בדרך למחסור בביצים לקראת פסח?
(צילום: שחר גולדשטיין)
ברוב ימות השנה ישראל מספקת לעצמה את מלוא תצרוכת הביצים ואף מעבר לכך, למעט פסח וחגי תשרי אז הביקוש עולה מאוד ומשרד החקלאות מאשר יבוא של ביצים. השנה אישר לקראת פסח יבוא של 140 מיליון ביצים, והמשווקים הזמינו ביצים משני יעדי יבוא: ספרד - שם התפרצה שפעת העופות, ואוקראינה - משם יגיע רוב הייבוא. רק שאוקראינה נמצאת כרגע בלב משבר ביטחוני בינלאומי עמוק, שאם יסלים יביא לפגיעה מיידית בייצוא.
משרד החקלאות ביקש לאחרונה לפתוח את הייבוא בכל ימות השנה במסגרת רפורמה בחקלאות, ואם ישראל הייתה סומכת על יבוא מאוקראינה כמקור עיקרי לאספקת ביצים - היה נוצר מחסור בביצים בישראל לא רק בפסח.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
קרטון ביצים
קרטון ביצים
קרטון ביצים
(צילום: אלעד גרשגורן)
"הביקוש בפסח עולה בחדות. התרנגולות לא יכולות לייצר יותר במיוחד לפסח ואין טעם לייצר כמויות כאלה כל השנה", הסביר לנו משווק ביצים. "אין מקור אחר כרגע לייבוא. טורקיה לא מאושרת על ידי השירותים הווטרינריים, ואיטליה עם שפעת עופות. בנוסף, החוזים כבר נסגרו".
מוטי אלקבץ, מזכיר ארגון מגדלי עופות, מסביר: "כרגע ניתן לייבא ביצים מאוקראינה וספרד בלבד. אין עוד מדינות שמאושר לייבא מהן, ולכן משבר רוסיה-אוקראינה עלול להביא למשבר ביצים בישראל בשל העלייה בצריכה בחג הפסח. "בנוסף, אירועי שפעת העופות והתפרצות סלמונלה במוקדים רבים באירופה, עלולים לפגוע גם ביבוא הביצים מספרד".
עוד אומר אלקבץ: "ביצים ישראליות מסופקות תוך 72 שעות מרגע ההטלה לעומת ביצים מיובאות שמסופקות אחרי 20 ימים, ואין לנו יותר מדי מידע על הגידול שלהם. רפורמת פתיחת השוק לייבוא, שתוכננה על ידי ליברמן ופורר, לא הייתה מביאה להורדת מחיר הביצים, ובימים אלה אנחנו מבינים שהייתה גורמת לעלייה במחיר".
2 צפייה בגלריה
אימון בסיסי בנשק לאזרחים ב קייב אוקראינה בצל חשש מפלישה של רוסיה
אימון בסיסי בנשק לאזרחים ב קייב אוקראינה בצל חשש מפלישה של רוסיה
המצב באוקראינה מדאיג
(צילום: AP)
יואב כהן, יו"ר אגודה חקלאית במושב נטועה ומראשי מטה מאבק מגדלי הביצים: "אני לא רוצה בכלל לדמיין מה היה קורה אילו הרפורמה של ליברמן ופורר כבר הייתה יוצאת לדרך והשוק הישראלי היה נשען על יבוא ביצים בלבד. הרי ברור שהרפורמה שלהם תחסל את הלולים בישראל תוך זמן לא רב כי לא יהיה כלכלי לגדל כאן ביצים. ואחרי שיחסלו את הלולים, קשה לי להאמין שהענף יתרומם בחזרה. הסיסמאות שליברמן ופורר מפריחים לחלל האוויר הן סיסמאות ריקות שנועדו להסתיר את הכישלון שלהם בהתמודדות עם יוקר המחיה בישראל. כבר היום המחיר שנדרש לשלם כדי לייבא ביצים מאוקראינה דומה מאוד למחיר בישראל, ועם עלויות השחרור מהנמל אף מגיע למחיר גבוה יותר. איטליה ופורטוגל פסולות ליבוא בשל שפעת העופות, וכל בר דעת יודע בדיוק מה קורה למחירים כאשר ההיצע מוגבל והביקוש נותר גבוה. שיתעסקו באמת ביוקר המחיה בישראל ולא במוצר שמחירו נמוך ממחיר סוכריה על מקל".
כרגע יש בישראל עודף של ביצים. מחיר ביצה בגודל M אכן נמוך ממחיר סוכריה על מקל, ולא גבוה מאוד ביחס למחירי אירופה (86 אגורות). בשנה החולפת מכסת ייצור הביצים הוגדלה על ידי שר החקלאות עודד פורר מכ-2.3 מיליארד לכ-3 מיליארד בשנה, כשבענף טוענים שמדובר בכמויות שגדולות על הצרכן הישראלי שצורך כ-250 ביצים בשנה, ומטרתן לגרום למשווקים לייבא יותר ולהפוך את הענף לענף של יבוא.
ממשרד החקלאות נמסר: "משרד החקלאות עוקב באופן קבוע אחר כלל השוק של תוצרת טרייה, לרבות ביצים. המשרד הגדיל באופן משמעותי את מכסות הייצור לביצים לשנת 2022 על מנת לאפשר למגדלים לייצר יותר ביצים מקומיות לפסח, לחגים נוספים ובכלל. בנוסף, לצד הייצור המקומי, המשרד מאפשר לתגבר את ההיצע בשוק המקומי באמצעות יבוא לפסח ובכלל. ישנן חלופות מלבד אוקראינה, לייבוא ביצים לישראל. המשרד נערך ופתח מכסות יבוא ללא מכס בהיקף של 140 מיליון ביצים בשלב ראשון. המכסות יוגדלו ככל שייווצר הצורך".