חברות משלוחי האוכל המקוונות המובילות בארה"ב ובאירופה צברו ביחד הפסדים תפעוליים של יותר מ-20 מיליארד דולר מאז הונפקו, זאת לאחר קרבות קשים שניהלו על נתחי שוק. המניות של דליברו, ג'אסט איט טייקאוויי (JET), דליברי הירו ודורדאש — ארבע החברות הציבוריות הגדולות ביותר בתחום בארה"ב ובאירופה — נסחרות מתחת לשיאים שאליהם טיפסו בימי הקורונה, והביקורת של המשקיעים על המודל העסקי שלהן — מתגברת.
ארבע החברות שפרחו בתקופת המגפה והסגרים, מתמודדות כעת עם סביבה כלכלית קשה יותר, שפגעה בכיסי הצרכנים. הן אומנם פצחו במאמצים מחודשים להציג רווחיות למשקיעים, אך ההפסדים התפעוליים המצרפיים שלהן הגיעו כבר ל-20.3 מיליארד דולר, כך לפי חישוב פייננשל טיימס ביחד עם חברת המחקר theDelivery.World. הנתון מתייחס לשבע השנים שעברו מאז הונפקה דליברי הירו, הראשונה שהפכה לציבורית ב-2017 (דורדאש וג'אסט איט טייקאוויי הונפקו ב-2020 ודליברו ב-2021).
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה -  משלוחים
אילוסטרציה -  משלוחים
משלוחים
(צילום: shutterstock)
לפי האנליסט ג'ו ברנט-לאמב מ-UBS, "הנכונות של המשקיעים לממן הפסדים השתנתה והם דורשים כעת מחברות משלוחי האוכל להציג צמיחה יציבה ברווחיות", זאת על רקע העלייה בשיעורי הריבית.
קבוצות הון סיכון שפכו במשך שנים כסף על חברות "כלכלת החלטורה", שסבסדו משלוחי אוכל במטרה למשוך לקוחות הודות למחירים נמוכים ובכך לזכות בנתחי שוק. אולם, העלאת שיעורי הריבית אילצה את המשקיעים להתמקד ברווחיות. במקביל הסקטור מתמודד עם פיקוח הדוק מצד רגולטורים וביקורת המופנית מצד ארגוני עובדים על תנאי העבודה. אך לפי חלק מהטענות, אם השליחים ירוויחו שכר גבוה יותר, הצרכנים לא יסכימו לשלם עבור העלות האמיתית של המשלוחים. עם זאת, אנליסטים מביעים אופטימיות בנוגע ליכולת של החברות הללו לשפר את מצבן הפיננסי. כך, באפריל הודיעו שלוש שחקניות אירופיות כי להערכתן, ילכו השנה בעקבות דורדאש האמריקאית ויגיעו לתזרים מזומנים חופשי על בסיס שנתי. גם האנליסט ז'יל ת'ורן מג'פריז ציין כי העובדה שהצרכנים ממשיכים להשתמש בשירותי המשלוחים בשנים האחרונות אף שיש להם פחות כסף ואף שגובים מהם יותר בגלל ירידה במבצעים ועלייה באינפלציה, מחזקת את התחזיות החיוביות של הסקטור.
ההתמקדות בתזרים מזומנים חופשי מגיעה לאחר שעד כה החברות העדיפו להשתמש במדדים חלופיים לרווחים כמו רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות (EBITDA) ­­— שלא כוללים מגוון עלויות כמו הקצאות משפטיות. אך רבים "לא מתייחסים למדדים מסוג זה כמציגים רמה ממשית של רווחיות", אמר ג'וזף מקנאמרה, אנליסט בסיטיגרופ, ואמנדה בנינקאסה מחברת Aon הוסיפה כי הפסדים תפעוליים מהווים "את המדד הסטנדרטי הטוב ביותר".
לפיכך, לפי מקנמרה, המבחן המשמעותי הבא יהיה אם החברות יוכלו להראות שהן מייצרות יותר כסף משהן מוציאות, מכיוון ששלב ה"צמיחה בכל מחיר" הסתיים.
במקביל למשלוחי מזון, בחברות מחפשים לפתח מקורות הכנסה חדשים כדי להאיץ את הצמיחה, כמו משלוחי מצרכים וכניסה לעסקי פרסום.
דורדאש הפועלת בעיקר בארה"ב כבר הודיעה בעבר כי היא בוחנת התרחבות לשווקים חדשים, בעוד שדליברי הירו הכריזה מוקדם יותר החודש כי בכוונתה למכור את הפעילות בטייוואן לאובר, וזאת כדי "למקד את המשאבים שלנו" במקומות אחרים. בינואר הקבוצה הגרמנית גם מכרה את החזקת המיעוט שלה בדליברו הנסחרת בלונדון.
העסקאות גם פגעו בשורות התחתונות של ארבע החברות, זאת מכיוון שהירידה החדה בשיערוכים בתעשייה הובילה למחיקות שווי: ההפסדים של ג'אסט איט טייקאוויי ב-2022 ו-2023 נבעו בחלקם ממחיקות שווי של 5.6 מיליארד דולר שביצעו לעסקים שהקבוצה רכשה. מרבית מחיקות השווי היו קשורות ל-Grubhub, שאותה מנסים בחברה למכור מאז 2022 לג'אסט איט. גם דליברי הירו דיווחה על מחיקות שווי משמעותיות שהסתכמו בכ-1.7 מיליארד דולר ב-2022 ו-2023. גם הוצאות הקשורות לתגמולי מניות לעובדים פגעו ברווחים התפעוליים. כך, למשל, דורדאש דיווחה על מעל מיליארד דולר בהוצאות מסוג זה ב-2023.
מדליברו נמסר כי הם ממשיכים "להתקדם בהתאם לעדיפויות האסטרטגיות שקבענו, ובטוחים ביכולתנו לספק צמיחה רווחית". בדורדאש ציינו כי הם "השקיעו מיליארדים" כדי לסייע לסוחרים "לבנות עסק מצליח", והוסיפו כי ההערכה היא שידווחו על רווחיות לאורך זמן. עמנואל תומאסין, סמנכ"ל הכספים של דליברי הירו, מסר כי ההפסדים התפעוליים כוללים "פריטים שאינם מוגדרים כרלבנטיים למדידת ההתפתחות הכלכלית של החברה. החברה מתמקדת במדדים אחרים כמו תזרים מזומנים חופשי". מג'אסט איט לא התקבלה תגובה.
ועידת האנשים של המדינה 2024 - מחברים את השברים
(צילום: סנטרל הפקות)