נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים, ד"ר רון תומר, פנה בסוף השבוע לשר העבודה, יואב בן-צור, וליו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ ישראל אייכלר, בדרישה למנוע לאלתר תיקון חקיקה לפיו תוגדל גביית דמי הביטוח הלאומי לביטוח נפגעי עבודה מהמעסיקים, שמאז 2019 עומד על תוספת של 0.1% משכרו של כל עובד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
על-פי התיקון, הוראת שעה משנת 2018 תהפוך להוראת קבע, ודמי הביטוח המשולמים ימשיכו לעמוד על 0.1% מ-2024 ועד 2027, ואז יוגדלו ל-0.15% ב-2028, והחל משנת 2032 ישולמו 0.2%, כפול מאשר השנה.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה תאונות בנייה
אילוסטרציה תאונות בנייה
פועלי בניין. הענף שבו מתרחשות מירב תאונות העבודה הקטלניות
(צילום: Shutterstock)
"על-פי נתוני היחידה למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים, העלות המצטברת לשנים 2024-2033 לכלל המעסיקים במשק עומדת על 12.3 מיליארדי שקל, אם יקודם תיקון החקיקה הזה", כתב ד"ר תומר, והוסיף כי "אין כל בסיס והיגיון לרתום את העגלה לפני הסוסים ולקבוע כבר עתה שציבור המעסיקים ישלם פי שניים".
ד"ר תומר ציין בפנייתו הדחופה לשר, ערב אישור חוק ההסדרים בכנסת, כי התיקון המבוקש, שנדון במסגרת תקציב המדינה, יטיל נטל כבד על ציבור המעסיקים, ללא כל הצדקה, וקובע עלייה עתידית בהפקדות לביטוח לאומי בלי שנלקחו בחשבון שיקולים מהותיים. "לא בוצע ולא הוצג כל ניתוח המצביע על הצורך בהעלאת התשלום והשפעת התשלום כעת על שוק העבודה ותאונות העבודה".
ד"ר תומר דורש משר הרווחה ומיו"ר ועדת העבודה והרווחה שלא לקדם את החוק וככל שיוחלט לקדמו, למנות צוות מקצועי, שבין חבריו יהיו נציגי התאחדות התעשיינים והמעסיקים, אשר יבחן את שלל הסוגיות הנוגעות בדבר ויגיש את המלצותיו לממשלה.
"מדובר בחוק שיש בו ליקויים רבים", טען תומר, כאשר למשל גם מעסיקים בהייטק מחוייבים לשלם לקרן תאונות העבודה של הביטוח הלאומי בעוד שבהייטק למשך לא מתרחשות תאונות עבודה כמעט כלל, ולעומת זאת בענף הבנייה שבו מתרחשות מירב התאונות ישלמו את אותו השיעור.