(צילום: משי בן עמי)

ממשלת ישראל מתכנסת היום (חמישי) כדי לאשר את תקציב המדינה לשנים 2023-2024, ובמסגרת תוכנית התקציב הרב שנתית שהונחה על שולחן הממשלה, צורפו תחזיות הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, והערכות הסיכונים שלה לגבי השנים הקרובות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio

1 צפייה בגלריה
שירה גרינברג
שירה גרינברג
שירה גרינברג
(דובורות משרד האוצר)
גרינברג התייחסה באופן ישיר להתקדמות החקיקה להחלשת מערכת המשפט: "במועד כתיבת מסמך זה, מתקיימים בכנסת הליכים לתיקוני חקיקה מהותיים שנוגעים למערכת המשפט וטרם הושלמה החקיקה בגינם. ככל שהרפורמה המשפטית תיתפס על ידי השוק כפוגעת בחוזק ובעצמאות מוסדות המדינה, ומגבירה את חוסר הוודאות בסביבת ההשקעות, הדבר עלול לפגוע בפעילות הכלכלית במשק ובפרט בהשקעות הפרטיות.
גרינברג הוסיפה: "יתרה מכך, במחקרים בספרות הכלכלית נמצא קשר חיובי בין חוזק ועצמאות מוסדות המדינה לצמיחה הכלכלית, להיקף ההשקעות הפרטיות, ובפרט להיקף ההשקעות הזרות הישירות ועוד. כמו כן, חברות דירוג האשראי עשויות להתייחס להתפתחויות אלה".
גרינברג הנמיכה את תחזית ההכנסות ממסים של ממשלת ישראל ל-2023 ו-2024, ברקע לחששות מההאטה כלכלית, והעריכה כי היקף גביית המסים צפוי לצמוח ב-2023 בקצב נומינלי של 0.3%. בהתחשב בקצב האינפלציה הצפוי, המשמעות היא ירידה ריאלית בהכנסות של 3.5%.
עם זאת, היא הבהירה כי התחזית עודנה מצויה מעל לקו המגמה, ואינה מניחה נסיגה בהכנסות עד למגמה הרב-שנתית במהלך השנים הקרובות. ב-2024 תירשם עלייה ריאלית של 3.4% בהכנסות. במספרים מוחלטים המשמעות היא שהכנסות המדינה ממיסים ייחתכו ב-2023 בכ-10 מיליארד שקל, לעומת התחזית הקודמת, ויגיעו ל-437 מיליארד שקל.
רה"מ נתניהו טען בפתח ישיבת הממשלה: "יש מי שמנסה לערער את כלכלת ישראל ולייצר היסטריה שאין לה אחיזה במציאות. כלכלת ישראל חזקה ותמשיך להיות כך בזכות העוצמה במדיניות הכלכליות שאנחנו יוזמים. מי שזורע היסטריה ופחד יתבדה. ממרום ניסיוני- מדובר בתקציב אחראי ומקיף שיזניק את כלכלת ישראל ויבלום את יוקר המחיה. הבאנו מיליוני חיסונים למדינת ישראל שהוציאו את ישראל לראשונה מהקורונה. נתוני המאקרו של ישראל הם מהטובים ביותר שאני זוכר. אנחנו כנראה צופים גירעון של אחוז אחד. אני לא זוכר דבר כזה בכל שנותיי, זה סימן טוב לבאות. עשינו את הדבר הנכון אז וגם היום. כלכלת ישראל היא מהמובילות היום. התקציב וחוק ההסדרים יבטיחו את המגמה הזו".


נזכיר כי לפני כשבועיים התקיים דיון בלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, ובו נשמעה הסתייגות של אחדים מבכירי האוצר במרומז מהרפורמה המשפטית, כאשר גרינברג, הציגה מצב פחות טוב של תקציב המדינה אם תבוצע הרפורמה המשפטית, כולל גירעון צפוי בתקציב, ירידה נחזית בהכנסות המדינה ממיסים ועליה בהוצאות הממשלה, וכמו כן פגיעה צפויה השנה בצמיחה במשק.
במשרד ראש הממשלה לא אהבו את התחזית הזאת ואף תקפו את הכלכלנית גרינברג על תחזיתה. היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, הגן בדיון חד משמעית על גרינברג והסביר שהצגת הנתונים נעשה במסגרת תפקידה וכי היא מחויבת להתריע על הצפוי במשק ואין לתקוף אותה על כך. גם את ההערה הזאת, בלשון המעטה, לא אהבו במשרד ראש הממשלה.