רכבת ישראל מתאוששת משנת שיא הקורונה. ב-2021 הסיעה הרכבת כ-141 אלף איש ביום, גידול של 19% לעומת 2020, כאשר מספר הנוסעים השנתי גדל ב-45% ל-35 מיליון. עם זאת לפני הקורונה ב-2019 הסיעה הרכבת בממוצע 259 אלף איש ביום, ו-69 מיליון איש בשנה כולה.
מדו"חות הרכבת שפורסמו היום (ה') עולה שהחברה סיימה את השנה החולפת ברווח כולל של שבעה מיליוני שקלים, כולל שינויים בערך הנכסים, בהשוואה לרווח כולל של 30 מיליוני שקלים בשנת 2020. אולם, אז היה מדובר ברווח תיאורטי למדי, שכן הוא מחושב לאחר הכנסה של יותר משני מיליארד שקל בשנה מסובסידיות מהמדינה.
מפעילות שוטפת רשמה הרכבת הפסד של 4.8 מיליון שקל ב-2021 לעומת רווח של 23.4 מיליון שקל ב-2020 ו-50.6 מיליון שקל ב-2019.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בהתאם, ההכנסות ממכירת כרטיסים לנוסעים הסתכמו בשנת 2021 בכ-303 מיליוני שקלים, בהשוואה ל-241 מיליוני שקלים בשנת 2020.
הרכבת ממשיכה להפסיד כסף מהסעת מטענים, אחרי שבשנה החולפת הובילה רק 7.5 מיליון טון, לעומת 8 מיליון טון בשנת 2020. ההכנסות ירדו ב-6 מיליון שקל ל-162 מיליון וההפסד מהפעילות בתחום זינק ב-70% ל-80 מיליון שקל. ברכבת מנמקים את ההסבר בביטול רכבות מטען בגלל עבודות החישמול ומציינים כי התחום ידשדש עד שתיפתח המסילה המזרחית בסוף 2026.
ברכבת מתגאים גם כי ממוצע דיוק הרכבות בשנת 2021 עמד על 96.34% לעומת 95.7% בשנת 2020 ו-90% ב-2019. אולם מדד הדיוק לא מבטא רכבות שבוטלו, או שסיימו את נסיעתן שלא בתחנה הסופית המתוכננת, כך שאינו מעניק תמונת מצב אמיתית. זה לא מונע מהרכבת להתגאות בדו"ח: "שיפור זה מיוחס לתשומת לב ניהולית לצד מיקוד בהיערכות תפעולית, בין היתר על ידי העמדת רכבות כונניות במיקומים אסטרטגיים ברשת".
השכר ברכבת ממשיך להיות גבוה יחסית: אפילו קבוצת עובדי דור ב' הצעירים יותר, כ-2,600 איש, קיבלה בשנה החולפת שכר בעלות ממוצעת של כמעט 24 אלף שקל (יש לציין כי מדובר בעלות השכר למעסיק ולא בשכר שמקבלים העובדים, שנמוך בדרך כלל בכ-30% בערך). 960 עובדי דור א', שלכולם קביעות, נהנו משכר בעלות ממוצעת של כמעט 35 אלף שקל בחודש, ואילו 555 עובדים בחוזה אישי זכו לעלות שכר ממוצעת בשווי 29 אלף שקל. המשכורת ברכבת עלו באחוז אחד בשנה האחרונה.
בתוך כך, פרסם גם נמל חיפה את תוצאותיו ל-2021. בזמן שפקק האוניות הממתינות לפריקה הוסיף והתארך, תוך שלקוחותיהן נאלצים לשלם קנסות בעשרות אלפי דולרים ליום על העיכובים, רשם הנמל רווח שיא של 271 מיליון שקל, לעומת הפסד של 388 מיליון שקל ב-2020 בגלל הוצאות חד פעמיות ו-190 מיליון רווח ב-2019.
הנמל שעומד בפני הפרטה נהנה מהדחייה בהפעלת נמל המפרץ הפרטי הסמוך ונמל הדרום הפרטי באשדוד. בנוסף, הנמל גייס 38 פועלים זמניים, שלא איזנו את הירידה בכוח האדם בעקבות פרישת 63 עובדים בשנתיים האחרונות.