דגימות חיוביות לכולרה ממי נחל הירמוך הובילו להפסקת יבוא ירקות מירדן: שירות המזון במשרד הבריאות ביקש עצירת משלוחים ירקות ופירות טריים מירדן, אך מלפפונים, פלפלים, קישואים ועגבניות מהמדינה עדיין נמכרים בחלק מרשתות השיווק. לא נמצאה הוכחה שהמשלוחים מירדן אכן נגועים, אך יש חשש כזה לנוכח הזיהום בירמוך ולכן היבואנים התבקשו לעצור יבוא. לא ניתנה הנחיה לאסוף את הסחורה מנקודות המכירה.
לפי שירות המזון הארצי במשרד הבריאות, התגלו "דיווחים ממעבדה מוסמכת" על תוצאות חיוביות לכולרה מהזן הטוקסיגני ויבריו כולרה שנדגם ממי הירמוך בכניסה למאגר ירמוכים. ממצאי הבדיקות מלמדים כי "באזור הניקוז של הירמוך ושלוחותיו במעלה הזרם קיים סיכוי גבוה לתחלואה בכולרה ועל כן ישנו חשש כי פירות וירקות מירדן יהיו מזוהמים". עקב כך הורה השירות על עצירת המשלוחים, "לצורך קבלת מידע מהגורמים המוסמכים בירדן בדבר מקור המים המשמשים לגידולים האמורים וקבלת החלטה לאחר המידע שהתקבל, לפיו יש דיווחים על מקרי הדבקות בכולרה הקשורים לצריכה של פירות וירקות מזוהמים".
1 צפייה בגלריה
עגבניות ומלפפונים בסופרמרקט
עגבניות ומלפפונים בסופרמרקט
עגבניות ומלפפונים בסופרמרקט. ארכיון
(צילום: אוראל כהן)

מדוע לא הוכרז על ריקול? בשירות המזון חושבים שהסיכון שירקות מזוהמים הגיעו לצרכנים עדיין נמוך. בבדיקות שנעשו במשרד הבריאות לירקות עצמם לא נמצאו ממצאי זיהום, לכן לא הוצאה הודעת ריקול, או אזהרה לציבור שלא לאכול פירות וירקות מירדן לשם זהירות מונעת.
הייבוא נעצר עד ממצאים חוזרים של בדיקות מעבדה שמוכיחים שהמים של הירמוך עברו טיפול נגד כולרה או לחילופין ששירות המזון יקבל מידע שהאזורים שמהם הגיעה התוצרת מירדן לא מושקים מהמים של הירמוך ולכן אין בהם סיכון. מהמדינה מייבאים בתקופה הזאת בעיקר עגבניות ומלפפונים אבל גם פלפלים עגבניות וקישואים. בהמשך השנה מייבאים זיתים ותמרים.

"יש מספיק עגבניות לתעשייה בארץ שאפשר למכור"

מגדל ירקות אמר ל-ynet: "המגדלים החליטו שהם לא מגדלים בתקופה הזאת עגבניות. הסיבה היא הייבוא מירדן. בעגבנייה, כשיש לילות עם טמפרטורה מעל 28 מעלות, היא לא יודעת לחנוט (להוציא פרי, מ.ק). לכן תמיד היה פחות יבול בתקופה הזאת. היה מחסור - לכן הגדילו את הייבוא מירדן. ברגע שהגדילו את הייבוא – הרבה מגדלים ישראלים הפסיקו גידול.
"ההסכם עם ירדן הוא שניתן לייבא משם 50 אלף טונות ירקות ללא מכס. לרוב לא ממשים אותו. מביאים כמה אלפי טונות בשנה, לא כמות גדולה, אבל בתקופת הקיץ, מייבאים לארץ 6,000-7,000 טונות בחודש ללא מכס ולמגדלים לא משתלם לגדל. המדינה פרסמה נוהל תמיכה עבור מי שמוכן לגדל עגבניות בתקופה הזאת, אבל לא רבים נענו לכך".
בענף אמרו ל-ynet: "אם ייווצר מחסור, יש כרגע סדר גודל של 70-50 אלף טונות עגבניות בשטחים הפתוחים – לתעשייה. הרי אם היה מחסור כזה לא נורמלי - שווה היה למכור אותן. הבעיה איתן הוא שהן לא נראות טוב חיצונית והישראלים לא מתפשרים ומעדיפים עגבניות פרימיום".

"בגלל מזג האוויר המחירים עולים – אבל אנחנו לא צריכים להישען על יבוא"

מגדל מלפפונים אמר ל-ynet: "כבר כחודש ימים שמחירי העגבניות והמלפפונים עלו ב-60%-70%. במזג האוויר הנוכחי עם גלי החום האלה זה מאוד פוגע בחנטות של העגבניות, הצמח פשוט לא חונט. הפסקתי לגדל עגבניות בעונות האלה. מלפפונים אנחנו מגדלים אבל גם שם יש תמותה גדולה של המלפפונים הצעירים. בירדן יש מזג אוויר דומה אבל יבוא משם מגדיל את ההיצע. למרות זאת בהיבט הלאומי: צריך לבסס את החקלאות שלנו שתהיה חזקה ויש מספיק חקלאים מצוינים שיודעים לעשות לעצמנו את העבודה ושאנחנו נספק לעצמנו את הצרכים שלנו. בשוליים יהיה פה ושם יבוא אבל לא על זה אנחנו צריכים להישען".
ואכן, המחיר הסיטוני של עגבנייה למשל, עלה ל-8-6 שקלים לק"ג, במקום 5-4 שקלים. ברשתות הן נמכרות ב-15.90-5.90 שקלים לק"ג אם כי יש מבצעים מדי שבוע כמו למשל ברשת ויקטורי שמוכרת ק"ג ב-90 אג', בירושלים מוכרים עגבניות ב-80 אג' לק"ג ברמי לוי עד 2.90 שקלים לק"ג ביוחנננוף. מלפפונים נמכרים ב-14.90-4.90 שקלים לק"ג ובמבצעים כרגע ב-2.90-1.70 שקלים.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "במסגרת דיגום שגרתי שביצע משרד הבריאות בשפך הירמוך, התקבלו תוצאות חיוביות לחיידק הכולרה. בשל זהירות מונעת, עצר משרד הבריאות בשלב זה ייבוא של משלוחי פירות וירקות מירדן, על מנת לבדוק את התוצרת וכן לבדוק מול הרשויות בירדן את מקור המים שמשמש להשקיית הגידולים האמורים.
"חשוב לציין כי במדינת ישראל לא קיימת הימצאות של חיידק הכולרה, זאת בשל פעולות שמבצע המשרד, לרבות בדיקות קבועות של מי הירמוך המגיעים לישראל. משרד הבריאות נמצא בקשר עם הגורמים הרלוונטיים בירדן. ככל שיתקבל מידע נוסף, יבחן המשרד את הנושא ויפעל בהתאם".