התקנה גבוהה מדי או נמוכה מדי של דלת הכניסה יכולה לגרום לכם לחוסר נוחות ולתקלות בהמשך. כאלה, שאתם חלקן יעלה הרבה מאוד כסף לתקן. נזק בלתי הפיך לריצוף, לפרקטים או לדלת עצמה.
מה כדאי לבדוק במהלך ההתקנה? לפניכם המדריך על הנושא השולי יחסית בהתקנת דלת, שגורם ללא מעט צרות בהמשך.
3 צפייה בגלריה
צוקל של דלת כניסה
צוקל של דלת כניסה
צוקל בתחתית דלת כניסה: חשוב להתקין אותו בגובה הנכון למניעת תקלות ונזקים לריצוף
(צילום: דוד בייטנר)

מהי המטרה של הצוקל הממוקם בחלקה התחתון של הדלת?

האינסרט (מכונה גם 'צוקל) הוא החלק התחתון שמתחבר אל דלת הכניסה הראשית של הדירה או הבית. תפקידו, לאפשר טווח תמרון במהלך התקנת הדלת.
זה רלוונטי בייחוד במצבים שבהם לא המידות נלקחו בצורה לא מדויקת, הרצפה אינה בגובה שתוכנן או שהיא הותקנה עם שיפוע ואינה בקו אחד עם הדלת.
מטרת האינסרט היא לאפשר הצמדה של הדלת אל קו הרצפה, בכדי למנוע מעבר של אור ואבק וכן בכדי למנוע כניסת מזיקים אל תוך הבית.
האינסרט יכול להיות מכוון מעלה ומטה, וגם בזווית אלכסונית, בכדי לתקן את ה"שיפוע" שנגרם כתוצאה מהתקנה של אריחי רצפה בצורה עקומה.

כיצד מוודאים שמתקין הדלתות כיוון את דלת הכניסה כמו שצריך?

"תלוי באיזה סוג דלת מדובר", מסביר דוד בייטנר, מתקין דלתות בד.ב הנדסה באתר "המקצוענים".
"אמנם מרבית דלתות הכניסה בישראל הן דלתות מסוג פלדה, עדיין יש בתים שמתקינים דלת כניסה מעץ, ובמקרים חריגים אף דלת כניסה מאלומיניום. לדלת אלומיניום אין סף דלת, והיא לרוב בשימוש במשרדים ובבתי-עסק".
לדבריו, "לדלתות כניסה מעץ, גם אין אינסרט, ונהוג להתקין אותן ברווח של 3-8 מ"מ מקו הרצפה. זאת, משום שעץ הוא חומר נוטה להתפשט בחום ולהתכווץ בקור, ויש לשמור על טווח תמרון לשינויים הנגרמים כתוצאה מהפרשי טמפרטורה.
"בסיום כיוון הדלת, ניתן להתכופף מטה ולראות האם המברשת שמעל הצוקל נוגעת קלות ברצפה, כשהדלת סגורה. המצב האידיאלי הוא שלא תהיה כלל חדירה של אור אל תוך הבית".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
התקנה לא מקצועית היא כזו שבה הדלת גבוהה מדי או נמוכה מדי. בהקשר הזה, גם סטייה של 2 מ"מ יכולה להיחשב ללא מקצועית.
בייטנר: "שימו לב, שהצוקל עצמו אמור להיות מותקן בגובה של 3-4 מ"מ מקו הרצפה. זאת, משום שבמשך הזמן (לרוב, כעבור תקופה קצרה), לדלת יש נטייה לצנוח בגובה של כ-2 מ"מ".
לא תמיד הצוקל יוכל להתגבר על סטייה בריצוף, שכן לעתים היא גדולה מדי, ואז עלול להישאר מרווח בין הדלת לבין קו הרצפה. בייטנר: "כל עוד המרווח הוא לא יותר מ-5 מ"מ, זה נחשב לעומד בדרישות התקן. לכן, צריך להתקין אותה מראש כשהיא מעט גבוהה, בכדי שיהיה לה לאן לרדת, מבלי לגרום לשפשוף של הרצפה (מעין מרווח ביטחון). אני נוהג להתקין עם ספייסר על הצוקל (במרווח שבין הצוקל לרצפה)".
גם התקנה של הדלת כשהיא נמוכה מדי וקרובה מדי לקו הרצפה, אינה נחשבת להתקנה מקצועית. זאת, משום שכשהדלת תצנח (וזה יקרה), היא תשפשף את הרצפה או הפרקט ותגרום לנזק.
טעות נוספת שנחשבת להתקנה רשלנית היא לא לסגור היטב את הברגים שמחברים את הצוקל אל הדלת. בייטנר: "במצב כזה, במהלך פתיחה וסגירה של הדלת, הצוקל ישרוט את הרצפה. המברשת, לא תספק הגנה מספקת, מפני שלרוב היא פשוט נמחצת מכובד הדלת".
לסיכום, אם לא מקבעים את הצוקל נכון ואם לא מקפידים על התקנה של ספייסר, זה יגרור צורך בתיקונים בהמשך, ויגרום לנזקים לאריחים או לפרקטים".
האם האינסרט אמור לספק הגנה גם נגד חדירת מים אל תוך הבית?
בייטנר: "לא. דלתות פלדה אינן מספקות אטימה נגד מים אל תוך דירה או בית פרטי. שימו לב, שדלתות שנפתחות כלפי חוץ, או דלתות כניסה בבתים פרטים, מחויבות בהתקנת גגון, שכן אחרת מי גשמים יחדרו אל תוך שטח הבית".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
באילו מקרים יש צורך בכיוון מחדש של דלת הכניסה?
בייטנר: "אם מחליפים ריצוף או מתקינים פרקט בחלל שבכניסה לבית, לרוב יהיו הפרשי גובה (כלפי מעלה או מטה).
"במצב כזה, יהיה צורך לרוב לא רק בכיוון מחדש של הדלת, אלא גם בקיצור שלה. לא חייבים להחליף אותה, וניתן לחדש אותה עם החלפת טפט או עם הצמדת מגנטים מעוצבים אל הדלת. כמו כן, ישנה אפשרות לנסר אותה עם מסור ייעודי, שחותך אותה בקו ישר ונקי".
עוד כתבות בנושא:
לשם כך, יש לפרק את הדלת, לחתוך אותה כשהיא במצב מאוזן, להתקין עליה מחדש את הצוקל ולהרכיב אותה בחזרה. זה נחשב לתיקון נפוץ יחסית בארץ, שעולה סכום של 400-600 שקל עבור מרבית סוגי הדלתות. המחיר יכול לעלות אם מדובר בדלת מעוצבת במיוחד או דלת במידות מיוחדות.