1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה סמים הרואין
אילוסטרציה סמים הרואין
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה דחה לאחרונה בקשה שהגישה העירייה להוציא צו להפסקת פעילותו של המרכז לחלוקת תרופות לנגמלים מסמים - "בית אלמוג" - בשדרות ההסתדרות בעיר. השופט אבישי קאופמן קבע שלא הוכח שהשימוש במבנה אסור לפי היתר הבנייה.
העירייה טענה שהשימוש במבנה כמרכז חלוקת תרופות אסור כיוון שההיתר מיועד ל"מלאכה" בלבד. נציגת בעלי הנכס טענה בתגובה שהעירייה בכלל לא הציגה את ההיתר הרלוונטי כך שאי אפשר לדעת אם השימוש חורג ממנו. מלבד זאת, נטען כי העירייה נוקטת אכיפה בררנית כיוון שבכל האזור פועלים משרדים ומרפאות, והיא כנראה נכנעה לתלונות שהגיש אחד השכנים. החברה שמפעילה את המרכז הוסיפה כי במרכז מועסקים אנשי ביטחון כדי למנוע הפרעה לסביבה.
השופט אבישי קאופמן החליט כי בשל ההשלכות החברתיות של הבקשה, יש מקום לשמוע את עמדת משרד הבריאות, ועל כן המפקח האזורי מטעם המחלקה לטיפול בהתמכרויות הוזמן להעיד בהליך. בעדותו ציין המפקח כי המרכז הוא "מעין בית מרקחת גדול" וכי המיקום מאוד מוצלח מאחר שיש באזור תחבורה ציבורית והמבנה מרווח.
הוא הוסיף שהגיע לכמה ביקורים במרכז והתרשם שהמקום שקט, אין התפרעויות והשומרים עושים את עבודתם. הוא הוסיף שאם העירייה מתנגדת לקיומו לפחות שתציע "מקום חלופי ראוי לטיפול בבני אדם שהם תושבי חיפה לכל דבר ועניין".
עו"ד דודי מאורעו"ד דודי מאורתומר שלום
בהחלטה שניתנה לאחרונה קבע השופט קאופמן שהוא לא יכול לקבל בקשה להפסקת שימוש כשהעירייה לא הציגה את ההיתר ולא הוכיחה את תוכנו. "המדובר במסמך בלעדיו-אין, אשר חובה היה להציגו", כתב.
בפסק הדין צוין שמהחומרים שכן הוצגו עלה שהשימוש המותר במבנה הוא "מסחר מלאכה ואחסנה" – הגדרה עמומה שלא בהכרח שוללת את האפשרות לקיים בו פעילות של מרכז חלוקת תרופות שכדברי נציג משרד הבריאות משמש כ"מעין בית מקחת".
יותר מזה, גם בהנחה שהשימוש במרכז לא תואם ההיתר סביר להניח שהיה אפשר להכשיר אותו בקלות כיוון שנראה שהוא כן תואם את התוכנית שחלה על האזור, מה גם שבכל האזור פועלים משרדים ומרפאות ללא התנגדות מצד העירייה.
"יש להביא בחשבון גם את הפגיעה בציבור הנזקקים לשירות שהחלטה זו תשפיע עליהם במישרין", נכתב. על כן, גם אם העירייה הייתה מוכיחה שימוש אסור, השופט היה מעכב את הוצאת הצו כדי לאפשר למרכז למצוא פתרון חלופי. בהקשר הזה הוא הפנה לדבריו של נציג משרד הבריאות וביקש שהעירייה תיקח אותם לתשומת ליבה.
בסופו של דבר הבקשה נדחתה והעירייה חויבה בהוצאות של 4,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקשת: עו"ד כורה ועו"ד שדה מהשירות המשפטי של עיריית חיפה • ב"כ בעלת המבנה: עו"ד יואל גולדברג • ב"כ מפעילת המרכז: עו"ד בן ציון שפר • עו"ד מאור דודי עוסק בדיני מקרקעין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין