במקביל לפרסום מסמכי פנדורה, שחושפים שמות של ישראלים בעלי הון שפועלים במקלטי מס ברחבי העולם, חשפה רשות המיסים העלמות מס בהיקף גדול תוך פעילות במדינה הזעירה גיברלטר, שאף היא מהווה מקלט מס, שהפופולריות שלו גדלה בשנים האחרונות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הפעם נחשפה פעילות נרחבת במטבעות וירטואליים, ענף חדש יחסית שרשות המיסים הגבירה מאוד בחודשים האחרונים את הפעילות בו, כדי לגלות עסקאות בהיקפים של מיליוני שקלים, החייבות במס שלא משולם עליהם.
2 צפייה בגלריה
דגל גיברלטר לצד דגלי האיחוד האירופי ובריטניה
דגל גיברלטר לצד דגלי האיחוד האירופי ובריטניה
דגל גיברלטר לצד דגלי האיחוד האירופי ובריטניה
(צילום: gettyimages)
מתן פילד (42), תושב יודפת, הובא הבוקר בפני בית משפט השלום בראשון לציון, בחשד לביצוע עסקאות רבות של המרת מטבעות וירטואליים בסכום של לפחות שני מיליון שקלים מבלי לדווח עליהם, ובחשד להפקת רווח מתאגיד זר מבלי לדווח על כך כחוק. זאת, במטרה להתחמק מתשלום מס.
כעולה מבקשת המעצר, במסגרת חקירה סמויה שנערכה ביחידת יהלום ברשות המיסים, בליווי מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, בעניין תושבי ישראל אשר מחזיקים וסוחרים במטבעות קריפטוגרפים, התקבל מידע בחשד להעלמות מס מפקיד שומה תל אביב 3 אודות תושב קיבוץ יודפת.
החשד הוא שפילד ביצע בשנים האחרונות עסקאות רבות של קניות ומכירות של נכסים וירטואליים בסכום של לפחות שני מיליון שקלים, מבלי שדיווח על רווחים אלה כחוק לרשות המיסים. העסקאות בוצעו לאורך תקופה ארוכה יחסית ובפרט החל משנת 2017, כאשר על פי החשד פילד סחר באמצעות בורסות בחו"ל, והשתמש בארנקים דיגיטליים כדי לטשטש את זהותו כבעל הכספים ואת מקורם.
במהלך החקירה הסמויה, שהפכה כעת לגלויה, התגלתה גם פעילות עסקית של החשוד במסגרת חברה זרה המאוגדת במדינת גיברלטר. על פי החשד החברה נשלטה ונוהלה על ידי מתן פילד מישראל והניבה לו הכנסות בהיקף של מיליוני אירו שלא דווחו לרשות המסים כמתחייב בחוק.
אתמול נפתחה חקירה גלויה כנגד החשוד וכנגד מעורבים נוספים, בהם מספר משרדי מייצגים. במהלך החקירה בוצע חיפוש ונתפסו חומרים רבים, ביניהם מאזן החברה לשנת 2018 בה מופיעה יתרת מניות על סך של מעל 16 מיליון אירו. פלד עוכב לחקירה והובא למשרדי יחידת יהלום.
מתן פילד הכחיש את כל העבירות שיוחסו לו וטען כי פעל בגלוי מול פקיד השומה של רשות המיסים. פילד שוחרר בערבות עצמית של רבע מיליון שקל והוצא נגדו צו יציאה מהארץ לחצי שנה.
רשות המיסים הגבירה השנה את פעילותה לחשיפת עברייני מס בתחום ההשקעות במטבעות וירטואליים. מי שמרבה לרכוש ולמכור מטבעות אלה תוך גריפת רווחים, חייב בתשלומי מס על רווחיו. הרשות אף פנתה לכמאה ישראלים שהתברר כי הם פועלים בהיקף נרחב בשוק המטבעות החדש יחסית וסוחרים בעיקר בביטקוין. הם נדרשו לדווח על כל אחזקותיהם במטבעות הללו ועל תנועות הקנייה והמכירה שביצעו בשנים האחרונות. רשות המיסים אף ביקשה דיווחים על עסקי הישראלים מגופים בינלאומיים העוסקים במטבעות הווירטואליים.
מי שברשותו מניות בחברה זרה חייב גם הוא בדיווח לרשות המיסים ועליו להגיש הצהרות הון תקופתיות בעניין זה.