הנהלת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) אישרה אמש (ד') בישיבתה 4 הסכמי גג חדשים עם 4 רשויות מקומיות בהיקף של 60 אלף יחידות דיור, מרביתן בדרום הארץ. על פי הערכת רמ"י, הסכמי הגג צפויים להניב שיווק שנתי של כ-10,000 יחידות דיור ביישובים אופקים, נתיבות, ירושלים ונס ציונה. יש לציין שבנס ציונה ההסכם טרם נחתם. במסגרת ההסכמים מתחייבת המדינה להעביר מיליארדי שקלים לרשויות לטובת פתרונות תשתית, כבישים, ניקוז, תחבורה, חשמל ומים, לצד פיתוח ושדרוג שצ"פים (שטחים ציבוריים פתוחים); ובתמורה מתחייבות הרשויות לקדם מתן היתרי בנייה להקמת אלפי יחידות דיור.
על פי ההסכמים, כמחצית מהדירות שיקודמו יוקמו בנתיבות: מדובר בשתי תוכניות בהיקף של 32,020 יחידות דיור, מהן מתוכנן שיווק של כ-3,000 יחידות דיור בשנה בשכונות נתיבות צפון ורמת נתיבות. הסכם הגג בעיר מהווה למעשה הרחבה להסכם הגג הקודם שנחתם ב-2017, במסגרתו שווקו מעל 13 אלף יחידות דיור. הרחבת ההסכם כוללת גם הקצאה של 938 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה, כאשר המדינה תעמיד תשתיות על בהיקף של מעל 1.5 מיליארד שקל ובהם תפעל להקמת שני כבישים עוקפים. היקף ההשקעה של המדינה בהסכם כ-1.68 מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
נתיבות
נתיבות
נתיבות
(צילום: הרצל יוסף)
באופקים מדובר ב-5 תוכניות להקמה של 17,727 יחידות דיור, מהן מתוכנן שיווק של כ-2,500 דירות בשנה, בשכונות אפיקי נחל ב', האקליפטוסים, ישורון והגבעה, צפון מ ערבית ודרום מערבית. מדובר בהרחבה של הסכם הגג הקודם שנחתם גם הוא ב-2017, במסגרתו שווקו קרוב ל-11 אלף יחידות דיור. עוד כולל ההסכם החדש הקצאה של 250 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה. גם כאן מתחייבת המדינה לתת פתרונות להקמת תשתיות על, בהן תחבורה, חשמל, מים ומוסדות ציבור. כמו כן, הן בנתיבות והן באופקים מתחייבת רמ"י לפעול להקמת מרכזים לרפואה דחופה בשיתוף עם משרדי הבריאות והאוצר. היקף ההשקעה של המדינה כ-578 מיליון שקל.
בירושלים נחתם הסכם גג לקידום 14 תוכניות בנייה למגורים הכוללות יחד 5,295 יחידות דיור חדשות, מהן 2,553 דירות המיועדות לשיווק עוד השנה. מדובר בשכונות ארנונה, אמת המים הדרומית, הר הצופים, לוחמי הגטאות, צומת הגבעה הצרפתית, גבעת רם, מתחם התחנה-המושבה הגרמנית, מתחם הארזים, אלכסנדריון , גוננים, גבעה צרפתית, מעונות ברונפמן, רחוב המרגלית ופייר קנינג. היקף ההשקעה של המדינה כ-297 מיליון שקל.
בנס ציונה יקודמו 7 תוכניות בנייה הכוללות הקמה של 5,767 יחידות דיור, מהן 1,037 דירות כבר פורסמו לשיווק, לצד 596 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה. מדובר בשכונות כפר אהרן, צפון מזרח, בן עזר, נווה רבקה, מבואה צפונה, מע"ר חדש וענ"מ האירוס. ברמ"י מתחייבים לספק פתרון לבעיות הניקוז בעיר, שכן נס ציונה ממוקמת על אגן ניקוז ומגיעה אליה נגר שמקורו גם בבאר יעקב. כמו כן, ישנן הבנות לגבי המשך הפיתוח בבאר יעקב השכנה והשתתפותה לטובת הפיתוח בנס ציונה.
הסכם הגג בנס ציונה צפוי לקבל אישור סופי בקרוב בות"פ (הועדה המשותפת לרמ"י, משרד הבינוי והשיכון ואגף התקציבים והחשב הכללי במשרד האוצר). היקף ההשקעה הצפוי של המדינה בהסכם כ-373 מיליון שקל. בעיריית נס ציונה הדגישו כי "רמ"י נמצאת בשיח מול עיריית נס ציונה, אך לא נחתם הסכם. אם וכאשר יושגו הסכמות הן יובאו לידיעת הציבור ויאושרו כדין".
מנכ"ל רמ"י, ינקי קוינט, מסר: "אחת המטרות ששמנו לעצמנו גם בזמן המלחמה היא להמשיך ולייצר את התשתית והתנאים המתאימים ליישוב הארץ. נושא הדיור לא יורד לרגע מסדר היום הלאומי, וגם כשמעייני כולנו נתונים לחזיתות השונות, אנחנו ממשיכים במקביל להיערך באופן מקיף ושיטתי למתן מענה מלא לצרכים של הציבור מחד ושל המדינה מאידך. אני מודה לרשויות המקומיות ולכלל הגורמים המעורבים על העבודה האינטנסיבית כתף אל כתף, מתוך הבנה שלכולנו יעד אחד - לייצר לאורך שנים ובאופן רציף פתרונות דיור זמינים בכל רחבי הארץ".