43% מהמנהלים בענפי התעשייה ו-27% מהמנהלים בענפי המסחר הקמעונאי מדווחים כי לעליות הריבית של השפעה משמעותית על העלייה במחירי המוצרים של העסק. כך עולה מסקר מגמות בעסקים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), בעקבות העלאות הריבית הגבוהות של בנק ישראל בתשעת החודשים האחרונים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לפי הלמ"ס, 27% מהעסקים בישראל תלויים במידה משמעותית באשראי בנקאי או חוץ בנקאי וכ-35% ממנהלי העסקים מגדירים את הפגיעה בפעילות העסקית שלהם בשל כך כמשמעותית. בענפי התעשייה, המלונאות והשירותים העסקיים, שיעור העסקים שפעילותם תלויה במידה רבה באשראי בנקאי וחוץ בנקאי גבוהה יותר מאשר בענפים אחרים.
1 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל בירושלים
(צילום: AFP)
מהסקר עוד עולה, כי בניגוד לענפי התעשייה והמסחר הקמעונאי, רק 9% מהעסקים הגדולים בענף הבינוי מדווחים כי עליות הריבית השפיעו משמעותית על העלייה במחירים לצרכן.
כמו כן, כ-43% מהמנהלים בענפי התעשייה דיווחו שלעליית הריבית יש השפעה משמעותית על תוכניות התרחבות ועל מחירי המוצרים של העסקים וכ-25% מכלל המנהלים בתעשייה דיווחו על השפעה משמעותית על מקורות המימון.
22% מהעסקים דיווחו שישנו משמעותית את מקורות המימון ואת מגלולי המימון של החברה בעקבות העלאת הריבית. ענף המלונאות ועסקים שבהם מועסקים יותר מ-100 עובדים בענף המסחר הקמעונאי, אשר דיווחו כי הם תלויים במידה משמעותית באשראי, הם גם אלה שאחוז גבוה מהעסקים בהם צופים שינוי משמעותי במסלולי המימון ובמקורות המימון.
בהתאם, עליית הריבית השפיעה גם על גיוסי משקיעים, אשר פוגע במיוחד בענפי המידע והתקשורת (שירותי הייטק - 41% דיווחו כי היבט זה נפגע משמעותית בשל עליות הריבית. יחד עם זאת, ברקע גל הגיוסים הגדול שנרשם ב-2021, רק 15% מהעסקים מדווחים כי פעילותם הכלכלית תלויה כעת באופן משמעותי באשראי בנקאי וחוץ בנקאי.
28% מכלל העסקים רואים בהעלאת הריבית גורם המגביל את צמיחת החברה ומשפיע באופן שלילי על תוכניות התרחבות עתידיות. זה בא לביטוי בעיקר ב-43% בתעשייה, ב-38% במסחר הקמעונאי וב-60% במלונאות.