סכסוך העבודה ברכבת ישראל על רקע חישמול הרכבות: הנהלת רכבת ישראל הסכימה בדיונים עם ועד עובדי החברה להעניק ביטחון תעסוקתי עד לשנת 2039 לכל עובד שמשרתו תיפגע מהמעבר לרכבות חשמליות. כך עולה ממכתב ששלח ביום חמישי מנכ"ל הרכבת, מיכה מייקסנר, בעקבות הכרזת הוועד בראשות גילה אדרעי על החרפה בשיבושים וסגירת רכבות המטען החל מהיום (א') בצהריים, הפסקת עבודת אנשי הלוגיסטיקה ברכבת ועוד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הרכבת מעסיקה כיום 6,500 עובדים, מהם 4,000 מאוגדים, וצפויה לגדול בכ-1,000 עובדים נוספים בשנים הבאות עם הוספת מסילות, תחנות וקווים חדשים. מהמכתב עולה, כי עובדים שיפגעו מהחישמול יקבלו הכשרה לתפקידים חדשים ושכר מובטח.
1 צפייה בגלריה
תחנת רכבת נתניה
תחנת רכבת נתניה
תחנת רכבת נתניה
(צילום: עידו ארז)
בנוסף, הסכימה ההנהלה לבטל את סגירת מרכז ההפעלה של הרכבת בחיפה (משוא"ה), מהלך שהיה אמור לחייב עובדים ותיקים לעבור עם משפחותיהם אל קרבת המרכז החדש בלוד. במקום זאת ימשיך המרכז בחיפה לפעול כמרכז בקרה שני.
ההנהלה החליטה גם לשנות את מדיניות אחזקת הציוד, כאשר רכבות חדשות שיירכשו יתוחזקו בידי עובדי הרכבת, שיעברו הדרכה מתאימה, ולא בידי עובדי ספקי הציוד במיקור חוץ. ההנהלה הסכימה גם להגדיל את תקציב המוניות לעובדים, אך לדברי מייקסנר חזר בו הוועד מהסיכומים שהושגו בנושא והציב דרישות חדשות.
אדרעי הודיעה היום להנהלה באמצעות ההסתדרות כי החרפת השיבושים נעשית "לאור הזלזול המתמשך מצדכם במו"מ, המשך הפגיעה הקשה בכ-1,500 עובדים הנפגעים מידי חודש עקב החישמול, התחמקותכם מקביעת פגישות בפורום שנקבע מראש, המחלוקת בעניין גובה הסל הכלכלי, תכולת הסל הכלכלי ועוד".
"הגענו לארבעה ניירות הבנה חתומים ובהם עשרות נושאים מוסכמים שמכילים גמישות ופשרות מצד ההנהלה, וזאת בחתירה להגיע להסכם ולהחזיר שפיות לחברה", אמר מנגד מייקסנר במכתבו לעובדים. "מכיוון שההסכמות שבניירות ההבנה הללו נותנים מענה למרבית נושאי המשא ומתן, גם היום בעזרת רצון אמיתי מצד ועד העובדים אפשר להגיע לסיכום המשא ומתן ולחתום על הסכם בזמן קצר ביותר. הצטערתי שעבור ועד העובדים מדובר ב'מתן ומתן' ללא רצון אמיתי להגיע להסכמות. נדהמתי לגלות את דרישת הוועד לגבי סקטורים מסוימים, בעוד אנו בהנהלה מנסים ליצור שוויוניות והוגנות בין כלל עובדי החברה לדורותיה".
לדבריו, "השביתות ובמיוחד ההחרפה עליה הודיעו כעת, ללא סיבה אמיתית ומידתית פוגעות בהמשך פיתוח הרכבת, אך חמור מכך הן פוגעות בכם, בתדמיתכם כעובדי רכבת ישראל. תחושת השליחות והמקצועיות הרבה בה אתם עושים את עבודתכם נעלמות כלא היו מעיני הציבור בגלל פעולותיו של ועד העובדים".
השבתת רכבות המטען, המסיעות בעיקר פוספטים לנמל אשדוד ומכולות לנמל חיפה, תגביר את העומס בכבישים, ועלולה להגדיל את הסכנה לתאונות קטלניות, לאור שיעור המעורבות הגבוה של רכב כבד בתאונות כאלה עם רכב פרטי.
מוועד עובדי הרכבת נמסר בתגובה: "חבל שעם איגרת המנכ"ל אי אפשר ללכת למכולת. כל כך הרבה מילים יפות. הלוואי שהן היו שוות משהו באמת. אין מעשים להתגאות בהם, אז כותבים איגרת שכל קשר בינה לבין המציאות הוא מקרי בהחלט. זו לא איגרת. זו אגדה.
"הדרישה שלנו, מה שמכנה המנכ"ל 'מתקפות', לחתום על הסכם קיבוצי ולשמור על העובדים, לא נועדו כדי 'לייצר אווירת דיכאון כללית'. אלא על מנת להבהיר שהגיעו מים עד נפש. נוח למנכ"ל להתייחס לעובדים כעבדים ולעשות הכל כדי להנציח פגיעה בזכויות של העובדים ובשכר שלהם.
"צעדים ארגוניים ושביתות הן המוצא האחרון - לצערנו הגענו לשלב שבו אין לנו ברירה אלא להחריף את הצעדים. אלה הכלים שיש לנו ונשתמש בהם ככל שהמנכ"ל ימשיך בהתנהלות הזו ועד שתהיה התקדמות במו"מ".