סבן אילבן בישראל נמכרה, אחרי ביצועים בינוניים וחשש לכאורה ממחאות פרו פלסטיניות: חברת סבן אקספרס הישראלית קנתה מאלקטרה מוצרי צריכה את סניפי סבן אילבן על תכולתם ותשלם לה 3.36 מיליון שקל. אלקטרה דיווחה על הפסד תפעולי מהפעילות של 37.8 מיליון שקל.
אלקטרה חיפשה כבר זמן מה זכייו לפעילות סבן אילבן. סבן אקספרס רצתה להיות זכיינית, אך בסופו של דבר שוכנעה לקנות את הרשת, בעסקה שעוד טעונה בדיקת הגבלים עסקיים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
חנות סבן אילבן בדיזינגוף סנטר
חנות סבן אילבן בדיזינגוף סנטר
חנות סבן אילבן בדיזינגוף סנטר
(צילום: שאולי לנדנר )
אלקטרה דיווחה בדוחותיה לרבעון הראשון של השנה שאלקטרה חנויות נוחות (חברה נכדה של אלקטרה מוצרי צריכה) "תמכור לסבן אקספרס את שמונה החנויות שהיא מפעילה בארץ (בשטח כולל של אלף מ"ר, מ.ק), מכוח הסכמי שכירויות, כולל הציוד והמלאי בהם ובכך תסיים את הפעלת סבן אילבן בישראל על ידה". כן נכתב כי "הסניפים יעבדו בפורמט של הרוכשת".

ייתכן שהמותג יבוטל וייעלם מישראל, אך המותג מוכר יותר מסבן אקספרס

כלומר, לפי הצהרה זאת המותג סבן אילבן ככל הנראה יבוטל, אם כי ההחלטה על כך עוד לא סופית. סבן אילבן לא מוכרת הרבה פריטים מיובאים או ממותגים סבן אילבן בארץ, כך שלכאורה ניתן לשמור על המותג ועל סבן אקספרס מוטלת ההחלטה על המשך דרכם של הסניפים.
עוד דווח בדוחות כי "לאור האמור לעיל, ביחס למו"מ המתנהל מול החברה הבינלאומית וביחס לעסקת המכירה, החל מהרבעון השני ל-2024, החברה עשויה להציג את פעילות סבן אילבן כפעילות מופסקת".
יחד עם זאת, לפי גורמים בענף: הפדיון של חנויות סבן אילבן גדול פי 3 מחנויות סבן אקספרס. כלומר: או שהמותג סבן אילבן חזק מאוד בישראל, למרות הכל, או שהמיקומים שלה מרכזיים יותר.

המחאות נגד ישראל הפחידו את הרשת?

כאמור סניפי סבן אילבן נפתחו קודם כל בת"א ואז פרצה המלחמה. העיר נפגעה מאוד בגללה: פחות מבלים ויותר מגויסים. בענף טועני שסבן אילבן לא גילתה אמפתיה מיוחדת לגבי הקשיים הללו ונטען שהיא לכאורה אף נקטה צעדים כדי לצמצם ולהצניע את פעילותה פה. הרשת ביטלה את הנציגות בארץ והקפיאה תוכניות לפתיחת חנויות עד תום המלחמה. היא ביקשה להימנע מפרסום בארץ, ככל הנראה כדי לצמצם את הבולטות של הרשת בארץ – לכאורה מפחד מחאות אנטי ישראליות.
רשתות בינלאומיות סובלות ממחאות אנטי ישראליות בחו"ל ויש חשש מקישור של מותגים בינלאומיים עם ישראל. כך לדוגמא, דלתא פתחה את חנויות ויקטוריה'ס סיקרט ו-Bath & Bodyworks בארץ בלי שום פרסום. היה חשש מפרסום עולמי של פעילות מקדונלד'ס ישראל למען החיילים וברשתות החברתיות יש האשטאג שקורא להחרים מותגים בינלאומיים שפועלים בארץ או ששותקים לגבי המלחמה בעזה. יש כרגע גם חשש קל הפוך: ממחאה ישראלית נגד זארה הספרדית, בעקבות מדיניות ספרד החד צדדית כלפי ישראל.
אלקטרה מוצרי צריכה היא קבוצת הקמעונאות מהגדולות בישראל ואחרי כשלון סבן אילבן היא מעדיפה למקד את הפעילות ברשתות הקיימות שלה ובהשקת כרטיס אשראי. סניפי סבן אילבן מכרו 2 מיליון שקל ברבעון, כשכלל אלקטרה קמעונאות מוכרת 1.7 מיליארד שקל ברבעון – צמיחה של 20%. חנות אחת של קארפור (רשת בת 92 סניפים שעברה לרווחיות ברבעון השלישי של 2023) מגלגלת מחזור של 30 חנויות של סבן אילבן.
אלקטרה מוצרי צריכה, הציגה הבוקר (ד') דוחות מוצלחים עם עלייה של 50% במכירות מחסני חשמל, עלייה של 30% בקארפור, 27% באדידס ו-17% בקלומביה וחנויות שבילים ואאוטסיידרס.
סבן אקספרס היא רשת של 113 חנויות נוחות שנמצאת בבעלות קבוצת סלדן, שמוחזקת על ידי אודי סעדה, אסף קמרי וטוני זיו.
סבן אילבן פתחה חנות ראשונה בישראל: אלו המחירים
(צילום: משי בן עמי, אבי חי)