבות ועוד שיבושים, שמשמעותם נזק כלכלי לאוצר המדינה, לאחר שנמנענו להשתמש בו בזמן חירום ומלחמה. נלחמנו שנים להעלות את קצבאות הנכות, שגם כיום אינן משקפות את המציאות שבה אנו חיים, ובלית ברירה נשתמש בהפגנות בכדי להפעיל לחץ על משרד האוצר והעומד בראשו לבטל את הפגיעה הקשה בנכים במסגרת תקציב המדינה לשנה הקרובה".
2 צפייה בגלריה
הפגנת הנכים נגד העלאת הקצבאות
הפגנת הנכים נגד העלאת הקצבאות
ארגוני הנכים מאיימים למחות שוב
(צילום: מוטי קמחי)
אלכס פרידמן, מייסד ויו"ר ארגון "נכה לא חצי בן אדם", שהוביל את המאבק להעלאת קצבאות הנכות הוסיף כי "שר האוצר איבד צלם אנוש. אחרי עשרות שנים שקצבאות הנכות הוקפאו והביאו את ציבור הנכים לפת לחם, חלקם עד אובדן חיים, הצלחנו במאבק עיקש לתקן את העוול הנוראי. השר למעשה הודיע על וידוא הריגה של מאות אלפי אנשים, החלשים ביותר בחברה. לא נאפשר לזה לקרות".
עידן מוטולה, עורך אתר החדשות "שווים", המיועד לאנשים עם מוגבלות, הוסיף כי "הכוונה שלא להחריג את קצבאות הנכות מקוממת פעמיים. פעם אחת כי מדובר בפגיעה קשה באוכלוסייה שמתמודדת עם הוצאות כלכליות חריגות וקבועות לאורך כל משך חייה, ופעם שנייה כי מאז ה-7 באוקטובר התווספו לקהילה זו, לצערנו, עשרות אלפי אנשים שנפגעו בגוף ובנפש. דווקא בהם החליט שר האוצר לפגוע? מגיע להם יותר".
גם בביטוח הלאומי מיהרו להגיב למסיבת העיתונאים ומסרו כי "הביטוח הלאומי מתנגד לפגיעה בקצבאות לנכים, קשישים, סיעודיים, מובטלים ואחרים. את הקיצוצים יש לעשות ממקורות אחרים ולא על גבם של החלשים בחברה".

"לחתוך בבשר החי ולא לפגוע באוכלוסיות החלשות"

מי שעוד התייחסה לעניין התקציב היא ד"ר גלי אינגבר, ראש המחלקה למימון ושוק ההון, הפקולטה למנהל עסקים במכללה למינהל, שבשיחה עם אולפן ynet סיפרה על התרשמותה מהודעתו של שר האוצר: "סמוטריץ' מנסה להלך בין הטיפות. הוא אומר ומצהיר שהוא לא רוצה ולא מתכוון להעלות מיסים, כשבפועל מה שהוא מציע זה כן העלאת מיסים, ודווקא על השכבות החלשות, אלה שהכי קשה להן והכי לא יהיו מסוגלות לספוג את זה".
צפו בראיון עם ד"ר גלי אינגבר
(צילום: מיקי שמידט)
עוד הסבירה כי ההקפאות ששר האוצר מדבר עליהן מהוות למעשה הכבדה של נטל המס לכל דבר ועניין: "במקום העלאת מיסים, סמוטריץ' קורא לזה 'הקפאה'. הוא מצא מילה שכביכול לא כוללת את המילה מס בפנים, אבל כל ההקפאות שהוא מדבר עליהן, אם זו הקפאה בכל הקצבאות של הביטוח הלאומי, אם זו הקפאה של קצבאות ילדים, אם זו הקפאה של שכר המינימום, אם זו הקפאה של השכר במגזר הציבורי או הקפאה של מדרגות המס - בעצם אומר שלא יהיו הצמדות לאינפלציה, והאוכלוסייה שמקבלת את רוב הקצבאות האלה היא אוכלוסייה חלשה".
אז מה אפשר לעשות כדי להתאים את התקציב למציאות החדשה ולגירעון שמעמיק? "כל בכירי משרד האוצר יודעים מה צריך לעשות, הכלכלנים הבכירים יודעים מה צריך לעשות, נגיד בנק ישראל דיבר על זה, זה לא חדש. מה שצריך לעשות זה לחתוך בבשר החי בצד ההוצאות, לקצץ משרדי ממשלה מיותרים, יש סדר גודל של עשרה כאלה שפשוט אפשר לסגור אותם, את כל הנושא של הכספים הקואליציוניים, להפסיק ולהעביר את הכסף הזה. זה קודם כל".
כלומר את אומרת שסמוטריץ' מעדיף במסגרת התקציב שהציג להמשיך ולתת כסף למשרדי ממשלה מיותרים וכספים קואליציוניים על חשבון פגיעה באוכלוסיות חלשות? "אמת. אפשר להטיל מיסים שיפגעו אולי יותר בשכבות החזקות, אפשר לבטל כל מיני פטורים שיש, כמו פטור ממע"מ באילת, פטור ממע"מ על ירקות ופירות, פטור ממס על שכר דירה עד 5,600 שקל, ופטור ממכס למי שמזמין ביבוא אישי עד 75 דולר. כל הפטורים האלה, אפשר לבטל אותם, וככה בעצם להגדיל הכנסות".
מה סמוטריץ' מסתיר מאיתנו בתוכנית התקציב?

להצעה של סמוטריץ' יש הרבה מתנגדים, גם בתוך הממשלה, וכמובן ההסתדרות. יש סיכוי שזה יעבור לדעתך? "זה נכון, האוכלוסייה החרדית, כבר שמענו אותה, מתחילה להביע התנגדות. סביר להניח שהיא תעמוד על הרגליים האחוריות, בטח בכל מה שקשור לכל הקצבאות ובטח קצבאות ילדים, שבמגזר החרדי יש הרבה משפחות מרובות ילדים שנהנות מהקצבאות האלה. ההסתדרות תעמוד על הרגליים האחוריות ותגיד לו שלפני שהוא בא להקפיא שכר מינימום ולהקפיא שכר במגזר הציבורי ולהקפיא מדרגות מס - שיקצץ כספים קואליציוניים, יסגור משרדי הממשלה. זה לא יעבור בשקט, זה יהיה מאוד-מאוד קשה. אבל אנחנו כל פעם מופתעים מחדש מהדברים שאנחנו שומעים ורואים שהממשלה הזאת מסוגלת לעשות ולהעביר, אז ימים יגידו".