במסעדת "קפטן בורגר" בחדרה קשה היה למצוא השבוע מקום פנוי. ילדים בחופש הגדול, הורים והרבה סבים וסבתות באו לסעוד במקום והכל נראה עליז ואופטימי. אבל אחרי השנה וחצי הקשה שבעלי העסקים חוו, העלייה בתחלואת הקורונה והדיבורים על הגבלות ואף על סגר נוסף, רביעי, מוטי אלקלעי, ממנהלי רשת ההמבורגרים, נשמע מודאג מאוד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"יש חשש גדול מאי-הוודאות, אנחנו לא מצליחים להבין מה יקרה בקרוב", אומר אלקלעי. "רק חזרנו לפעול, הלקוחות חזרו להביע אמון ברשת, ועכשיו כולנו שוב חוששים. אם יחזרו התו הירוק והתו הסגול לכל המסעדות ובתי הקפה, ועוד בחופש הגדול, מה יהיה על ילדים? נצטרך לחשב שוב מסלול מחדש איך אנחנו נערכים. רק בבקשה, שלא תיהרס לכולנו חוויית הישיבה במסעדות".
3 צפייה בגלריה
מוטי אלקלאי
מוטי אלקלאי
"נצטרך לחשב שוב מסלול מחדש". מוטי אלקלאי בסניף קפטן
(צילום: עלאד גרשגורן)
בעלי המסעדות אינם היחידים שמודאגים. גם בעלי חנויות, אולמות אירועים, מכוני כושר ומקומות נוספים שמקבלים קהל מביטים קדימה בדאגה. זאת למרות שראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ הבהירו כי יעשו הכל על מנת להימנע מסגר שיפגע קשות בעסקים, שכאמור רק החלו להתאושש מהמגפה הכלכלית. בכל מקרה, גם התו הסגול, שמגביל באופן כזה או אחר קבלת קהל, מדאיג גם הוא את בעלי העסקים.
"סגר נוסף על הענף הזה יהיה באמת גרזן על הראש שלנו", אומר ארז שדו, מבעלי אולם האירועים "פאר" בעפולה, "כבר היינו סגורים יותר משנה בתקופת הקורונה ונאלצתי להוציא לחל"ת כ-180 עובדים".
3 צפייה בגלריה
ארז שדו ואריה כהן
ארז שדו ואריה כהן
"כולם לחוצים מהשמועות". ארז שדו ואריה כהן
(צילום: שרון צור)
שדו מספר על הנזק העתידי שכבר נגרם לו בשל חוסר הוודאות: "כל הזוגות שאמורים להינשא בחודש ספטמבר לחוצים מהשמועות. כולם פונים ומבקשים לבטל לגמרי את האירועים או להקדים לאוגוסט או לדחות בשנה. אנשים חיים בתנאים של חוסר ודאות. כל יום יש שמועות חדשות על סגר או הגבלות חדשות. בעבר בתקופה הזו של השנה כבר הייתי סגור על 70% מההזמנות לחורף, והיום אין לי אפילו 30%. כל יום יש שמועה חדשה שאני נאלץ להתמודד איתה. אז אני רק דוחה, מבטל או מזיז אירועים".
גם נטע לוי, בעלת סטודיו לכושר בכפר סירקין, סמוך לפתח-תקווה, מודאגת מאוד מהעלייה בתחלואה ומהאפשרות של הגבלות נוספות. כזכור, גם הענף שלה ספג מכה קשה מתחילת השנה שעברה. בעלי מכוני כושר כבר יצאו למחאות נגד ההגבלות, והנושא עמד לא פעם במוקד של מחלוקות פוליטיות.
3 צפייה בגלריה
נטע לוי מדריכת כושר
נטע לוי מדריכת כושר
"יהיה קשה לפתוח מחדש ולהגיע לרווחיות"
(צילום: אלי דסה)
"חזרנו לעבוד מול התו ירוק, ורק עצם הדיבור על זה בחדשות כבר עושה את שלו ואנשים לא מוכנים להתחייב למנוי", לוי מספרת. "הרבה בנות רוצות לעבור להתאמן דרך האופציה הדיגיטלית שהקמתי, ולמעשה היא זו שמחזיקה אותי בימים האלה".
לוי מוסיפה: "תחום הכושר חטף קשות במהלך משבר הקורונה. החשש הכי גדול שלנו הוא סגר נוסף. הקורונה תפסה אותי בשיא של הסטודיו, ועד היום למעשה לא הצלחתי לחזור לכמות המתאמנים שהייתה לי לפני המגפה. אם אצטרך לסגור שוב, זו תהיה הפעם השישית למעשה, כי באמצע היה לנו גם את מבצע שומר החומות. מתחילות לעלות אצלי מחשבות עצובות מאוד. אם הסטודיו ייסגר, הפעם זה יהיה לתמיד. זה הבייבי שלי, יהיה קשה לפתוח מחדש ולהגיע לרווחיות".