בדומה למתרחש בחודשים האחרונים בארץ, מחירי הדלק מזנקים לשיאים חדשים גם בארה"ב ובבריטניה. המחיר לגלון (כ-3.785 ליטרים) דלק בארה"ב הגיע השבוע ל-4.87 דולרים - עלייה של כ-25 סנט בשבוע בלבד, כך לפי סקר של ארגון המכוניות האמריקני (AAA). המחיר לחבית נפט גולמי מסוג ברנט עומד כיום על כ-120.18 דולר - עלייה של כ-17% בחודש האחרון בלבד ושל כ-65% בחצי השנה האחרונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בחודש מרץ האחרון, עם תחילת המלחמה באוקראינה, זינקו מחירי הדלק בארה"ב לשיא חדש של 4.11 דולרים לגלון לראשונה מאז 2008, אולם כעת מדובר כאמור בעלייה משמעותית הרבה יותר והם צפויים להגיע לרף החמישה דולרים לגלון בשבועיים הקרובים.
3 צפייה בגלריה
ממלאים דלק ב גולף בריז פלורידה לקראת הגעה של סופה הוריקן מייקל ארה"ב
ממלאים דלק ב גולף בריז פלורידה לקראת הגעה של סופה הוריקן מייקל ארה"ב
תחנת דלק בארה"ב
(צילום: רויטרס)
למעשה, לפי רשת CNN האמריקנית, כבר כיום יותר מ-20% מתחנות הדלק בארה"ב גובות למעלה מחמישה דולרים לגלון ליטר, בעוד קצת יותר מחצי מהתחנות גובות עבורו 4.75 דולרים. בעשר מדינות בארה"ב ובבירה וושינגטון די.סי. מחיר הדלק הממוצע עומד כיום על חמישה דולר או יותר.
במקביל, גם מחיר הדלק הממוצע בבריטניה הגיע השבוע לשיא חדש של 1.779 פאונד לליטר, שהם כ-2.22 דולרים או כ-7.41 שקלים. כך, לפי רשת סקיי ניוז, המחיר הממוצע למלא טנק רכב בעל 55 ליטרים בבריטניה עומד כיום על כ-98 פאונד, או כ-122 דולר.
בינתיים בארץ, מחיר הדלק שוב זינק בשבוע שעבר ב-66 אגורות לליטר ועומד כעת על 7.72 שקלים לליטר אוקטן 95. בעקבות זאת, שר האוצר, אביגדור ליברמן, הודיע כי יאריך את הפחתת המס על הדלק שאושרה עד סוף יולי בעוד שניים או שלושה חודשים, אולם לא התייחס לאפשרות של הפחתה נוספת מעבר לחצי שקל.

לא רק רוסיה: מה הסיבות לזינוק?

אחת הסיבות העיקריות למחירי הדלק הגבוהים במיוחד היא כמובן המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. רוסיה, עליה הוטלו כזכור סנקציות מערביות קשות מאז הפלישה, היא אחת מיצואניות הנפט הגדולות ביותר בעולם. בעוד רק חלק קטן מזה מגיע לארה"ב (בשנת 2021, 60% מהנפט הרוסי הגיע לאירופה ו-20% ממנו לסין), מדובר בסחורה בינלאומית שמחירה הושפע מאוד מהמחסור בנפט הרוסי.
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראיון לתקשורת הרוסית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראיון לתקשורת הרוסית
לא הסיבה היחידה לעלייה, אך אחת מהעיקריות. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין
(צילום: AP)
למעשה, הדאגה מהמחסור הובילה תחילה את מדינות המערב להחריג את הנפט ואת הגז הטבעי הרוסי מהסנקציות הכלכליות, אולם לאור המשך הפלישה והמאמצים במערב להמשיך להטיל לחץ כלכלי מתמשך על רוסיה, גם הם הוכללו בסופו של דבר בסנקציות.
בחודש מרץ האחרון הכריזה ארה"ב על איסור רשמי על יבוא מוצרי אנרגיה רוסיים ובשבוע שעבר האיחוד האירופי אסר על יבוא נפט רוסי באמצעות ספינות, שהם למעשה כשני-שליש מכלל הנפט הרוסי שמגיע למדינות אירופה.
אולם, לא רק המלחמה בין רוסיה לאוקראינה מובילה לעליות חדות במחירי הדלק בעולם. גורם נוסף שתרם למגמה הוא סין אשר מורידה לאט-לאט את סגרי הקורונה שהטילה בשל התפרצויות מחודשות בחודשים האחרונים. סיום הסגרים מחזיר את הסינים לשגרה ולמעשה מעלה את הדרישה העולמית לנפט - מה שמשפיע גם על המחיר.
במקביל, חברות האנרגיה ברחבי העולם צמצמו משמעותית את הייצור שלהם עם פרוץ משבר הקורונה, וכעת הן מתקשות לחזור לרמות הייצור שקדמו למגפה. זאת, בין היתר בשל חשש מחקיקה סביבתית שתגביל את פעילותן ובשל קשיים בשרשראות האספקה ובמציאת עובדים, אשר נרשמים בלי קשר למשבר הדלק בסקטורים רבים ברחבי העולם בתקופה האחרונה.
3 צפייה בגלריה
רכבים בתור לדלק לקראת סופת הוריקן ליין בהוואי
רכבים בתור לדלק לקראת סופת הוריקן ליין בהוואי
רכבים בתור לדלק לקראת סופת הוריקן ליין בהוואי
(צילום: AP)
ואם כל זה לא מספיק, הדרישה לדלק בארה"ב מרקיעה שחקים. עובדים רבים חזרו לעבוד מהמשרדים ובשל כך לצרוך יותר דלק, עונת הקיץ החלה ואיתה חופשים וטיולים ובמקביל - עונת סופות ההוריקן החלה בארה"ב ואיתה חשש מקשיי אספקה באיזור חוף המפרץ של ארה"ב.

המצב לא צפוי להשתפר בקרוב

ומה הלאה? לפי טום קלוזה, האחראי על מחלקת ניתוח נתוני האנרגיה בסוכנות שירותי המידע למחירי נפט (OPIS), "המחיר לגלון דלק בארה"ב עלול להגיע לחמישה דולרים מתישהו בשבועיים הקרובים". יתרה מכך, טען קלוזה כי בחודשים הקרובים "אנחנו ללא ספק יכולים לראות את הממוצע הארצי מתקרב לכיוון השישה דולרים".
גם בבריטניה, לא נראה כי המצב צפוי להשתפר בקרוב. "כל עוד מחיר הנפט נמצא על למעלה מ-120 דולר לחבית והפאונד עומד על 1.25 דולרים, הרע ביותר עוד לפנינו", טען סימון וויליאמס, בכיר בחברת שירותי הרכב הבריטית RAC. "למרבה הצער, כבר השבוע אנו צפויים לראות את המחיר הממוצע לליטר דלק חוצה את רף ה-1.80 פאונד ואת המחיר לליטר דיזל מתקרב לכיוון 1.90 פאונד לליטר".